kitty Skrevet 30. desember 2006 #1 Skrevet 30. desember 2006 HEisan Fikk en nydelig jente i slutten av november og det nærmer seg tiden for 6 ukers kontrollen. På kontrollen ved førstemann fikk jeg tilbud om å sette inn spiral der og da. Takket nei da. Vet ikke om vi skal ha flere barn og er lei av å bruke kondom. Lurer på om det er noen som har satt inn spiral (fortrinnsvis kobber) og hvordan det var. Vondt? Hvor godt fungerte det? Og er det noen som har opplevelse med å ta den ut igjen? Dessuten: er en fastlege kompetent nok til å sette inn spiraler eller burde jeg gå til gynekolog?
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #2 Skrevet 30. desember 2006 Ville ikke valgt kobberspiral. Jeg, og jeg vet flere, fik mensen i nesten to uker og blodde kjempemasse. Gjennom bind og tamponger. Og det sluttet heller ikke over tid. Synes ikke det var vondt og sette den inn, litt ubehagelig. Og da den ut merket jeg ingenting til.
Cæsar Skrevet 30. desember 2006 #3 Skrevet 30. desember 2006 Jeg har kun erfaring med hormonspiral, det gikk helt greit å få satt den inn, tok 1-2 paracet en halvtime før jeg skulle i stolen. Kjente litt i tiden etterpå, som en slags murring/menssmerter, men det gikk greit. Igrunnen verre å ta den uti gjen synes jeg! (Men det er fort gjort, og kjenner ikke noe etterpå)! Jeg foretrekker gynekolog til denslags, da sjekker hun/han med ultralyd at spiralen sitter som den skal osv, men kjenner flere som har vert hos fastlegen og er fornøyd med det. Lykke til, det går nok helt fint!
Furstina Skrevet 31. desember 2006 #4 Skrevet 31. desember 2006 Jag har haft kopparspiral och har bara bra erfarenheter med det. Att sätta in den gjorde inte ont, det stack till lite men sedan hade jag ganska starka mensliknande smärtor i två dagar. Jag fick faktiskt mindre blödningar och mindre menssmärtor med den än utan - tvärt emot de vanliga biverkningarna. Fördelarna är just att du har ett tryggt skydd som inte behöver ätas varje dag, recept som inte behöver förnyas och för min del - att det inte innehöll hormoner. Att ta ut sprialen kändes ingenting. Ett besök hos barnmorskan/jordmor, upp i stolen och så drog hon bara ut den. Det känns mer att ta ut en tampong.
Saeria Skrevet 31. desember 2006 #5 Skrevet 31. desember 2006 Nå har ikke jeg barn, men fikk kobberspiral for det. Det gjorde ikke vondt å sette den inn, men jeg hadde moderate menssmerter og en liten blødning etterpå. Jeg måtte ta den ut da jeg hadde småblødninger i mange måneder etterpå. Nå skal det sies at syklusen min er helt på bærtur uten hormonprevensjon. (Dog man ikke har normal syklus på hormonprevensjon heller) Jeg merket ingenting når legen tok den ut. Vips! Der var den borte.
Amber Skrevet 31. desember 2006 #6 Skrevet 31. desember 2006 Fastlegen din kan fint sette den inn. Har hørt at noen synes gynekologer er flinkere, og at det dermed er minde ubehagelig... ikke vet jeg om det stemmer... Fastlegen min satte inn hormonspiral til meg, og jeg synes det var veldig ubehagelig. Men det gikk tross alt fort. Kjente ikke noe når hun tok den ut. Hadde den i ca ett år, og det var jo genialt. Hadde ikke mensen i det hele tatt det året. Men jeg fikk andre bivirkninger og gikk tilbake til p piller istedet. Har også hørt at man kan få flere bivirkninger av kobberspiral...
Gjest Tweek Skrevet 31. desember 2006 #7 Skrevet 31. desember 2006 Spiral høres jo veldig ubehagelig ut. Jeg ville heller anbefale p-stav. Den varer i 3 år, og man får nesten aldri mensen. Men kanskje du skal snakke med legen om hva han anbefaler. P-stav må du forresten kjøpe på apoteket med resept.
*Lene* Skrevet 31. desember 2006 #8 Skrevet 31. desember 2006 Har kobberspiral på 13. året, har aldri hatt problemer på noen som helst måte. Utrolig behagelig, trenger kun byttes ut hvert 5. år. Er ikke vondt å ta ut eller inn
Merneith Skrevet 31. desember 2006 #9 Skrevet 31. desember 2006 Det er alltid litt fascinerende at det i tillegg til noen som har negative erfaringer med kobberspiral, så er det alltid noen som ikke har prøvd spiral engang, men som synes det høres ut som en dårlig ide Jeg har bare gode erfaringer med spiralen selv. Har ikke fått noe særlig mer blødninger. Et ypperlig hormonfritt alternativ.
Gjest Tweek Skrevet 31. desember 2006 #10 Skrevet 31. desember 2006 Det er alltid litt fascinerende at det i tillegg til noen som har negative erfaringer med kobberspiral, så er det alltid noen som ikke har prøvd spiral engang, men som synes det høres ut som en dårlig ide ← Hvis det var meg du siktet til så er det ikke at jeg syntes det er en dårlig ide, men det bare høres veldig vondt ut. "skytes" ikke spiralen opp i skjeden og slår seg ut som en parafly? Det har jeg blitt fortalt
Merneith Skrevet 31. desember 2006 #11 Skrevet 31. desember 2006 Hvis det var meg du siktet til så er det ikke at jeg syntes det er en dårlig ide, men det bare høres veldig vondt ut. "skytes" ikke spiralen opp i skjeden og slår seg ut som en parafly? Det har jeg blitt fortalt ← Det skal litt lenger opp enn bare skjeden, men prinsippet er jo riktig. Det er ikke behagelig, men det er over på et sekund.
Gjest Sumiko Skrevet 31. desember 2006 #12 Skrevet 31. desember 2006 Hvordan det oppleves å sette inn spiral vil variere fra person til person, det vises tydelig i denne tråden. Da jeg satte inn kobberspiral var det veldig smertefullt og etterpå kunne gynekologen fortelle meg at 9 av ti besvimer. Det var like vondt å ta den ut 9 mnd senere pga utegelmessige blødninger. Det skal nevnes at jeg ikke hadde født.
Sofia Skrevet 31. desember 2006 #13 Skrevet 31. desember 2006 Jeg har prøvd både kobberspiral og hormonspiral, det siste har jeg nå. Jeg synes ikke det er ubehagelig å sette dem inn, men litt "ekkelt" å ta dem ut. Jeg bruker ikke fastlegen min til GU, kun gynekolog, det er fordi jeg velger en som er proff på området + at det som tidligere nevnt, er greitt at de sjekker at alt er på plass med ultralyd etterpå. Grunnen til at jeg har byttet fra kobber til hormon, er at jeg fikk utrolig uregelmessige blødninger, alt fra 12-28 dager mellom hver mens, og jeg blødde "halvveis ihjel" hver gang. Nå har jeg hatt hormonspiralen inne i 3 år, og ha ikke hatt mens på de siste 2 1/2 årene. Utrolig deilig!!
Leanne Skrevet 31. desember 2006 #14 Skrevet 31. desember 2006 jeg hadde kobberspiral i ca 1,5 år.. satte den inn på 6 ukers kontrollen hos fastlegen min. Synes ikke det var spesielt vondt, men legen hadde anbefalt meg å ta 1 paracett en times tid før jeg skulle inn til time.. Merket ingen spesielle bivirkninger av å ha spiralen og slapp å tenke på prevensjon.. Var heller ikke vondt å ta den ut, og 14 dager etter var jeg gravid igjen Setter nok inn en ny kobberspiral på 6 ukers kontollen.. Om du bør bruke fastlege eller gynekolog vet jeg ikke... Noen fastleger er kjempe flinke, og det finnes jo også dårlige gynekologer... Så hvis du mener du har en kompetent fastlege ville jeg nok tatt sjansen der.
kitty Skrevet 5. januar 2007 Forfatter #15 Skrevet 5. januar 2007 (endret) TAkk for mange gode svar. Men det ser ikke ut som om man vet hvordan det fungerer før man har prøvd. Gruer meg jo i første rekke for å sette den inn og ta den ut, men det høres jo greit ut så det er nok blødningene som er spenningsmomentet her da skjønner jeg. Har bedt mannen tenke etter om vi skal ha nr 3 og om vi evnt skal ha den litt kjapt. For da gidder jeg ikke sette inn noe. Det er ille nok med en GU. Denne tråden stenges pga problemer med spam. vimse-mod Endret 24. april 2007 av vimse
Fremhevede innlegg