iluj Skrevet 30. desember 2006 #1 Skrevet 30. desember 2006 Har tenkt at jeg skal servere ost og kjeks når jentene skal samles neste gang. Har aldri servert det før og nesten heller aldri spist det. så tenkte jeg skulle spør om noen råd/tips.. Hva slags oster er gode og hvor mange forskjellige typer? (vi er 6 stk) Når det gjelder kjeks regner jeg med at jeg bare må sjekke kjekshyllen i butikken og kjøpe det som ser ok ut. Tar gjerne imot tips her også.. Hva skal serveres i tillegg til ost og kjekt? Noe tilbehør av druer, frukt av noe slag???? takk for svar:)
Gjest prestekrage Skrevet 30. desember 2006 #2 Skrevet 30. desember 2006 Hmm tenke: Ridderost eller Port Salut (?) Brie eller camenbert Vellagret Jarlsberg Blåmuggost Ettpar "krydderost" på boks Cherie (eller annen søt ost) og ett par kjøpt etter anbefalig fra den som står bak ostedisken (disse (altså de bak disken) er ofte kjempeflinke til å komme med anbfalinger på viner også... Har også en hjemmelagd variant: finhakket rødløk og litt hvitløk blandet inn i den magreste philadelphia'n Av kjeks har jeg som regel: Startkjeks Ritz Rugsprø Captain-kjeks Seltina (litt grøvre saltkjeks) Av pynt og tilbehør: Druer Selleristenger paprika Stjernefrukt Pleier ofte samtidig å ha andre sprø grønnsaker med dip til... Ble gankske mye dette i allefall til 6 pers- men vi pleier å være i allefall 10 stk... Men du får kanskje noen ideer
salsera Skrevet 30. desember 2006 #3 Skrevet 30. desember 2006 Et fint alternativ til kjeks er en god baguett.
Blueberry Skrevet 31. desember 2006 #4 Skrevet 31. desember 2006 Krydderost (sånn med rødt og grønt på...) er min favoritt. Vanlig hvitost og brunost er safe og godt. Nå får du også sånne bruschetta-kjeks i de litt større butikkene. Kjøpte på Meny før jul jeg i alle fall. De var snacks. Og så er Tapini-kjeksene gode. Ritz-kjekt er et must! Av frukt må jeg ha druer og paprika.
Gjest Leiababe Skrevet 31. desember 2006 #5 Skrevet 31. desember 2006 Jeg må også ha med de små babybel ostene. Kjempegode sammen med druer Må også ha med brie, krydderost og liker "hjulet" med flere forskjellige oster i. Husker ikke helt merket, men ostene er kjempegode. Krydder, reke, skinke og sjampingnon mener jeg å huske det er. Av kjeks liker jeg best ritz og salinas, men pleier å kjøpe en pakke med diverse kjeks i tillegg til disse. Når jeg tenker meg om er det lenge siden jeg har spist dette, tror jammen jeg må ha det en dag
Gjest bada Skrevet 31. desember 2006 #6 Skrevet 31. desember 2006 (endret) Jeg liker best å bare ha to-tre forskjellige oster. De ostene jeg liker best er: Brie de Meaux Camembert (upasteurisert) Chaumes Münster Chaource Fransk chèvre Roquefort Gorgonzola Saint-Agur Bleu d'Auvergne Comté Emmenthaler Manchego Så jeg ender som regel opp med et par av disse. Det er viktig at ostene er forskjellige, synes jeg, så jeg serverer aldri f.eks to blåskimmeloster eller to harde oster. Og så er det selvfølgelig viktig at de er helt modne. For øvrig synes jeg brød er bedre enn kjeks til ost. Hvis jeg skal ha kjeks foretrekker jeg en som det ikke smaker særlig mye av, som f.eks. Kaptein. Av frukt serverer jeg f.eks. druer, fiken, moden pære. Endret 31. desember 2006 av bada
Petroline Skrevet 31. desember 2006 #7 Skrevet 31. desember 2006 Som tilbehør til ost, synes jeg søte frukter fungerer aller best. Før var det kun selleri, paprika og druer som gjalt. Men søte pærer, dadler, fiken etc fungerer så mye bedre! De hever smaken på osten, og smaker skikkelig godt. Spesielt til blåmuggoster og brie/camembert etc.
Gjest bada Skrevet 31. desember 2006 #8 Skrevet 31. desember 2006 Enig! For ikke å snakke om hvis det skal være vin til. Vin og rå grønnsaker har aldri vært en særlig god match.
Lily Skrevet 31. desember 2006 #9 Skrevet 31. desember 2006 Du har fått mange gode tips her, jeg vil bare legge til en av mine favoritter; en ost som heter "Forest". Kittmodnet ost med røyksmak, nyyydelig 1
Luzi Skrevet 1. januar 2007 #10 Skrevet 1. januar 2007 jeg elsker camenbert osten! spesielt hvis den har stått i romtemperatur så den blir myk og god.. ellers pleier jeg å ha brie, krydderost, blå castello (den er utrolig god med druer på!) osv. de fleste oster er vel nevnt tidligere:p i kjeks går det somregel mest av ritz og kaptein kjeks. er ikke glad i kjeks med for mye smak. druer, mandariner, pære (!!) og epler er bra tilbehør:) ååh nå fikk jeg lyst til å ha ost og vin kveld *sukk*
Gjest Hedda Gabler Skrevet 1. januar 2007 #11 Skrevet 1. januar 2007 Jeg pleier å velge en ost i hver kategori: * fast gulost (f. eks. jarlsberg, lagret norvegia, babybel eller vanlig "snill" gulost). * smøreost: masse godt å velge i her! Er glad i Boursin hvitløksost, men også Tines pepperost. * muggost: Jeg pleier å velge ganske milde, f. eks. hvit castello. * Brie eller camembert av et eller annet slag. I tillegg tar jeg en eller to som bare ser gode ut. Rødkittost er yummi! Av kjeks pleier jeg å kjøpe Ritz og Tapini, kanskje start. Er glad i druer og hermetiske mandariner til. Husk å temperere ostene - de blir bare SÅ mye bedre!
Rosenrød Skrevet 1. januar 2007 #12 Skrevet 1. januar 2007 Liker en ost som heter Rougette eller noe sånn veldig godt. Tror det er en rødkittost.
Drua Skrevet 1. januar 2007 #13 Skrevet 1. januar 2007 Mine favoritter er rett og slett: Hvit Castello (prøv med hermetiske mandarinbåter eller pærer - og gjerne Ritz kjeks under) Camembert (tror den jeg liker best heter La Rustiqe) Ridderost (litt mer spennende enn Norvegia, og utrolig godt med epleskive)
Gjest Fruktfat Skrevet 2. januar 2007 #14 Skrevet 2. januar 2007 (endret) Et fint alternativ til kjeks er en god baguett. ← en sterk blåmuggost og baguette er veldig godt. jeg bruker å ha en -blåmuggost -brie -en blanding av de to (vet ikke hva det heter, men er en slags brie med blåmugg i , mildere enn vanlig blåmuggost), -gräddost eller edamer -og et par kremoster (creme bonjour, kjøpes i sverige). ritz, start, loff/baguetter, og en pakke med div kjekser. druer, paprika, ananas til. (vet jeg burde avansere litt der, men det er det det går av) og selvfølgelig skal osten være temperert! en kjøleskapskald brie smaker jo ingenting... Endret 2. januar 2007 av Fruktfat
Rufus Skrevet 3. januar 2007 #15 Skrevet 3. januar 2007 Så mange gode forslag her - tror nesten jeg må ha ost og kjeks i kveld,jeg Purre har vi også til oster - veldig godt på alle salte oster...ikke noe slager på søte,men vi har det mye også på vanlig gulost/jarlsberg. Dessuten bruker vi mye Sharonfrukt til ost...
Gjest niomi Skrevet 3. januar 2007 #16 Skrevet 3. januar 2007 Og dersom dere skal ha vin til, så husk at hvitvin stort sett passer bedre til ost enn rødvin. Selv er jeg veldig glad i ost, men ikke i en slik setting. Da liker jeg bedre en tre-fire tapas-retter. Men det er meg, da...
Prinsesse på erten Skrevet 3. januar 2007 #17 Skrevet 3. januar 2007 Ost og vin er alltid en utfordring. Det er vanskelig å finne en vin som matcher alle ostene (det er vel nærmest umulig....). I tillegg er oster så ulike at det er vanskelig å matche de og. Jeg synes det f.eks er veldig rart å ha en Roquefort på samme ostefat som en kremost med urter... Men det er meg..... For 20 år siden drakk man rødvin til all ost og serverte den med selleri, druer og paprika. Dette er "feil" hvis vi spør noen med peiling i dag.... Mer om hvilke viner som passer til hvilke oster finner du her. Jeg ville laget to små ostefat, jeg. Et med noen vellagrede kumelksoster som brie og camembert og et med en blåmuggost, og noen vellagrede gule oster som edamer og gouda. Til det første fatet ville jeg servert en hvitvin og til det andre en portvin. Jeg synes baguett er mye bedre å ha til enn kjeks. Kjeksen er ofte alfor salt. Av annet tilbehør ville jeg valgt fikenmarmelade, druer, jordbær og honning (til blåmuggen). Lykke til.
Wildy Skrevet 3. januar 2007 #18 Skrevet 3. januar 2007 *taffer på kjøkkenet for å se om det er igjen litt Brie de Paris....* Ble jo sulten av denne tråden!
brumma* Skrevet 3. januar 2007 #19 Skrevet 3. januar 2007 De har mange gode kremoster i ostedisken (som jeg synes er hakket bedre enn de på boks). Ellers er det lurt å velge ut et par litt safe oster med mindre du vet at gjestene er glad i spesiell ost. Ellers blir ost og vin sjelden feil synes jeg.
Gjest Fruktfat Skrevet 3. januar 2007 #20 Skrevet 3. januar 2007 Ost og vin er alltid en utfordring. Det er vanskelig å finne en vin som matcher alle ostene (det er vel nærmest umulig....).← te! det er veldig godt itl ost, bedre enn rødvin, synes jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå