Gå til innhold

Svie i magen


webgirl

Anbefalte innlegg

Har slitt i snart ett år nå med en plutselig svie i øvre mageregionen. Det varer i mange timer når jeg først får det, og som regel kommer det på kveldene.

I tillegg til denne smerten, får jeg vondt øverst i ryggen. Kommer ca en gang i måneden, og aner ikke hva dette er.. Har ingenting med mensmerter å gjøre, for det kjenner jeg på en helt annen måte.

Legen min ga meg før sommeren noen syre-nøytraliserende tabletter. Dette var noe som fantes reseptfritt på apoteket, men det virket ikke i det hele tatt..

Er så vanskelig å finne ut sånn mageting hos legen! Noen som har vært borti det samme?

Begynner å lure på om jeg har fått magesår som 24 åring..

Men hvorfor disse ryggsmertene? Har det med nyrer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synst du skal dra til legen igjen, siden en ikke skal gå lenge med magesmerter. Du kan eventuelt be om å få tatt en gastroscopi, der ser en vertfall eventuelle sykdommer i mageområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ElCaramba_*

Samboeren min har akkurat det samme som du skriver om. Vondt i mageregion og bak i ryggen, og spesielt på kveldene. Er skikkelig plaget når det står på. De har magesår i familien, og jeg selv har vært plaget med magekatarr, men symtomene hans er ikke slike.

Han dro til fastlegen sin og ble henvist videre til en time på sykehus. Han skulle få innkalling i posten, og venter på timen sin.

Han er værre i ferietider, og tror at mat kan være en fellesnevner.

Håper du finner ut av dette, og ønsker deg god bedring :kose:

Kan skrive hva de fant ut med han, når han har vært til utredning.

Ikke vent med å få time selv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bølla utlogget

Jeg har fjernet galleblæra pga av stein. Fikk smerter i høyre side øverst i magen, samt bak på ryggen ved lungehøyde. Skikkelig vondt. Legene brukte 7 måneder på og finne det ut fordi de aldri kunne ta ultralyd når anfalla kom....neida må ha henvisning først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være gallesteinsmerter, mon tro? Jeg slet mye med dette tidligere, før jeg fjerna alt av galleblære og steiner. Jeg husker smertene kunne minne om at det brant i mage og rygg, og jeg ble bare liggende og vri meg i flere timer til smertene avtok. Ser du noen sammenheng mellom det du spiser, og når smertene kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ElCaramba_*

Måtte titte innom tråden igjen for å se om noen tanker fra andre hadde kommet.

Siden dette også gjelder min samboer. Jajamen, det kan være gallestein! Tusen takk for en tankevekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Charlotte_*
Har slitt i snart ett år nå med en plutselig svie i øvre mageregionen. Det varer i mange timer når jeg først får det, og som regel kommer det på kveldene.

I tillegg til denne smerten, får jeg vondt øverst i ryggen. Kommer ca en gang i måneden, og aner ikke hva dette er.. Har ingenting med mensmerter å gjøre, for det kjenner jeg på en helt annen måte.

Legen min ga meg før sommeren noen syre-nøytraliserende tabletter. Dette var noe som fantes reseptfritt på apoteket, men det virket ikke i det hele tatt..

Er så vanskelig å finne ut sånn mageting hos legen! Noen som har vært borti det samme?

Begynner å lure på om jeg har fått magesår som 24 åring..

Men hvorfor disse ryggsmertene? Har det med nyrer å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Charlotte_*

Hei. Jeg sliter med akkurat det samme + kvalme. Bare ikke smertene i ryggen.

Henvedte meg til lege å fikk syreneddempende å det hjalp ikke. Henvedte meg en gang til å ta var kvalmen/svien/brannfølesen bare noe som kom fordi jeg hadde mye å tenke på.. pga alderen min som er 16 år. Men jeg drar ofte ut å trener for å ikke bli kvalm. Men syra kjennes fortsatt i magen... Så jeg lurer selv på hva det egentlig kan være. Kvalmen kommer ofte om kveldene i perioder.. Veldig kjedelig at det skal være sånn. Vil bare bli bra har slitt med det så lenge nå!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd

Vist du får det ca en gang i mnd, ville jeg ha skrevet ned hvor i syklusen du er når du får det, kanskje det er eggløsning eller noe slikt du kjenner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Brittemor

Hei.

Du må få ultralyd på galleblæra di! Det høres ut som også du kan være plaget med gallesmerter.

Ikke la legen din avvise deg med at du er for ung, slik som han gjorde med min søster. Det endte etter 8 års plager med (fordi legen mente hun var for ung og ikke ville høre på henne) at galleblæra sprakk, og gallevæska rant ut i kroppen og ødela både nyra og lever.

Er selv operert bort galleblæra, men har nå etter et og et halvt år begynt og plages igjen med smerter. Man må også være veldig forsiktig etter en operasjon da gallegangene skal gjøre jobben til galleblæra som er borte. Og den kan ikke gjøre samme jobben.

Google og se hvordan galleblæra jobber.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

Jeg har akkurat de samme symptomene som du beskrev. Jeg fikk kraftige smerter i mage, under ribbena og mellom skulderbladene.

Jeg har vært til legen med dette og han sa at det er magesår. Han fanget dette opp lett på symptomene da han hadde hatt akkurat det samme. Smerter i ryggen skyldes spiserøret som går opp ryggen. Smertene forplanter seg videre der. Hørtes litt rart ut, men det var det han sa. Selv om en har vondt et sted kan årsaken komme fra et annet sted i kroppen. Jeg har fått Zantac på resept. Hjelper litt. Jeg får disse smertene innimellom ca 1 gang i måneden.

God bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...