Gå til innhold

Kreftvaksine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen tanker rundt den nye vaksinen som har kommet mot livmorhalskreft? Noen som har tatt/planlegger å ta den? Mente de sa på nyhetene at den er 100% effektiv . Den er vel kanskje et must foralle som har påvist forandringer og tar celleprøver ustanselig? Eller beskytter den ikk dersom forandringene allerede har oppstått?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke en vaksine mot kreft, det er en vaksine mot humant papillomavirus (HPV) som regnes som en av de viktigste årsakene til livmorhalskreft. Har man allerede påvist celleforandringer vil den nok ikke ha noen effekt.

Skrevet

Var det ikke snakk om at den skulle gis til jenter før de debuterte seksuelt?

Hvem vil vel unngå å gi barna sine en vaksine som er 100% effektfull?

Skrevet

Ja, det stemmer. HPV er svært vanlig, og vaksinen må gis før man er utsatt for smitte.

Skrevet

Den er bare 100% effektiv mot kreft som forårsakes av HPV, derfor vil vel ikke celleprøver være helt unyttig selv om en er vaksinert ... Eller ..?

Skrevet

Vil tro det, ja. Men hvis den faktisk viser seg å være så effektiv som de påstår, så vil det jo være fantastisk.

Skrevet

Men, kan man teste seg for HPV? Sånn at hvis man tester negativt, så kan man få vaksinen selv om man har debutert seksuelt?

Skrevet

Skulle ønske jeg fikk tatt den vaksinen, men jeg tviler på at jeg vil kunne får den uten å godta GU. (Har vært seksuelt aktiv med en mann som kun har hatt meg, så jeg kan ikke være smittet med HPV. Men det kunne vært praktisk med tanke på at jeg kan bli voldtatt.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...