Gå til innhold

Singelmat


Gjest *Fiona*

Anbefalte innlegg

Gjest *Fiona*

Har ikke kjempestor fryser, og tar ofte de lettvinte løsningene. Det vil si, det jeg er blitt vant til :ler: pasta osv.

Det finnes utvilsomt mange middagsretter som er sunne og lette å lage, som verken innebærer langvarig steketid eller koketid (ris, poteter osv).

Er ikke så glad i kjøtt, spiser mest fisk og kylling. Prøver å lage litt når jeg først lager en ordentlig middag, men må innrømme at samme middag fire dager på rad er litt kjedelig i lengden.

Noen tips til sånne "slenge sammen i panna" retter? Grønnsaker og frukt som har litt holdbarhet?

Eventuelt en slags gryterett med mye grønt, som kan fryses i porsjoner? Begynner å bli lei av å ta frem panna og steke bare en og to fileter om gangen, for jeg er redd det ikke holder seg i kjøleskapet (drømmen ville jo vært å ha en fiks ferdig salatdisk i kjøleskapet, hvor man bare kan plukke og mikse fra dag til dag :ler: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fruktfat

ja, "slengesammenikjelen": lapskaus :)

man tager en pose lapskausgrønnsaker, koker opp med 4dl vann og buljong, lar det koke til det har den konsistensen man vil ha, og slenger oppi stekte pølsebiter.

(eller du tar en halv pose og 2 dl vann, så slipper du å fryse noe)

eller om du har f.eks kalkun etter jul, plukk den (eller en grillet kylling), lag brun saus, ha i kalkun/kyllingkjøttet, frossengrønnsaker (selvfølgelig ferske om du vil det, men pga holdbarheten går det i frossegrønnsaker her), og vips har du en gryte. server med ris eller poteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er også singel og har bare den lille frysedelen øverst i kombiskapet...

pleier å kjøpe sånne ferdige wok-grønnsaker, frosne poser, og har de i frysa, en sånn pose holder til to til tre middager og jeg tar bare ut det jeg trenger og putter posen i frysa igjen slik at jeg kan ha noe annet til middag dagen etter.

steker opp med litt olje og tilsetter noe kjøtt. Har i perioder nå kjøpt fiskekaker endel, steker en sammen med grønnsakene og vips: middag.

kjøper også kalkun falunpølse, deler i tre, fryser ned to deler og bruker siste opphakket med wokgrønnsaker og i skiver på brødskiva.

ellers kjøper jeg gjerne en pose med frosne vårruller og har i frysa, tar ut to av gangen og smeller i ovnen, frisk salat til og vips: middag. (jeg kjøper gjerne ferdig salatpose også jeg da... :sjenert: )

vårruller, både ferdigkjøpte og hjemmelagde, kan fryses og taes opp en og en når man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*

Lapskaus, lurt! Å plukke en fugl var heller ikke dumt, det har jeg ikke tenkt på. Det hadde vært noe. Men jeg må få tak masse små porsjonsbokser, tror jeg, som kan stables i fryseren. Jeg eeeeelsker Fjordland; at man har en ferdig porsjon å varme :ler:

Wok er heller ingen dum sak, men får du grønnsakene gode...? Synes de blir så vasne og rare i panna når de tas rett fra fryseren, og hva slags olje bruker du for å få det til å smake ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes grønnsakene blir sprø og fine jeg, bruker di kinesiske og japanske blandingene og legger de ikke i før panna er god og varm, steker på maks varme hele tiden og lar de ikke stå mer en akkurat det de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Fiona*
lar de ikke stå mer en akkurat det de trenger.

Aha! :ler: Det krever skills!

Synes det er helt håpløst, for sterk varme gjør at de brenner på utsiden og fortsatt er kalde inni, særlig vannkastanjene... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...