Gjest Verdens verste husmor Skrevet 2. januar 2007 #1 Skrevet 2. januar 2007 Jeg har en datter med astma. Hun har veldig få anfall, men i ett hus får hun det hver gang hun er på besøk der. Når vi vet hun skal dit øker vi medisineringen så hun tåler litt mer, og begrenser tiden hun er der. Ellers lar vi jentene være her hos oss så ofte som mulig, og om det er snakk om overnatting så ligger venninnen over her. Nå går ikke dette lenger, venninnens mor har begynt å mase på at nå er det på tide at hun får gjøre litt gjengjeld, og vil at jenta skal være hos dem et helt døgn. Hun har planlagt hva hun og jentene skal gjøre sammen, hva de skal spise, leke, filmer de kan se på... hun har så lyst til å få dette til, og jeg føler meg veldig slem som sier nei hver eneste gang hun foreslår en dato. Hun vet jo at datteren har astma, og vet at hun har fått anfall hjemme hos dem, men hun klarer ikke å forstå hvorfor... Jeg har prøvd å hinte, men det går ikke inn. Jeg vil heller ikke si at datteren ikke kan ligge over før hun har vasket og støvsuget, det blir over grensen frekt... Jeg begynner å gå tom for unnskyldinger, og trenger råd fra dere! Hva gjør jeg nå?
Gjest Bellatrix Skrevet 2. januar 2007 #2 Skrevet 2. januar 2007 Si det som det er, at datteren din får astma etter besøk der. Si at det kan hjelpe henne om det blir støvsugd på forhånd. Jeg skjlnner at det føles frekt å si det, men jeg tror likevel ikke det trenger å oppleves som negativt. Selv er jeg veldig allergisk for hund og hvis jeg skal på besøk hos noen med hund så støvsuger de ekstra når jeg skal på besøk. Det kan hende moren til venninna til datteren din også vil vise forståelse og ta en ekstra runde med støvsugeren før datteren din kommer.
Gjest Fresh Skrevet 2. januar 2007 #3 Skrevet 2. januar 2007 Bare si det som det er, og understrek at det at datteren din blir syk der ikke betyr at det er skittent der, men at hun behøver at det er ekstra rent for støv.
Rainbow Brite Skrevet 2. januar 2007 #4 Skrevet 2. januar 2007 Jeg synes det er bedre å si i fra hvor landet ligger, fremfor å si nei i hysten og pisten. Tenk alle de tankene hun har laget seg om hvorfor datteren din ikke får sove over? Jeg er enig i at det ville vært pinlig dersom det handlet om at du synes det var ekkelt å være der selv, men når datteren din har en medisinsk tilstand som forverres blir det noe helt annet. Du kan jo feks si at hun tåler nesten ingenting og at dere må ha det pinlig rent hjemme hos dere, og selv et par dager uten støvsuging går ikke. Fremstille det på en måte hvor det ser ut som om datteren din tåler ekstremt lite, så hun ikke føler seg mislykket. Jeg synes helt klart at du skal si i fra. Si at du synes det er ubehagelig å måtte si det, og at du i utgangspunktet ikke har lyst til å blande nesen din inn i deres anliggender, men siden datteren din tar skade av det, føler du at du er nødt til å ta det opp. For alt du vet, blir hun kanskje lettet? Det er ikke grenser for hva slags fantasier man lager seg når man ikke vet hva som foregår! :blunke: Lykke til
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 2. januar 2007 #5 Skrevet 2. januar 2007 Oppmuntret av deres svar, som var både logiske og fornuftige, gikk jeg bort til venninnens mor for å snakke med henne. Jeg la det fram på en slik måte at jeg spurte henne om råd, om det var noe hun kunne tenke seg kunne skape problemene for datteren, men det var det absolutt ikke. "Her er det så strøkent at det er ingenting hun kan reagere på her", svarte mor. Jeg gjorde da som Fresh foreslo. Jeg sa at jeg visste jo at det ikke var skittent der, men at datteren hadde behov for at det var ekstra rent der hun skulle oppholde seg, i alle fall om hun skulle overnatte. Men igjen: "nei, det var ingenting der som hun kunne reagere på." Hun ble skikkelig såret og lei seg! Det hele endte med at jeg unnskyldte meg, og at "det er sikkert noe annet hun reagerer på", og nå føler jeg meg som en dritt! Så nå er jeg like langt, og vet i alle fall ikke hva jeg skal gjøre...
Rainbow Brite Skrevet 2. januar 2007 #6 Skrevet 2. januar 2007 Uffameg! Kan nok være at det synker inn etterhvert, men at hun nå med en gang følte seg litt blottet og eksponert. Jeg synes du var flink jeg!
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2007 #7 Skrevet 2. januar 2007 Kan det ikke være noen husdyr eller planter eller evt. muggsopp hun reagerer på da? Det trenger jo ikke nødvendigvis være fordi de ikke har vasket godt nok.
Gjest StoreSky Skrevet 2. januar 2007 #8 Skrevet 2. januar 2007 Sier som overnevnte. Kanksje noe annet? Både jeg og min datter reagerer på min leilighet..og såå skittent er det ikke! hehe! Men lukter av og til rart her, og tror det er noe muggsopp/fuktskader e.l. Men så får dere vurdere, hvor alvorlig syk blir hun av å være der? Blir hun så syk at det nærmest er sykehuset neste, så sier det seg selv at hun ikke kan overnatte der. Men blir hun kun litt anpusten, hoster litt mer? Så kanskje instruere mamman i huset i å gi datteren din ekstra medisinen (den akutte) samt kanskje litt allergimedisin.
Gjest Kitten Skrevet 2. januar 2007 #9 Skrevet 2. januar 2007 (endret) Når moren vet at dattern din reagerer på noe der, så bør hun ha forståelse for at et døgn blir alt for lenge... Det er mye man kan reagere på samme hvor rent det er. Endret 2. januar 2007 av Kitten
spezitas Skrevet 2. januar 2007 #10 Skrevet 2. januar 2007 Er det skittent der da? Har du med egne øyne sett det? Mine barn er eksperter på å fortelle hvordan andre barn på samme alder har det hjemme hos seg- rotete, ryddig, mamma/pappa som kjefter, mamma / pappa som gjør ting sammen med barna osv. Synes det er greit jeg, så danner jeg meg et inntrykk sammen med det inntrykket jeg allerede har av folk Kanskje du kan få ditt barn til å "fiske" litt, eller gi deg litt informasjon? Ser at det er nevnt i et tidligere innlegg det om muggsopp... Det er vel en av de vanligste grunnene til at folk med astma reagerer? Kanskje det kan være det?? Har ei venninne som alltid ble forferdelig syk etter å ha vært hos sin svigermor. Hun påstod også at det ikke var rent nok der, og at det var derfor hun ble syk, så hun fikk svigerinnen og mannen sin til å vaske ned hele huset. Hun reagerte fremdeles, og det viste seg å være muggsopp i store deler av huset... Huff, håper det ordner seg...Det hørtes ikke noe gøy ut.
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 2. januar 2007 #11 Skrevet 2. januar 2007 Uffameg! Kan nok være at det synker inn etterhvert, men at hun nå med en gang følte seg litt blottet og eksponert. Jeg synes du var flink jeg! ← Takk for Det er ikke morsomt å vite at jeg såret henne slik. Når moren vet at dattern din reagerer på noe der, så bør hun ha forståelse for at et døgn blir alt for lenge... Det er mye man kan reagere på samme hvor rent det er. ← Jeg tror hun ble mer lei seg enn noe annet, jeg håper hun vil forstå etterhvert. Men så får dere vurdere, hvor alvorlig syk blir hun av å være der? Blir hun så syk at det nærmest er sykehuset neste, så sier det seg selv at hun ikke kan overnatte der. Men blir hun kun litt anpusten, hoster litt mer? Så kanskje instruere mamman i huset i å gi datteren din ekstra medisinen (den akutte) samt kanskje litt allergimedisin. ← Det er dessverre mer enn bare litt anpustenhet og hoste. Det kommer an på hvor lenge hun er der, men hun tetner temmelig kjapt. Første gangen ble det behandling på legevakten, men etter at vi begrenset tiden hun er der og økte medisindosen hver gang hun skal dit, er anfallene mindre alvorlige (men slitsomme nok). Kan det ikke være noen husdyr eller planter eller evt. muggsopp hun reagerer på da? Det trenger jo ikke nødvendigvis være fordi de ikke har vasket godt nok. ← Er det skittent der da? Har du med egne øyne sett det? Mine barn er eksperter på å fortelle hvordan andre barn på samme alder har det hjemme hos seg- rotete, ryddig, mamma/pappa som kjefter, mamma / pappa som gjør ting sammen med barna osv. Synes det er greit jeg, så danner jeg meg et inntrykk sammen med det inntrykket jeg allerede har av folk Kanskje du kan få ditt barn til å "fiske" litt, eller gi deg litt informasjon? Ser at det er nevnt i et tidligere innlegg det om muggsopp... Det er vel en av de vanligste grunnene til at folk med astma reagerer? Kanskje det kan være det?? Har ei venninne som alltid ble forferdelig syk etter å ha vært hos sin svigermor. Hun påstod også at det ikke var rent nok der, og at det var derfor hun ble syk, så hun fikk svigerinnen og mannen sin til å vaske ned hele huset. Hun reagerte fremdeles, og det viste seg å være muggsopp i store deler av huset... Huff, håper det ordner seg...Det hørtes ikke noe gøy ut. ← Om det er skittent der vet jeg ikke, men jeg vet at det er veldig støvete der. F.eks: Stryker du fingeren på veggen blir den hvit av byggestøv (gips) fra 14-15 måneder tilbake, og når det i tillegg er vegg-til-vegg tepper i nesten hele huset gjør ikke det saken noe bedre. Hun setter kanskje likhetstegn mellom ryddig og rent (?), men det er dessverre ikke alltid at det stemmer. Muggsopp er det lite sannsynlig at det er i og med at huset nylig er totalrenovert. Nei dette er ikke noe gøy, men jeg må prøve å finne en balansegang mellom å være "hysterisk" og uforsiktig, men samtidig beskytte datteren så godt jeg kan.
Gjest Gjesten Skrevet 2. januar 2007 #12 Skrevet 2. januar 2007 Kan du ikkje sei at det truleg er vegg til vegg teppa då? For dei er støvsamlarar uansett kor reinslege ein er... Ingen allergikarar eg kjenner har tepper i alle fall.
Gjest Blondie65 Skrevet 2. januar 2007 #13 Skrevet 2. januar 2007 (endret) Jeg fatter ikke hvorfor folk skal bli fornærmet på allergikere når de forteller at jo dessverre det er nok noe hos deg jeg reagerer på. Jeg har hørt alt fra "oi jammen det er da vanlig å servere sopp fra boks og det er jo så lite i gryteretten og trodde dere ikke ville merke det" til gutten som var ekstrem allergisk mot blikkbokser og "ta deg nå sammen du kan vel i det minste smake på den gode bløtekaken jeg har laget" til melkeallergikeren. Folk forstår ikke allergier og alvoret i det, samt at de blir fornærmet for at folk skal være så sære. Det er det som har skjedd her. Hadde du kommet til meg i mitt teppebelagte hus og sagt at datteren din ikke kunne overnatte pga astma hadde jeg sagt at det er helt garantert pga teppene, og det er jo lite vi kan gjøre noe med. Å få tepper så rene at allergikere ikke skal bli plaget er vanskelig. Det er ikke uten grunn at hotelrom for allergikere er med parkett istedenfor tepper, og dette er rom som tross alt blir rengjort hver dag. Det er derfor totalt meningsløst at ikke hun skjønte det av seg selv. Hvis det i tillegg er gipsstøv overalt er det jo ikke rart at datteren din reagerer. Tror du kan slå fast at datteren din ikke har godt av å være der, for der kommer de aldri til å forstå allergier eller alvoret i det. Som du sier: rent og ryddig er ikke det samme. (endret - masser av skriveleifer ...) Endret 2. januar 2007 av Blondie65
Gjest Cleopatra Skrevet 2. januar 2007 #14 Skrevet 2. januar 2007 Nå skjønner jeg ikke helt reaksjonen til den mora -spørs om du traff et ømt punkt siden hun reagerte slik..? Om jeg visste eller mente det var rent nok i huset mitt så hadde jeg ikke ragert slik, men hadde begynt å tenke over om det kunne være noe annet. Byggestøv er noe som sitter igjen i lang tid i alle krinker og kroker uansett hvor mye du vasker, og det er helt pyton, også for folk som ikke er astmatisk eller allergisk (jeg reagerer selv veldig på dette). Men i dette tilfelle så er det jo igjen av dette på veggene. Vegg-til-vegg tepper er heller ikke noe særlig for datteren din for man får jo ikke opp alt med støvsuger uansett. Synes du skal si det som det er at hun mest trolig reagerer på byggestøv og teppene. Teppene kan hun ikke gjøre noe med, og det er et personlig valg å ha det på lik linje med hund/katt e.l., mener jeg. Har man valgt å ha det så man også regne med at de som er allergisk/asmatisk kan reagere når de er på besøk. Selv har vi to katter og en svigerinne som er allergisk så hun kan ikke være på besøk så lenge av gangen, men vi drar heller oftere på besøk til de. Ser ingen problem i det.
Gjest beekeeper Skrevet 2. januar 2007 #15 Skrevet 2. januar 2007 Jeg fatter ikke hvorfor folk skal bli fornærmet på allergikere når de forteller at jo dessverre det er nok noe hos deg jeg reagerer på. Jeg har hørt alt fra "oi jammen det er da vanlig å servere sopp fra boks og det er jo så lite i gryteretten og trodde dere ikke ville merke det" til gutten som var ekstrem allergisk mot blikkbokser" og "ta deg nå sammen du kan vel i det minste smake på den gode bløtekaken jeg har laget" til melkeallergikeren. Folk forstår ikke allergier og alvoret i det, samt at de blir fornærmet for at folk skal være så sære. Det er det som har skjedd her. Hadde du kommet til meg i mitt teppebelagte hus og sagt at datteren din ikke kunne overnatte pga astma hadde jeg sagt at det er helt garantert pga teppene, og det er jo lite vi kan gjøre noe med. Å få tepper så rene at allergikere ikke skal bli plaget er vanskelig. Det er ikke uten grunn at hotelrom for allergikere er med parkett istedenfor teppet, og dette er rom som tross alt blir rengjort hver dag. Det er derfor totalt meningsløst at ikke hun skjønte det av seg selv. Hvis det i tillegg er gipsstøv overalt er det jo ikke rart at datteren din reagerer. Tror du kan slå fast at datteren din ikke har gått av å være der, for der kommer de aldri til å forstå allergier eller alvoret i det. Som du sier: rent og ryddig er ikke det samme. ←
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 4. januar 2007 #16 Skrevet 4. januar 2007 At hun ikke har kunnskap og forståelse for astma og allergi fikk jeg bekreftet til det fulle i dag... Datteren var med venninnen hjem for å hente noe, mens de var der oppe ringte hun hjem for å gi beskjed om at venninnen måtte spise litt før de kom ned igjen. Hun hadde jo med seg medisin, så jeg regnet med at det gikk greit. (Dum som jeg var) Noen minutter senere ringte hun for å be meg hente henne. Hun var tett som ei potte, og slet skikkelig med å puste. Jeg reiste så klart opp med en gang (2 minutter unna), ropte inn døra, og ble bedt om å komme på kjøkkenet. Det som møtte meg var sjokkerende! Der slet jenta med å puste, og der stod det voksne mennesker som så på at jenta slet med å puste i et røykfullt rom, men de hadde ikke hatt vett til å ta henne med ut! "Røyker dere inne når hun er her?" var det første jeg spurte om. Eller jeg tror jeg ropte det hysterisk som jeg ble av situasjonen. Det hadde jeg ikke opplevd hos dem før. "Bare når det er stygt vær eller når vi har besøk, og bare på kjøkkenet," var svaret jeg fikk! "Det hjelper ikke at dere bare røyker på kjøkkenet, når det er på kjøkkenet barna befinner seg", fikk jeg slengt ut av meg før jeg dro jenta ut av kjøkkenet, ut på trappa, fikk gitt henne medisin og fikk kjørt henne rett til legen. Like etter at vi kom hjem igjen ringte venninnens mor for å beklage det som hadde skjedd, men jeg var fremdeles så sinna at jeg klarte ikke høre på unnskyldingene hennes. Nå får hun bare være lei seg, jeg gidder ikke å berolige henne akkurat nå. I morgen kanskje, men ikke i dag! Snakk om idioti! Beklager utbruddet, men jeg ble bare så utrolig redd og sinna, at jeg måtte bare buse ut litt nå!
Gjest niomi Skrevet 4. januar 2007 #17 Skrevet 4. januar 2007 Jaja, så lenge det røykes inne i nærheten av ungene er det ingen vits i å la datteren din overnatte der, nei.
Mossa Skrevet 4. januar 2007 #18 Skrevet 4. januar 2007 Jeg synes ikke du skal være lei deg for at du såret følelsene hennes. Det som er viktig er at datteren din holder seg frisk, og det gjør hun tydeligvis ikke der. Jeg tar hensyn til andres følelser, og jeg vet at det ikke alltid er like lett å si hva en mener...MEN når det kommer til det som er best for meg og mine, da driter jeg i hva folk måtte synes.
Gjest Pax Skrevet 4. januar 2007 #19 Skrevet 4. januar 2007 Jeg er astmatiker. Da jeg var liten var mamma alltid veldig nøye om jeg skulle overnatte hos noen. Vi prøvde et ganger, og gikk det ikke, fikk jeg ikke gå dit mer, da måtte de heller komme til oss. Strengt? Ja. Men ble jeg skikkelig syk, måtte jeg på sykehuset. Den gangen syntes jeg det var skikkelig kjipt og at hun var streng, men jeg er glad for det nå, som voksen. Har lært meg å si fra, også som voksen. Prøver jo å si fra så snilt som mulig, men går det ikke, så går det ikke. Da er det bare å si "Jeg får dessverre astma av å være her, kanskje vi kunne møtes på cafe neste gang?" Det er mange som rett og slett ikke forstår hvor rent det må være, og hva man kan reagere på. Prøv derfor å forklare dette så godt du kan, gi henne gjerne noen brosjyrer om astma og allergi.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. januar 2007 #20 Skrevet 4. januar 2007 Gud hjelpe meg, ja jeg skjønner godt at du er fortørnet. En ting er å ikke vite at barnet reagerer på støv og slikt, men i dagens samfunn i 2007 vet ALLE at et barn med astma ikke tåler røyk. At de ikke klarer å begrense seg når de ser at ungen sliter fatter jeg ikke. Jeg har røykt selv, men røyk og barn har jeg aldri syntes hører sammen, astma eller ikke astma.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå