Gå til innhold

Gave til gjestene


Mirabella83

Anbefalte innlegg

Jeg ser at noen velger å gi bort små gaver til gjestene som kommer i bryllupet. Dette hadde jeg ikke sett før inntil nylig, så dette kan da umulig være noen norsk skikk?

Hva er historien bak disse gavene?

Hva gir man bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt til det - dvs jeg har ikke bestemt meg enda. Jeg VET helt sikkert at jeg skal gi noe til de tre vennindene mine som kommer....kanskje jeg kjøper noe til de andre også...

Jeg kjøper det fordi jeg vil takke dem for at de gidder å reise helt til USA med meg :) Hadde jeg giftet meg i Norge hadde jeg ikke kjøpt noe -jo til forlovern.

Hva jeg skal gi....vet ikke enda....har tenkt på å lage en pakke med litt forskjellig småting oppi. Feks ett smykke, noe bodylotion greier, noe å drikke (flaske vin) og engangskamera kanskje....

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjestegaver synes jeg er tullete. ofte er det en liten ting som ingen har bruk for, og som går i søpla med en gang. Gi meg heller et glass vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal være glad for å bli invitert. Gave er ikke nødvendig.

Da jeg var forlover til venninna mi, fikk jeg ikke takk engang. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Jeg ser at noen velger å gi bort små gaver til gjestene som kommer i bryllupet. Dette hadde jeg ikke sett før inntil nylig, så dette kan da umulig være noen norsk skikk?

Hva er historien bak disse gavene?

Hva gir man bort?

Det såvidt jeg skjønner en nylig importert skikk, som ikke har særlig godt fotfeste her enda. Folk gir bort såper, konfektbiter og litt forskjellig, som kanskje er en større utgift og tidssluk for brudeparet enn det er en glede for gjesten som kanskje ikke har så veldig stor bruk for 7 operamints i en tyllpose under en 3-5 retters middag, eller som bare bruker flytende håndsåpe av et spesielt merke hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gi bort gaver til gjestene syns jeg er en underlig ting. Eneste gang jeg har vært borti noe som ligner var da "navnekortene" var en liten eske med to sjokoladehjerter. Det er jo greit nok.

Å gi en liten gave til folk som har hjulpet til med bryllupet syns jeg blir noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns dere det hadde vært rart å få gave hvis dere "som i mitt tilfelle" hadde reist langt og brukt masse tid og penger for åvære med i bryllupet?

Hvis jeg gir folk gaver (da snakker jeg ordentlige ting....ikke en "suvernir" som folk bare vil kaste) så håper jeg jo at de vil bli glade for det. Jeg har ikke lyst til å bruke masse tid og penger på det hvis folk bare syns det er teit.....

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dere det hadde vært rart å få gave hvis dere "som i mitt tilfelle" hadde reist langt og brukt masse tid og penger for åvære med i bryllupet?

Jeg hadde absolutt ikke forventet det, og blitt overrasket over å få, men hvis gavene er vel gjennomtenkt, så blir nok gjestene dine bare glade. Med gjennomtenkt mener jeg at du ikke kjøper 12 (var det ikke så mange dere ble?) like gaver, men tenker på hva hver person faktisk liker. Det kan være så enkelt som at det er forskjellige viner, eller dufter på fuktighetskremen, bare noe som viser at du her tenkt på *dem*, og ikke "gave til alle".

Jeg tror gjestene dine reiser hele den lange veien fordi de har lyst til å dele den spesielle dagen med deg, og ikke ut ifra noen plikt-følelse, eller kun for å gjøre deg glad, og tror dermed ikke de forventer noe mer enn en koselig tur, og en takk på slutten. Uansett tror jeg de blir glade for en liten oppmerksomhet. Men hvis gaven er for dyr, uten at de har hjulpet noe mer enn å delta, hadde nok jeg syntes det var litt rart ihvertfall.

Ellers vil jeg si at å gi gaver til alle gjestene er en uting. Når bordkortet består av en konfekt, synes jeg det er greit, men noe mer sier egentlig bare "vi ville bruke så mye penger som mulig på dette bryllupet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke de forventer seg noe - men tenkte som sagt det kunne være koselig. Jeg har bestemt meg for at vennindene mine skal få hver sin "gave eske"med diverse i. Det er jeg sikker på de syns er koselig. Men tenker som sagt på noe til de andre også. Og da vil jeg som du sier IKKE gi en lik ting til alle...men noe hver enkelt kommer til å like......

Jeg kommer ikke til å bruke MYE penger på det, men ikke 20kr heller liksom. I USA får man jo mye mere for pengene så fine tingbehøver ikkebli dyrt.

Vi blir totalt 15 :)

Takk for innspill :) Selvom det egentlig ikke var min tråd ;)

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ballerina

Jeg har -mest fordi det virker litt koselig- tenkt å bestille fra lovehearts noen pakker hvor det står "just married" eller noe sånn. Kun fordi jeg likte det, ikke fordi jeg mener at gjestene bør få en gave... ;) Det koster oss ikke så mye, og jeg gjør det fordi jeg vil! Tror ingen gjester forventer noenting, så jeg gjør det mest for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vanlig i USA, og kalles "favours", vet ikke helt hvorfor (det betyr jo tjenester). I USA er det ofte dyre gaver, men jeg vet ærlig talt ikke hva denne skikken kommer fra eller betyr. I Syd-Europa har jeg også hørt at det er vanlig, men da mer i form av glaserte mandler i tyll-poser osv.

Jeg personlig syns ikke denne skikken hører hjemme i Norge, en skikk skal jo bety noe. Det kunne ikke falle meg inn å gi gaver til gjestene mine i mitt bryllup (når jeg endelig en gang skal gifte meg, etter at han endelig får ut fingern osv :ler: ). Bryllupet er den eneste dagen i livet mitt da alt handler om bare meg og min kjære. Da har jeg tenkt å ta imot all oppmerksom og gaver med god samvittighet, og gidder rett og slett ikke å bruke en skikk som ikke betyr noen verdens ting for meg og min kjære.

I *Emma*s tilfelle blir det litt spesielt, syns jeg, og jeg skjønner godt at du har lyst til å kjøpe noe til alle de som kommer helt til Florida for å delta i bryllupet deres! Disney's wedding pavillion er forresten helt fantastisk, godt valg, *Emma*!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med gave til forlover...er dette vanlig??? Litt grønn her.........

Vil tro det er vanlig å gi en liten oppmerksomhet i form av f.eks å betale for frisørtimen hennes, eller et forstørret brudebilde. Samboeren min fikk ingenting da han var forlovet, men hadde vel ikke forventet noe heller. Jeg mener det er en fin gest som viser at man setter pris på hjelpen - men hadde ikke selv blitt sur om jeg ikke fikk noe om jeg var forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For all del, ikke gi bort et forstørret brudebilde! Selv om det er koselig å være forlover betyr ikke det at man ønsker å ha brudeparet på veggen hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke gi bort et forstørret brudebilde! Selv om det er koselig å være forlover betyr ikke det at man ønsker å ha brudeparet på veggen hjemme.

Hvis jeg skulle gitt et bilde (noe jeg ikke har planer om)hadde det vært et av meg og henne (men det er fordi jeg kjenner min forlover og vet hun hadde likt det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, ikke gi bort et forstørret brudebilde! Selv om det er koselig å være forlover betyr ikke det at man ønsker å ha brudeparet på veggen hjemme.

Mange velger å ta bilder sammen med forloverne hos fotografen. Jeg hadde satt pris på å få et slikt bilde i hvert fall :) Trenger ikke ha det på veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange velger å ta bilder sammen med forloverne hos fotografen. Jeg hadde satt pris på å få et slikt bilde i hvert fall :) Trenger ikke ha det på veggen.

Hvis det var et lite bilde av brud og forlover hadde jeg blitt glad, men ikke hvis det var et stort bilde av brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor mente det var vanlig for forloverne å få velge seg ut et bilde fra "albumet", men jeg har aldri vært gift før, så hva vet jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E
De skal være glad for å bli invitert. Gave er ikke nødvendig.

jeg syns nå heller brudeparet skal være glade for at de vil komme og dele dagen med dem jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...