Gå til innhold

Muskelknuter

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg får ganske ofte store muskelknuter rundt skulderbladene. Nå har jeg en som er så vondt at jeg ikke klarer å løfte den ene armen min uten at det stråler nedover i hele armen... innimellom har jeg knuter som hogger til kraftig når jeg puster.

Jeg tror mange av knutene kommer av at det låser seg i ryggraden mellom skulderbladene.

Er dette noe jeg kan trene bort eller burde jeg komme meg til fysio/kiropraktor? Jeg har litt stor byste og litt dårlig holdning når jeg sitter, så det kan vel ha noe av årsaken.

Har slitt med problemet i mange mange år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fjellsippa
Skrevet

Har slitt en del med samme problem, og har vært hos fysioterapeut. Synes ikke det hjalp særlig.

Det som har hjulpet meg er avspenningsøvelser og yoga. Mye kan korrigeres ved hjelp av pusten. Også viktig å være bevisst på å senke skuldrene.

Ellers synes jeg at styrketrening hjelper, og der jeg trener er styrketrening en del av aerobictimen. Så i morgen starter det for fullt.

Skrevet

Har du lett for å bli stressa? Er du en anspent type?

Kjenn etter på kroppen din nå. Er du avslappet eller er du anspent?

Muskelknuter skyldes oftest anspenthet. Mange er anspent hele tiden, uten at de tenker over det.

Bli bevisst, senk skuldrene og trekk pusten dypt med jevne mellomrom.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er nok ganske anspent av meg i perioder ja... og jeg kjenner vel at jeg stresser litt uten grunn nå også.

og nå har det gått oppover i nakken :tristbla: Jeg er helt øm i bakhodet og nedover nakken...

Gjest bølla utlogget
Skrevet

Har det samme jeg. Har gått hos Naprapat og blitt mye bedre. Men vil bare advare med ordtaket...vondt skal vondt fordrive... ;)

Skrevet

Har det på samme måten, og har hatt det et par år. For meg er det to ting som har effekt: Trening (= økt blodsirkulasjon i området) og behandling med massasje. Men jeg spekulerer på å prøve tankefeltterapi eller noe sånt, for det er nok psykologiske grunner til en del av de spenningene...

Skrevet

Jevnlig massasje, og fokus på avslapning.

Gjest gjesta
Skrevet

- stresse ned før man legger seg - aldri legge seg ned når man er småstressa

- trene nakke- , skuldre- og ryggmuskulatur med lite belastning og mange repetisjoner

- "tenke" skuldrene nedover

- massasje

- når man dusjer - la så varmt vann man klarer renne nedover de anspente områdene

det viktigste av alt:

- beveg armene i rullende bevegelser hvert 20. min - statisme er noe av det verste for en anspent rygg - så BEVEGELSE er alfa omega!

(det siste veit jeg at du nå har vært kjempeflink til) :tommel:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...