Gå til innhold

Saus til kalkunbryst


melina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det beste er vel å bruke kalkunkraft, hvis du har muligheten til det. Ellers så vet jeg ikke om så mye annet enn vanlig brun saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke er verdens beste sausekokk, så bruker jeg en pose som basis, for eksempel "saus til stek" fra Toro. Lager den som vanlig, og så tilsetter jeg kraft og smaker til med salt og pepper, og gjerne en liten fløteskvett for å runde av smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surr finhakket løk i et par smør. Dryss på mel (4-5 ss) og spe med kraft (ca 5-6 dl) og litt vin (ca 1 dl). La koke noen minutter, tilsett så timian og kremfløte (ca ½ dl) og varm opp før servering. Visp gjerne inn en eggeplomme eller to på slutten (da må ikke sausen koke mer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

jeg steker alltid kalkunbryst i stekepose, og bruker da kraften fra posen i sausen.

først lager jeg meljevning av 1ss smør og 2ss hvetemel, har i litt melk, sper med kraft fra posen og fyller på med fløte. blir alltid nam! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smelter litt smør, har i litt hvetemel og sper med kraft etter steking. (legg et par gulerøtter og litt løkk i panna mens du steker)

Så har jeg i litt kremfløte, salt, pepper, aromat og noen skiver brunost!

Brunosten lager kjempegod smak!

Og så litt negro for å få fin brunfarge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør som flere andre her: bruner smør og mel, sper med kraft fra kalkun eller innmatkraften. Krydrer med salt og pepper. Har i en del matfløte. Litt negro for å få mer brunfarge... :tunge1: Og gjerne noen skiver brunost. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker torosaus som base, helst kantarell og champignonvarianten. Erstatter mye av vannet med stekekraft (bruker all stekekraften jeg har) Og har gjerne oppi en skje creme fraiche, evt. brunost og - eller knuste tranebær/ tranebærgelè. Blir kjempegodt, ingen kjenner igjen posesausen..hehe

Ekstra godt er det hvis du steker skivet champignon i margarin med salt og pepper og har oppi sausen litt før den serveres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager brun saus/sjysaus som mange har nevnt her, men synes ikke den smaker "riktig" uten en liten dæsj Marmite (yeast extract) oppi. Mulig det er mine engelske aner som spiller inn her, men det gir sausen en liten piff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...