Salt'n Skrevet 4. januar 2007 #21 Skrevet 4. januar 2007 Kanskje det var denne situasjonen som gjør at hun endelig klarner opp og skjønner hvor alvorlig dattra di er plaget av astma. Kan være en ide å ta en ny prat med henne nå, ettersom hun ringte og beklaget seg kan det jo være hun har tenkt litt... Kankje ikke så dumt å ta med noen brosjyrer heller som Succubus foreslår.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 4. januar 2007 #22 Skrevet 4. januar 2007 Kloke hjerner tenker likt? Jeg gjorde nettopp det Salt'n og Succubus foreslo, jeg ringte venninnens mor og ba henne komme ned for å snakke om dette. Jeg gjorde det nå i dag, mens skrekken og "skammen" fremdeles satt i. (Litt frekt kanskje, men jeg håper det virket) Hun kom ned og fortsatte med beklagelsene, men da hun kom til "jeg trodde ikke det var så alvorlig", kjente jeg at jeg begynte å tenne, og avbrøt henne med: "trodde du datteren har spilt skuespill hver gang hun har fått anfall oppe hos dere? Og trodde du at jeg kom til deg for to dager siden bare fordi jeg liker å kritisere andres renhold?" Nei, hun trodde jo ikke det da... Så jeg viste henne faktaark om astma og allergi (ikke noe nytt der, hun visste alt fra før), og da tente jeg på nytt og spurte: "om du vet dette fra før, hvorfor var datteren min i et røykfullt rom hjemme hos deg når det var så tydelig at hun ikke fikk puste?" Det forklarte hun med at det var jo bare snakk om at de (barna) skulle være der noen minutter mens datteren spiste, og hun trodde ikke at det var så farlig. Jeg kjente jeg ble helt... ... men jeg klarte å beherske meg. Jeg forklarte henne rolig og behersket at om datteren skulle være oppe hos dem måtte jeg være trygg på at hun ikke ble utsatt for sigarettrøyk siden det er som gift for henne. Jeg fortalte henne også at også byggestøvet og vegg-til-vegg teppet var astmautløsende, og at hun ikke fikk sove over der p.g.a dette. Hun kunne få lov til å være der i små perioder på dagtid så lenge hun ikke ble alt for ille av det, men at jeg foretrakk at de var hjemme hos oss. Hun lovte på tro og ære at datteren ikke skulle bli utsatt for mer røyk oppe hos dem, og at hun skulle støvsuge vegger og tepper før datteren skulle komme neste gang, så nå får vi se hvordan det går.
Rainbow Brite Skrevet 4. januar 2007 #23 Skrevet 4. januar 2007 Ubehagelig situasjon ja, men man kan jo også se på det som hell i uhell! Nå har du i allefall fått sagt alt du har på hjertet og vet at det er blitt hørt i den andre enden! Håper ting løser seg for dere nå, på den ene eller den andre måten! Så flink du er som sier i fra!!
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2007 #24 Skrevet 4. januar 2007 Så bra at du fikk sagt i fra og så flott at du turde å bruke denne situasjonen til det. Og for en flause det er for dem at de ikke skjønner så pass når de allerede vet at astma og røyking ikke går sammen. Jeg har ikke akkurat støv på hjernen selv, men jeg fatter jo ikke at folk orker å bo på teppegulv eller i byggestøv og med innendørs røyking ... selv uten astma ville det gitt meg problemer. Har røykt selv, men begrenset meg til et rom i huset, og da jeg ble skilt og bestemte selv - kun ute på balkong. Inne ville jeg ikke ha det.
Twigi Skrevet 5. januar 2007 #25 Skrevet 5. januar 2007 Der slet jenta med å puste, og der stod det voksne mennesker som så på at jenta slet med å puste i et røykfullt rom, men de hadde ikke hatt vett til å ta henne med ut! "Røyker dere inne når hun er her?" var det første jeg spurte om. Eller jeg tror jeg ropte det hysterisk som jeg ble av situasjonen. Det hadde jeg ikke opplevd hos dem før. "Bare når det er stygt vær eller når vi har besøk, og bare på kjøkkenet," var svaret jeg fikk! "Det hjelper ikke at dere bare røyker på kjøkkenet, når det er på kjøkkenet barna befinner seg", fikk jeg slengt ut av meg før jeg dro jenta ut av kjøkkenet, ut på trappa, fikk gitt henne medisin og fikk kjørt henne rett til legen. ← Nå ble jeg så opprørt at jeg måtte logge meg inn og svare. At det går an for voksne mennesker å røyke inne når hun vet ungen er allergisk Gud hjelpe meg, ja jeg skjønner godt at du er fortørnet. En ting er å ikke vite at barnet reagerer på støv og slikt, men i dagens samfunn i 2007 vet ALLE at et barn med astma ikke tåler røyk. At de ikke klarer å begrense seg når de ser at ungen sliter fatter jeg ikke. ← Jeg vil jo si det så sterkt at alle bør vite at de ikke skal røyke inne i samme hus som unger - uanset allergi eller ikke. Ungene er tydeligvis for små til å selv beskytte seg, og da er det de voksnes ansvar. Og når hennes egen unge sitter og spiser Kjære TS: Synes du har håndtert denne saken utrolig imponerende. At du hadde guts til å be henne komme over dagen etter - det står det respekt av. Er det ikke litt herlig å se hvor direkte man kan bli når man blir opprørt - og hvor godt det da funker? Da blir det ikke mye fundering på formuleringer, nei Hvis denne mamman har noen som helst skamfølelse, så bør hun komme med en skikkelig blomsterbukett til deg. Eller så blir hun så flau at kontakten forsvinner (og det er jo litt synd for ungene).
Gjest Gjesta Skrevet 5. januar 2007 #26 Skrevet 5. januar 2007 Kjempebra!! Men nå gjenstår det bare å se om hun faktisk gjør det hun sier...
Amilo Skrevet 6. januar 2007 #27 Skrevet 6. januar 2007 Virker som du har tatt dette veldig fint!!! Selv har jeg astma og allergi, jeg er voksen og kjenner kroppen godt. Gutten min på snart 5 har det og, kraftig og han er jo for liten til å kjenne det selv når det er noe, det vil si han kjenner det for sent. Og jeg opplever at mange ikke forstår at litt kan være for mye. Han har mye matallergi, noen av de veldig kraftige. Jeg vet hvor syk han blir, han vet selv hvor syk han blir. Enda kommer noen med, ja men litt egg skader da ikke, det er jo bare litt, egg er jo så sunt. Neida, det er ikke nøtter i, bare litt på toppen, det er jo bare litt. Han går ikke i bursdager hvor det er dyr, han blir ikke med hjem til de som røyker inne. Det hjelper ikke om de tar bikkja/katta ut før han kommer, eller om de røyker under vifta på kjøkkenet - han blir syk. De får bare syns jeg er hysterisk, det viktigste for meg er at han ikke blir syk, ikke hva andre mener om meg.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 6. januar 2007 #28 Skrevet 6. januar 2007 Takk for støtten! Jeg er veldig glad jeg sa i fra, men jeg har en litt vond smak i munnen ennå. Liker ikke helt å være "moraliserende" ved å fortelle andre hva de kan gjøre hjemme hos seg selv, men denne gangen var det nødvendig fordi det gikk ut over datteren. Heldigvis har venninnen kommet hit som vanlig, og det er heller ingen sure miner hverken fra henne eller fra foreldrene, så det vil nok gå greit.
Salt'n Skrevet 6. januar 2007 #29 Skrevet 6. januar 2007 Takk for støtten! Jeg er veldig glad jeg sa i fra, men jeg har en litt vond smak i munnen ennå. Liker ikke helt å være "moraliserende" ved å fortelle andre hva de kan gjøre hjemme hos seg selv, men denne gangen var det nødvendig fordi det gikk ut over datteren.← Kjempefint at du turde å si ifra, det var sikkert ikke lett. Håper at hun skjønte alvoret denne gangen. Du kunne jo ha tatt den 'enkle' veien og nektet datteren din å være oppe hos dem... Tøft gjort av deg å gjøre det som var riktig!
Gjest gjesta Skrevet 7. januar 2007 #30 Skrevet 7. januar 2007 Min erfaring er at folk som ikke har opplevd astma på nært hold, de skjønner ikke hva du snakker om. De ser jo ikke barnet når det er dårlig. De skjønner ikke redselen og hvordan det er å håndtere sykdommen. Jeg har erfart det selv. Vi må ha lov til å si ifra. Jeg har både en sønn som var veldig dårlig av astma da han var mindre samt en ekssvigemor som har astma. Jeg skjønte fint lite før barnet mitt selv ble dårlig.
Furstina Skrevet 7. januar 2007 #31 Skrevet 7. januar 2007 Usch så arrogant av vänninnans mamma men jag tycker också att du verkar ha hanterat det bra. På ett sätt är det väl "bra" att de rökte i köket och din dotter fick ett anfall som ni trots allt klarade av - nu kanske hon förstår vilken livsfara hon utsätter din dotter för. och andra astmatiker som kan komma på besök. Nu kanske det inte sker igen - och om hon verkligen tar en stortstädning på byggdamm och mattorna inför nästa gång är det väl superbra. men helt hemskt hur de kan tro att "det inte var så farligt"
la Flaca Skrevet 7. januar 2007 #32 Skrevet 7. januar 2007 Det forklarte hun med at det var jo bare snakk om at de (barna) skulle være der noen minutter mens datteren spiste, og hun trodde ikke at det var så farlig.← Altså, allergi eller ikke, man står da ikke og damper på kjøkkenet rett før noen skal spise der, og ihvertfall ikke barn, og med astma liksom? Hun må være dårlig utstyrt i toppen, den mora der. Jeg blir helt matt jeg. Tør ikke tenke på hva slags vurderingsevne hun har i andre situasjoner som angår barna... hjelp, hadde ikke følt meg mye trygg om ungene mine vanket i sånne hjem nei.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 9. januar 2007 #33 Skrevet 9. januar 2007 Takk for svar. Nå har det endelig blitt rolig rundt dette, og jeg regner med at alt går oppover etter dette. Det har vært litt såre følelser fra venninnens mor den siste tiden, men det virker som hun har funnet ut at det er ok nå. Hun er ikke en dårlig mor eller en dårlig person, men har vel litt lite erfaring med mange ting. (Veldig "ung" i tankegang og handlinger, selv om alderen kunne tilsi noe mer modenhet) Jeg håper hun har lært at "bare litt" kan være alt for mye i enkelte sammenhenger...
Gjest Gjesta Skrevet 9. januar 2007 #34 Skrevet 9. januar 2007 Så flott du taklet dette! Det var jo en kjempe ekkel situasjon som nå forhåpentligvis er løst!
dinamor Skrevet 9. januar 2007 #35 Skrevet 9. januar 2007 Jeg synes du taklet denne saken meget bra jeg. Vet ikke om jeg hadde klart å være så tolmodig og grei som du har vært uten at moren forsto helt hva det dreier seg om. Har selv en alvorlig syk gutt som ikke kan overnatte hos andre, og vet hvor vanskelig det er å forklare det til både ham, vennene og foreldrene til vennene som jo mener det godt men ikke forstår helt alvoret.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå