Gå til innhold

Detoxmat!


Rosenrød

Anbefalte innlegg

Jeg skal gå på en detoxkur i starten av januar, for å rense litt opp i systemet. Da kan jeg ikke spise melkeprodukter, rødt kjøtt eller poteter. Videre er det kun grovt rugbrød som gjelder av brødsorter, noe jeg ikke er så veldig glad i..... Er det noen som har ideer både til middagsretter og matpakke? Tok samme kur i fjor og da var det matpakken som var det vanskeligste. Og tror dere det er greit å spise:

Søtpoteter?

Røykelaks/gravlaks?

Olje/eddikdressing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Deception

Jeg tenker bare at "jo renere, jo bedre", og både røkt laks og gravlaks inneholder jo en god del salt, samt at gravlaks også inneholder sukker.

Hva med å pøse på med rå eller lettkokte grønnsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mat som er mest mulig ren og ikke bruk særlig med salt. Til middag kan du bruke kokte byggryn og ren fisk som f.eks er ovnsbakt med urter og sitron. Søtpoteter har lavere glykemisk indeks enn vanlige poteter, og du kan lage mos av f.eks søtpotet, brokkoli og blomkål som tilbehør til fisk.

Bruk grønnsaker som pålegg. Avocado, tomat, agurk, salat. Bruk friske urter for å få smak.

Olje vil jeg tro er bra, men jeg ville ikke ha spist røkt laks eller gravlaks.

Frukt og forskjellige juicer (helsekost har mange gode, både med frukt og grønnaker), druer skal visst være særlig rensende.

Drikk masse urtete og grønn te. Varm, grønn te til mat (også middag) er bedre enn kalde drikker. Avkjølt, grønn te er ypperlig mot tørsten

Endret av Blanca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, da er jeg litt klokere! Hva med tunfisk på boks forresten? Grei å ha i salat. Og tror dere det går greit med fullkornspasta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på idéen om byggryn, som jeg jo er en varm forsvarer for. ;)

Kok opp en stor gryte, og bruk umiddelbart, avkjøl og sett i kjøleskapet til neste dag eller frys ned. Byggryn kan også brukes i salat til lunsj, med litt sitron/olivenoljedressing, grønnsaker og valnøtter eller pinjekjerner. De er så protein- og fiberrike at du blir mer enn mett nok uten brød. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Byggryn har en nøytral, litt nøtteaktig smak. Jeg ville holdt meg unna fullkornspasta, også, hvis formålet er mest mulig ubehandlet mat. Tror jeg skal gjøre noe liknende fra 9. januar av. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bli det byggryn.....nam...... Og kanskje brun ris fra helsekosten også går bra. Dessverre er jeg et typisk sausemenneske, så det blir hardt å holde seg unna saus og rømme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bli det byggryn.....nam...... Og kanskje brun ris fra helsekosten også går bra. Dessverre er jeg et typisk sausemenneske, så det blir hardt å holde seg unna saus og rømme osv.

Ja, byggryn er kjempegodt! Og det finnes jo sauser som ikke er usunne også, f.eks. tomatsaus laget av løk, hvitløk, olivenolje og hermetiske tomater (helst økologiske). Eller f.eks. gulrotpuré med kraft og malt koriander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiababe

Jeg slenger meg på her. Og hvis folk har noen bra oppskrifter, sleng de gjerne ut :) Er så dårlig til å tenke i nye baner når det gjelder matlaging..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...