Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal fullamme (haaper jeg da, skal hvertfall gjoere absolutt ALT jeg kan for aa faa det til!), men har kjoept inn en flaske saann i tilfelle jeg vil/maa pumpe meg (og har oppbevaringsbegere og fryseposer til melken og steriliseringsmaskin som jeg fikk av en kollega). Hvor mye fikk dere bruk for brystpumpe, dere som har ammet? Er det en lur investering? Kan faa 10 prosent avslag hvis jeg bestiller over nett (en elektrisk Medela-pumpe som har vunnet forbrukertest her i UK), saa siden det er litt leveringstid tenkte jeg aa kjoepe foer foedselen. Og er det forresten verdt de ekstra kronene aa kjoepe elektrisk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fullammer ennå (tassen er snart 5 mnd) og synes jeg har hatt god bruk for pumpa. Den har gjort at jeg ikke føler meg så låst til å være hjemme fordi noen andre kan mate ham med flaske hvis jeg skal noe spesielt. Sant å si har vi hatt lite barnevakt, men jeg har muligheten! Og det har noe å si for meg.

Håndmelking får jeg dårlig til.

Jeg har en manuell pumpe, og det tar lang tid fordi utdrivningsrefleksen min ikke er like god når jeg pumper som når barnet selv spiser, så neste gang vil jeg nok investere i en elektrisk en. (Neste gang? Jaså? ;) ) Synes godt du kan kjøpe en nå som du har sjans til å få en på tilbud.

men obs, ikke alle barn vil ta flaske...

Skrevet
men obs, ikke alle barn vil ta flaske...

Takk for svar, Murf! :) Hvis h*n ikke vil ta flaske, saa faar vi ut og kjoepe kopp - men regner jo med aa la h*n suger direkte fra kilden i begynnelsen, saa det er det vel ikke noen hast med. ;)

Skrevet

Ja, kjøp elektrisk. Håndpumpe er noe herk om du bruker den litt. Jeg pumpet meg 1-3 ganger hver dag og tok vare på melken. Håndpumpen gikk meg på nervene etter ca 1 gangs bruk. Så jeg leide elektrisk fra ammehjelpen, det ble mye dyrere enn å kjøpe en selv. Men her fikk jeg ikke tak elektrisk til å kjøpe. Kunne nok funnet en på nett, men når jeg hadde leid, så gadd jeg ikke stresse :)

Skrevet

Sist gang kjøpte jeg manuell pumpe, det gikk ikke i det hele tatt. Leide derfor elektrisk pumpe, det gikk mye bedre.

Den gangen her har jeg kjøpt avent sin elektriske pumpe.

Regner jo med at jeg får til amminga den gangen her og, skulle det mot formodning ikke gå så får jeg bare selge pumpa.

Gjest gjesta
Skrevet

Hos meg funket det heltgreit med manuell pumpe sist gang. Det tar litt tid før utdrivningsrefleksen starter, men jeg fant ut at det hjalp om jeg satt og så på jentungen når jeg gjorde det.

Jeg vil si at pumpe er kjekkt å ha. Husker at jeg speseilt brukte det en hel del da jenta begynte med grøt. Da blandet jeg med morsmelk i stedet for MME.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Det var lignende tråd om det samme for litt siden, så jeg kopierer mitt svar fra den:

Jeg vil anbefale å vente med å kjøpe pumpe til etter fødselen. Både fordi du ikke vet hvor mye du kommer til å pumpe og fordi du ikke vet hvor "lettmelket" du er, begge deler forhold som har innvirkning på valget.

Selv har jeg i flere måneder i tillegg til fullamming pumpet et par ganger daglig til sykehuset pga mye melk, men har likevel klart meg med Avents manuelle fordi jeg er såkalt "lettmelket" (fryktelig ord, men det beskriver nå en gang situasjonen).

Hvis du synes det er greit å bruke de pengene den elektriske pumpa koster, er det sikkert bare å slå til. Men det kan hende at du klarer deg med en enklere manuell en, og det finnes også de som synes de får tømt seg bedre med manuell pumpe enn elektrisk. Hvis du har mulighet til å låne en eller et par forskjellige pumper etter fødselen for å prøve deg fram, er det å anbefale før du kjøper en egen.

Skrevet

Jeg vil bare svare JA! Å invistere i brystpumpe er veldig nyttig -iallefall viss du har tenkt å kunne bevege deg litt bort fra babyen den første tiden. Selv om man fullammer, han man gjerne lysst å gjøre andre ting også (les: trene, vere sammen med venner, handle..osv). Og da kan det vere veldig godt for mannen å ha en flaske melk hjemme viss babyen plutselig skulle bli sulten. For med små babyer vet man jo aldri når de blir sultne..

Da jeg begynte å trene 6 uker etter fødselen, hadde jeg alltid en flaske med morsmelk liggende i frysen som mannen bare kunne gi babyen viss han ville ha. Da slapp jeg å engste meg for at den skulle illskrike i en time uten å få mat mens jeg var på treningssenteret.. i tillegg kan det vere godt å ha med en flaske melk til steder hvor det er vanskelig å amme, eller man ikke vil amme (store forsamlinger, o.l.).

Nå var vi så heldige at babyen vår tok flaske på første forsøk da.. så viss det er tilfellet for dere, så ville jeg invistert i pumpe ja.. Vi hadde elektrisk.. har hørt at det skal vere myyye bedre enn manuell! :)

Skrevet

Jeg kunne ikke levd uten pumpen min. For det første fikk jeg min første brystbetennelse allerede da sønnen min var 7 dager, og da greide han ikke å spise av det brystet, så jeg måtte pumpe. I tillegg syntes jeg det var veldig greit å pumpe ut en flaske i løpet av dagen, slik at mannen min kunne ta et skift om natten. Jeg hadde også mye melk om morgenen men ikke nok om kvelden, så når sønnen min var noen måneder, så vet jeg ikke om jeg hadde lart å fullamme, hvis jeg ikke pumpet ut endel om morgenen og ga han det om kvelden.

Men det skal sies at ikke alle har så lett for å få ut melka med pumpe da. Selv hadde jeg ingen problemer med det, men jeg hadde nok ikke giddet å pumpe så mye, hvis jeg hadde fått ut mindre enn 50 ml, som jeg vet noen sliter med.

Skrevet

Om du velger å kjøpe pumpe nå, vent med å ta den ut av forseglingen. Har du ikke melk eller ikke får til amming kan du bytte den ;)

Skrevet
Om du velger å kjøpe pumpe nå, vent med å ta den ut av forseglingen.  Har du ikke melk eller ikke får til amming kan du bytte den ;)

Lurt! :)

(ser forresten at du baerer i Hug-a-Bub - det har jeg planer om ogsaa!! Driver og byr paa en brukt en paa EBay naa! ;) )

Skrevet

Altså, jeg trenger litt hjelp fra dere erfarne mödre her ;) .

Min svigerinne har anbefalt meg å kjöpe en vakum-pumpe, noen som har erfaring med en sånn?

Jeg tar gjerne imot en gjenomgang av forskjellige pumpe-typer og positive/negative sider ved de ulike om det er noen som orker... :)

Skrevet

Vakumpumpe? Alle pumpene lager da vakum? :klø:

Skrevet

Jeg vil si at å få lånt en pumpe på forhånd er greit, jeg ville ventet med å kjøpt. Da vet du også om du trenger en elektrisk eller om det holder med en manuell.

Mitt barn har fått morsmelk på flaske hele tiden ved siden av amming - du kan si det var snakk om fullpumping en periode, og jeg kunne ikke gjort det uten at det var en elektrisk pumping. For å få i gang melken, pumpe ut for en kveld el. holder det for mange med en manuell.

Når det gjelder sterilisering, var vi kjempenøye og kokte og styret fært de første ukene. Etter det har det vært zalo-vasket eller i oppvaksmaskin og det har gått helt supert. Dette gjelder både tåteflasker og flaskene jeg har oppbevart melk i i kjøleskapet (glassflasker til salatdressing el. fra IKEA)

Skrevet
Vakumpumpe? Alle pumpene lager da vakum?  :klø:

Ja, det er dette jeg ikke helt forstår heller, men så bor jeg i Sverige da, og saker og ting er av og til litt annerledes her :ler: .

Mest sansynlig er det vel en elektrisk pumpe hun mener? Ettersom hun også sa at det var verdt å legge litt penger på den... :klø: .

Tenkte bare jeg skulle forsikre meg om at det ikke finns både manuell, vakum OG elektrisk pumpe, men hvis ingen orakler her inne har hørt om det så er det nok en elektrisk hun mener ;) .

Men hvilket merke skal man satse på da? Noen som har erfaring? Virker alle elektriske pumper på samme måte?

Skrevet

De laaner ikke ut pumper her, saa jeg maa nok kjoepe min egen. Skal bestille snart.

Ellers har vi steriliseringsmaskin, saa vi slipper koking (fikk gratis av en kollega).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...