Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Må dette betales uansett eller finnes det fritak for familie?

Hvis feks en far og sønn driver et AS sammen uten andre ansatte?

Noen som vet?

*grønn på området*

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Her står det litt

Har lest der, og andre steder uten å ha blitt noe klokere på dette med familiebedrift.

Det var tanten min som mente at man ikke betaler arb.giveravgift når man er i familie, men jeg synes det høres litt rart ut. Hun kverulerte med at innvandrerene ofte har familien til å jobbe for seg i familiebedriften fordi de da slipper denne avgiften :roll:

Er hun helt på jordet? Siden det ikke står noe om det, bare at man skal betale av det man betaler skatt på, må det jo bety at det ikke finnes fritak for familie.

Endret av Bellanice
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tviler på at innvandrerbedriftene har meldt fra om alle sine ansatte....

Skrevet
Jeg tviler på at innvandrerbedriftene har meldt fra om alle sine ansatte....

Du er nok inne på noe der, men det blir jo en helt annen diskusjon ;)

:sur: at det skal være så vanskelig å finne ut av da!

Gjest Shayla
Skrevet

Det må være ett sted du kan ringe. Så slipper du å lete deg i hjel.

Skrevet

Hva med å kontakte ligningskontoret der du bor? Et annet alternativ er å ringe til fylkesskattekontoret, og spørre etter en revisor der. De pleier å være rene racere til slike ting. Også er det gratis :)

Regnskapskontorer og/eller revisjonsselskaper vet også, men det koster nok en del å få svar derfra. MEN: Det lønner seg uansett å ha regnskapsfører når man skal levere ligningspapirene, så det er kanskje lurt å ta kontakt med en nå, jo før jo heller...

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg mener å ha lest at det er noe unntak når det er snakk om ektefeller, men er usikker på hvordan det er når det er foreldre og barn. Dessuten står det jo at når man jobber i sitt eget aksjeselskap betaler man arbeidsgiveravgift og følger gjeldende regler for lønn osv, da skulle man tro det gjaldt for alle... Men det går også an å ta ut lønn som utbytte, og da betaler man muligens ikke arb.giveravgift? Eller er det sånn at ikke f eks sønnen er medeier, bare jobber for faren, eller omvendt?

Ellers kan det hende man blander reglene for Ansvarlig Selskap (ANS)/ANS med delt ansvar (DA) og for aksjeselskap. I et ANS trenger ikke medeierne å betale arbeidsgiveravgift for seg selv/hverandre, i hvert fall.

Men dersom dette er viktig for dere å finne ut av, dvs om det er noen som driver slik, og betaler eller ikke betaler avgift - så ring Brønnøysundregisteret eller Bedin og spør.

Gjest gjesta
Skrevet

Regnskapskontorer og/eller revisjonsselskaper vet også, men det koster nok en del å få svar derfra. MEN: Det lønner seg uansett å ha regnskapsfører når man skal levere ligningspapirene, så det er kanskje lurt å ta kontakt med en nå, jo før jo heller...

Dessuten må man faktisk ha offentlig godkjent revisor til å føre regnskap for en når man driver AS, skulle jeg mene.

Skrevet
Hva med å kontakte ligningskontoret der du bor? Et annet alternativ er å ringe til fylkesskattekontoret, og spørre etter en revisor der. De pleier å være rene racere til slike ting. Også er det gratis  :)

Min venninne er revisor og hadde ikke hørt om at det var fritak i en familiebedrift, så jeg konkluderer nok med det.

Skrevet
Dessuten må man faktisk ha offentlig godkjent revisor til å føre regnskap for en når man driver AS, skulle jeg mene.

Det stemmer :)

Gjest gjesta
Skrevet
Hva med å kontakte ligningskontoret der du bor? Et annet alternativ er å ringe til fylkesskattekontoret, og spørre etter en revisor der. De pleier å være rene racere til slike ting. Også er det gratis  :)

Det finnes da nok av ekempler på at likningskontorer ikke har gitt korrekt informasjon, man vet bare sikkert når de har foretatt likningen. Og de kan tom gå tilbake i tid og endre, så det gjelder å ha bilagene i orden! Særlig hvis det er skjønnsmessige regler i forhold til likningen er det umulig å få et svar ut av likningskontoret. Og likningsmyndigehete må ikke følge forvaltningslovens regler om veiledningsplikt, så i realiteten kan de si hva de vil i forkant, men gjøre noe annet når de foretar likningen!! :overrasket: (ja, dette er sant..!)

Desverre vet jeg ikke svaret på TS spm, måtte bare kommentere dette om at likningsmyndighetene nødvendigvis er så velvillige til å veilede og gi opplysninger. På generelt grunnlag vil jeg råde folk å heller ta kontakt med en dreven skattejurist enn med likningskontoret hvis man har spm an skatt/avgift.

Gjest gjesta
Skrevet

Ja, der er jeg enig med sistnevnte. Vet om folk som har fått helt feil svar på spørsmål (og i tillegg ble det gjort feil i likningen som følge av dette) fra likningskontoret (eller fylkesskattesjefen, som vel har endel med næringsdrivende å gjøre). De gangene jeg har henvendt meg til dem har jeg stort sett fått nokså vage svar som har vært til relativt lite hjelp til konkrete spørsmål. Kan virke som de innimellom svarer litt i hytt og pine. Har fått bedre svar fra bedin, i hvert fall, og fra familie med økonomiutdanning. Men man kan vel be om å få en skikkelig kontaktperson der, som har greie på den typen selskap man driver?

Ellers enig i at det i mange tilfelle er bedre å kontakte revisor eller skattejurist enn likningskontoret - husk også at om du har regnskapsfører/revisor som jobber for deg vil de (oftest, håper jeg) være "på din side"; dvs være flinke til å finne og begrunne ulike og mulige fratrekk osv. Likningskontoret vil kanskje heller stille seg avventende eller vage til forespørsler fra den næringsdrivende om dette eller hint er greit å gjøre - og så sitter man plutselig der og har gjort noe de synes er feil... Det ER endel skjønn, og da bør man sørge for å begrunne og dokumentere på best mulig måte hvorfor man har ført regnskapet som man har gjort.

(Sukk, så mye man kan si om dette... og fortsatt ligger regnskapet mitt i en haug i en perm...)

Skrevet

Arbeidsgiveravgift beregnes på grunnlag av lønnsinntekt til de ansatte. Den er lik for alle selskapsformer, og trer i kraft når selskapet er registrert som arbeidsgiver. Avgiften reguleres av Folketrygdlovens §23.

Unntakene er når arbeidet er utført i forbindelse med selvstendig næringsvirksomhet (vedvarende virksomhet som er egnet til å gi nettoinntekt, som drives for skatteyters regning og risiko, som betales over fastpris og ikke timepris, som har en viss varighet og som vanligvis omfatter arbeid for flere oppdragsgivere, dvs. ikke butikkdrift eller drift av eget selskap).

Hvorvidt far og sønn til TS driver selvstendig næringsvirksomhet sies det ikke noe om, men dette vil sannsynligvis være avgjørende. Er dessuten usikker på om ikke AS-formen vil gjøre dem til ansatte uansett, da de ikke har særlig ansvar for driften.

En ektefelles inntekt i en bedrift som den andre ektefellen eier (enmannsforetak, kompaniskap, ans o.l.) regnes som næringsinntekt, og belastes ikke arbeidsgiveravgift. Utover det kan jeg ikke se at det stiller seg annerledes med familie enn andre - spørsmålet er om inntekten regnes som lønnsinntekt, næringsinntekt eller inntekt i selvstendig næringsvirksomhet.

Skrevet
Arbeidsgiveravgift beregnes på grunnlag av lønnsinntekt til de ansatte. Den er lik for alle selskapsformer, og trer i kraft når selskapet er registrert som arbeidsgiver. Avgiften reguleres av Folketrygdlovens §23.

Unntakene er når arbeidet er utført i forbindelse med selvstendig næringsvirksomhet (vedvarende virksomhet som er egnet til å gi nettoinntekt, som drives for skatteyters regning og risiko, som betales over fastpris og ikke timepris, som har en viss varighet og som vanligvis omfatter arbeid for flere oppdragsgivere, dvs. ikke butikkdrift eller drift av eget selskap).

Hvorvidt far og sønn til TS driver selvstendig næringsvirksomhet sies det ikke noe om, men dette vil sannsynligvis være avgjørende. Er dessuten usikker på om ikke AS-formen vil gjøre dem til ansatte uansett, da de ikke har særlig ansvar for driften.

En ektefelles inntekt i en bedrift som den andre ektefellen eier (enmannsforetak, kompaniskap, ans o.l.) regnes som næringsinntekt, og belastes ikke arbeidsgiveravgift. Utover det kan jeg ikke se at det stiller seg annerledes med familie enn andre - spørsmålet er om inntekten regnes som lønnsinntekt, næringsinntekt eller inntekt i selvstendig næringsvirksomhet.

I dette tilfelle er det far som vil stå med 60% av aksjene, mens sønnen vil ha 40%.

Dette er en butikkvirksomhet, og begge vil arbeide 100% og være de eneste ansatte i bedriften. Begge vil ta ut en fast lønn hver mnd.

Hvis jeg forstår deg riktig da, Sessan, så blir det lønnsinntekt på begge, som det da MÅ betales arbeidsgiveravgift av?

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg tror det.

Alternativet er at de jobber for lav lønn og tar ut mye utbytte i stedet, da kapitalbeskattes de for utbyttet, men det belastes ikke med arbeidsgiveravgift.

Skrevet
Jeg er ikke ekspert på dette, men jeg tror det.

Alternativet er at de jobber for lav lønn og tar ut mye utbytte i stedet, da kapitalbeskattes de for utbyttet, men det belastes ikke med arbeidsgiveravgift.

Men utbytte kan ikke tas ut hver måned, da det vil bli omklassifisert som lønn av ligningskontoret, og så tillegges arbidsgiveravgift.

Det må også være et overskudd i AS'et for å ta ut utbytte, og det er vel ikke så ofte overskudd de første årene i allefall.

Det enkleste er nok å være ansatt, ta ut vanlig lønn, betale arbeidsgiveravgift og skatt og få de goder som dette medfører (sykepenger, rett til ledighetstrygd, pensjonspoeng mm)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...