Gå til innhold

Brukket ribben

Fremhevede innlegg

Gjest I jobb igjen?
Skrevet

Jeg har brukket eller bristet ett ribben. Det gjør vondt når jeg hoster, nyser og ved bevegelser (ikke når jeg går). For to dager siden var det så vondt at jeg nesten hylte, men nå må jeg bare være forsiktig når jeg beveger meg ellers.

Hvor lang tid går det før jeg blir bra? Jeg er arbeidsledig/søkende og vil helst i jobb snarest mulig, men jeg jobber innenfor et yrke der fysikken er viktig og har ikke et stillesittende yrke.

Jeg har ikke vært hos legen. En venninne av meg som er sykepleier, mener at jeg har bristet/brukket et ribben eller at jeg har fått en muskelbrist. Jeg har ikke problemer med ånderettet så det er ingen indre skader på lungene.

Men jeg vil i jobb igjen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

14 dager med ro ville jeg annbefalt. Jeg gjorde det da jeg brakk mine ribben på en fest :rodme: Fytte rakkeren for en smerte dagene etter. Men jeg var hos legen og fikk sterke tabletter.Så det høres ut som du har bristet dem bare.

Har også bristet mine da jeg spilte bedriftsfotball :sjenert:

Det leger seg fort når du bare har brist så kanskje du bare trenger en uke med ro :troest:

Skrevet

Snakk med legen din!

Brist er langt minder alvorlig enn brudd og trenger dermed mindre tid for å gro.

Skrevet

Jeg bristet et ribbein i august i fjor pga. kraftig hoste, og det gjorde vondt helt frem til desember omtrent. Det ble selvsagt gradvis bedre, men jeg merket det godt når jeg bøyde ryggen, anstrengte meg eller gjorde brå bevegelser.

Gjest Catwoman
Skrevet

Det tar vel ca 4 - 5 -6 uker før de er grodd, tror jeg.

Jeg jobbet med ribbensbrudd sist jeg gang jeg brakk et - hadde nettopp begynt i ny jobb så jeg ville ikke være vekk. Har en veldig fysisk jobb og det tok laang tid før det grodde ordentlig - jeg ville nok ikke gjort det igjen. SÅ det er sikkert lurt av deg å ta det med ro inntil du kjenner det begynner å bli bedre. :)

Skrevet

Tror ikke akkurat at et brukket ribbein eller en brist burde sette en stopper for din jobbsøker aktivitet! Ikke akkurat ansterngende og et jobbintervju eller to skader heller ikke.

Skrevet

Jeg har brukket ribbein 1 gang og bristet ribbein 1 gang.

Da jeg brakk ribbein, tok det omtrent en uke før det sluttet å være plagsomt vondt, en ekstra uke før det sluttet å være merkbart vondt, og enda en uke før det ikke var noe særlig merkbart.

Da jeg bristet ribbein var det ikke værre enn at det var litt irriterende når jeg vridde meg rundt eller skulle ligger på siden i senga(noe jeg ikke torde). Tok vel litt under en uke før det ble bra tror jeg.

Det viktigste er å sitte så rolig som mulig så du ikke vrir og gnisser i bruddet, det er det eneste som hjelper.

Gjest Virvel
Skrevet

Så heldige dere har vært a... Da jeg gjorde dette her fikk jeg beskjed om at det var helt normalt å ha vondt i månedsvis (og det hadde jeg jo også). Dusteribbein.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_Fortvilet_*
Skrevet

Heisann!

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg blir snart GAL! I januar 2009 er det 3 år siden jeg falt av en hest å bristet 1 ribbein.. Dum som jeg er fortsatte jeg å ri i flere mnd, og faltisk frem til dags dato uten å la ribbeinet hvile. Vondt? JA. Veldig teit av meg, fordi jeg har fallt av 3-4 ganger etter dette, så ribbeinet er blitt slått opp flere ganger..

Problemet mitt nå er at ribbeinet "beveger" seg når jeg ligger på magen og bøyer meg fremover, spess etter å ha trent litt.. Det er akkurat som det legger seg over ribbeinet under, utrolig ubehagelig. Og når jeg reiser meg opp, spretter det tilbake.

Vært i kontakt med lege, som bare vil sende meg videre til spesialisist, men dette tar jo år og dag.. Ellers så har jeg vært på røntken, men de fant verken brist/brudd, men kunne konstantere at ribbeinet "var mer utstikkende" enn de andre... =S

Fornuftige svar? All hjelp taes med stor takk

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er vel bare spesialisten som kan svare deg skikelig på det - du får vel smøre deg med tåmodighet inntil du har time hos han.

Det høres jo ut som ribbeinet har grodd feil. Jeg har også et ribbein som har grodd feil. Det ligger litt lenger inn enn de andre, men jeg merker ikke noe til det, legen sier at da gjør det ingenting - ribbein har visst lett for å gro litt feil, siden man ikke får gipset eller plassert det riktig sånn som man kan med andre brudd.

Men når det er til så stor plage er det vel et eller annet de kan gjøre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...