Gå til innhold

Har dere samværsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mødre - synes dere at farens ønsker og meninger i forhold til samværsavtale og barnas oppdragelse teller like mye som deres egne meninger??

Har dere samværsavtaler - hvorfor eller hvorfor ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mødre - synes dere at farens ønsker og meninger i forhold til samværsavtale og barnas oppdragelse teller like mye som deres egne meninger??

Så klart teller også farens meninger. Men da vi skrev vår siste avtale så ble det ikke tatt like mye hensyn til hva far sa. Han hadde brutt den forrige avtalen gang på gang, men ville likevel ha mer samvær.

Enden ble at vi har samme omfang på samværsavtalen nå som det vi hadde før, og han har fortsatt å bryte den dessverre.

Når det gjelder oppdragelse så hører jeg ikke på ham. Jeg fortsetter linjen som vi hadde da vi bodde sammen. Han er såpass lite sammen med sine barn at han ikke bidrar til oppdragelsen. Hans ord er også at han bare vil kose seg med barna de dagene han har dem.

Skrevet

Ja vi har avtale fordi det er mest praktisk for oss å vite hva vi har å forholde oss til - men det er "fritt" frem for barna å dra til faren når de/han vil - utenom avtalen også. Så lenge jeg får beskjed.

Det eneste som er helt fastlåst er at den som "har barna" er ansvarlig for kjøring og henting på sine dager.

Klart farens mening telle like mye som min. Vi var (heldigvis) enig om grenser og oppdagelse før vi ble skilt - så der er vi fortsatt på linje. Er det noen store avgjørelser tar vi sånt på mail/telefon og har en "felles front" i forhold til barna.

Skrevet
Så klart teller også farens meninger. Men da vi skrev vår siste avtale så ble det ikke tatt like mye hensyn til hva far sa. Han hadde brutt den forrige avtalen gang på gang, men ville likevel ha mer samvær.

Mener du at han avlyser samvær? I tilfelle, hva begrunner han det med?

Nei vi har ikke fordi far ikke vi ha en.

Vil ikke ha samværsavtale - eller vil ikke se barna?

Ja vi har avtale fordi det er mest praktisk for oss å vite hva vi har å forholde oss til - men det er "fritt" frem for barna å dra til faren når de/han vil - utenom avtalen også. Så lenge jeg får beskjed.

Det eneste som er helt fastlåst er at den som "har barna" er ansvarlig for kjøring og henting på sine dager.

Klart farens mening telle like mye som min. Vi var (heldigvis) enig om grenser og oppdagelse før vi ble skilt - så der er vi fortsatt på linje. Er det noen store avgjørelser tar vi sånt på mail/telefon og har en "felles front" i forhold til barna.

Dette var som musikk i mine ører, tenk hvis vi alle kunne fått til en slik ordning, kjempefint for ungene :)

Skrevet

Jeg og eksen avtaler alt muntlig, og holder det begge to. Han respekterer mine synspunkter og jeg hans. Men klart at et tohodet troll som er 100 % enige om alt er vi ikke. F.eks leggetider, koshold, aldresgrense på filmer/spill etc er vi definitivt ikke enige om. Men som sagt over: vi respekterer at vi er uenige og gutten vet hvor vi begge står.

Samboer og hans eks har alt i domsavgjørelser og den følges slavisk når det gjelder samvær fra samboers side. Eksen vrir litt åpå det, men det har bedret seg etter jenten bor hos oss. ;)

Ellers legger ikke noen av dem seg opp i hva den andre gjør. De er noenlunde enige, men ikke 100 %. Ellers ville vel de vært et ektepar enda vel...? :ler:

Skrevet
Jeg og eksen avtaler alt muntlig, og holder det begge to. Han respekterer mine synspunkter og jeg hans.
:klappe:

Samboer og hans eks har alt i domsavgjørelser og den følges slavisk når det gjelder samvær fra samboers side. Eksen vrir litt åpå det, men det har bedret seg etter jenten bor hos oss. 

Så trist at det ble domsavgjørelse, jeg regner med at det var mye vondt i forkant og etterkant av dette - var det din samboer som gikk til sak? Var dere sammen mens dette pågikk? Tror du at din evne til å lytte til/samarbeide med din eks kan være påvirket av din samboers forhold til sin eks?

Gjest StoreSky
Skrevet

Vi har samværsavtale for å ha ting på papir i tilfelle konflikt. Men vi gir og tar i alle veier!

Spesielt i julen, sommerferie, sykdom, etc, så kan det hende at det byttes på hvem lille frøkna er hos. Eller hvis noen skal reise, så hender det at vi bytter hele helgen.

Når det gjelder oppdragelse så tar vi ting som dukker opp på mail/msn/telefon, eller så avgjør den som er tilstede. Vi er kun ueing i småtterier, ingen store ting.

Og nei; vi fører ikke statestik, men tar det som det kommer. I det lange løp vinner alle på å være fleksibel.

Skrevet

Vil ikke ha samværsavtale - eller vil ikke se barna?

av og til mistenker jeg deg for å være Far til 2 i ny drakt............ ;)

Og vi har ikke samværsavtale fordi far går når vi har mekling.

Siste gang i 2004.

Skrevet
av og til mistenker jeg deg for å være Far til 2 i ny drakt............ 

Siste gang i 2004.

Hehe, tror ikke far til 2 er inne på tanken å la seg kjønnsoperere ;) Men for å si det slik så er jeg enig med han i mange ting :)

Når det gjelder deg så mistenker jeg deg ennå for å være politiker - du svarer ikke på spørsmålet mitt - du omgår det.. Vil ikke far se barna sine spurte jeg deg om?? Jeg vet om flere som ikke vil skrive under på avtale, det betyr ikke at de ikke vil se barna ;)

Det er beklagelig at far forlater mekling, han må å jo ha hatt noe vilje til samarbeid siden han har møtt opp ved flere anledninger? Hva skjer, siden han forlater?

Skrevet
Vi har samværsavtale for å ha ting på papir i tilfelle konflikt. Men vi gir og tar i alle veier!

Ja, det er kjempelurt å ha en avtale å rette seg etter hvis en blir uenig, tror det demper mang en konflikt :)

Skrevet
Mener du at han avlyser samvær? I tilfelle, hva begrunner han det med?

Hans siste begrunnelse var nå i romjulen. Vi har en veldig detaljert avtale og den er krystallklar. Han var ikke der når jeg skulle levere barna. Ringe selvfølgelig til ham for å høre hvor han var. Nei han skulle ikke ha barna nå, han hadde jo planer måtte jeg vite, som om jeg vet hva han tenker.

Har har ikke ringt til barna på 3 måneder, noe som var utrolig viktig for ham å få ned i avtalen at han skulle gjøre en kveld i uka til gitt tidspunkt. For min del kunne han ringt når som helst.

Han "glemmer" til stadig ting som står i avtalen og som jeg har forberedt ungene på. De er såpass små at jeg må forberede dem før de skal noe. Iallefall er det naturlig for meg.

Han bryter alt av avtaler ang klær, fordi han "glemmer".

Så nei, jeg tar ikke mye hensyn til ham neste gang vi skal skrive avtale. Noe som må skje snart. For nå har han plutselig funnet ut at han ikke kan ha dem i noen ferier siden han jobber, som om ikke vi andre gjør det.

Skrevet
Hans siste begrunnelse var nå i romjulen. Vi har en veldig detaljert avtale og den er krystallklar. Han var ikke der når jeg skulle levere barna. Ringe selvfølgelig til ham for å høre hvor han var. Nei han skulle ikke ha barna nå, han hadde jo planer måtte jeg vite, som om jeg vet hva han tenker.

Dette var en umoden handling, veldig trist for de små :tristbla: Håper han "ser lyset" snart.

Skrevet
Dette var en umoden handling, veldig trist for de små :tristbla:  Håper han "ser lyset" snart.

Ja det er veldig trist for de små. Og han kommer nok aldri til å se lyset dessverre. Men det er min virkelighet som jeg må forholde meg til og handle ut fra.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke. Bostedsforelder bestemmer mer enn samværsforelder. Sånn er det bare. Og jeg er begge deler (før noen begynner å hakke på meg ;) ).

Jeg har ikke samværsavtaler med noen av fedrene. Jeg som samværsforelder trenger ikke samværsavtale, fordi samværet fungerer greit som det er.

Faren til 6 åringen min vil ikke ordne samværsavtale, mens der kunne jeg ha lyst på en (vi samarbeider ikke så godt).

Skrevet
:klappe:

Så trist at det ble domsavgjørelse, jeg regner med at det var mye vondt i forkant og etterkant av dette - var det din samboer som gikk til sak? Var dere sammen mens dette pågikk? Tror du at din evne til å lytte til/samarbeide med din eks kan være påvirket av din samboers forhold til sin eks?

Da jeg traff samboer hadde jeg vært enslig mor i nesten 3 år, mens han hadde bare 10 måneder siden bruddet. Samboer og ekskonen var nettopp ferdig med rettsaken da jeg kom inn i bildet. Far gikk til sak for å beholde barna hos seg og satte seg mot at mor flyttet 6 timer fra hjemmet sitt. Far tapte. Etter det har mor tidvis trenert samvær, far har igjen gått til sak og vunnet der. Mor har blitt anbefalt å søke profesjonell hjelp. Nå har datter på 12 år bodd hos oss siden høsten 2005. Brødrene bor med mor, og kommer nok til å fortsette med det da de har venner og nettverk der (noe jenten ikke klarte å få). Samboer er mer rimelig enn hva jeg ville vært, så jeg kan desverre ikke skryte på meg "godt gangsyn" selv om jeg gjerne vil tro at jeg er såååå god... :ler:

Men samboers ekskone er vanskelig og samboer føyer henne i alt for stor grad for å skåne barna. Noen ganger er jeg stolt over at han er så rolig, andre ganger frustrert fordi hun valser over ham og det går ut over vår families ferier etc. Ikke kjekt når en 2 dager før ferien ikke får barna likevell. :forvirret:

Vi er en moderne familie og må svelge mange kameler. Pussig hvor lett min eks og jeg har det i forhold til samboer og hans eks. Ikke slik at jeg aldri irriterer meg over min eks eller han over meg, men da snakker vi sammen og kommer til et kompromiss. Det kan faktisk holde at den ene parten lager H for at det skal bli det. Det ser jeg helt tydelig. ;)

Skrevet
Hehe, tror ikke far til 2 er inne på tanken å la seg kjønnsoperere ;)  Men for å si det slik så er jeg enig med han i mange ting :)

Når det gjelder deg så mistenker jeg deg ennå for å være politiker - du svarer ikke på spørsmålet mitt - du omgår det.. Vil ikke far se barna sine spurte jeg deg om??  Jeg vet om flere som ikke vil skrive under på avtale, det betyr ikke at de ikke vil se barna ;)

Det er beklagelig at far forlater mekling, han må å jo ha hatt noe vilje til samarbeid siden han har møtt opp ved flere anledninger? Hva skjer, siden han forlater?

Hvorfor skal Evelina brette ut svar på alle de personlige spørsmålene du stiller henne?

Hva med deg selv, Lovely; hvilke avtaler har du og din(e) exer?

Skrevet
av og til mistenker jeg deg for å være Far til 2 i ny drakt............ ;)

Siste gang i 2004.

Jeg vurderer faktisk "å fornye meg" når detr nye året kommer . Men alle og enhver vil enkelt trekke fellesnevner mht "nick" og meninger ;) .

Forøvrig mener jeg at det bør være unødvendig med mekler for å komme frem til en samværsavtale som ivaretar et minimum av samvær for barnet. Men om en av foreldrene ikke aksepterer andre meninger enn de en selv har kan jeg forstå at det kan bli nødvendig.

Skrevet
Hvorfor skal Evelina brette ut svar på alle de personlige spørsmålene du stiller henne?

Fordi jeg er nysgjerrig vel ;)

Hva med deg selv, Lovely; hvilke avtaler har du og din(e) exer?

Jeg har en muntlig avtale med eksen min, og vi er stort sett enige, jeg har hovedomsorg nå, men vi har hatt delt omsorg, utvidet samvær for far, og nå dessverre bare 4-5 overnattinger pr mnd fordi han flyttet fra byen. Det har med andre ord vært mye om og men og endel frustrasjoner, men jeg prøver å se bort ifra skuffelsen og konflikten av f.eks flyttingen,og å involvere han og lytte til hans meninger fordi det er til vårt barns beste at hun har 2 likeverdige foreldre. Selv om jeg et svakt øyeblikk hadde lyst til å avskrive han for evig og alltid da gullet gråt sine modige tårer av bitterhet og følelsen av å være valgt bort :grine:

Jeg passer på at han får alle møteinnkallelser, opplyser om karakterer og ellers hva vårt barn bedriver, sørger for terminlister til idrett osv - og jeg ser at dette er positivt for oss alle, spesiellt barnet.

• 2 år senere...
Skrevet

Hei, jeg har samværsavtale med min eksmann. Vi deler samværet for våre to barn som går i barnehagen. Vi er ikke enige om samværsavtalen og det bunner i at jeg ikke klarer å ikke se barna de 50% han har de. Jeg mener hans meninger teller like mye som mine, men uansett så klarer jeg ikke å ville høre på hans ønsker. Det skjærer i hjertet mitt å ikke kunne ha barna 100 %.

Han fant seg en annen og flyttet to kommuner unna. Jeg ser han aldri, ei heller barna når de er hos han. Jeg ønsker barna å se pappan sin like mye som meg, men hvordan kommer man seg videre i hverdagen følelsemessig? Hvofor skal jeg ha barna mer enn han? Jeg ser ingen grunn til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...