Gå til innhold

hund for allergiker


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Lilleulv

Har selv en portugisisk vannhund, en allergivennlig rase. Har bodd i samme hus som en allergiker, og han reagerte aldri på henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes hunder som allergikere kan tåle bedre enn andre. Det vil ikke si at det finnes hunder som er 100% allergifrie. Men f.eks puddel og bichon frisée tåler i hvert fall jeg, sev om jeg reagerer litt på de fleste andre hunder.

Vi er alle forskjellige. Jeg er allergiker og blir kjempe dårlig av de fleste dyr, puddel er f.eks en av de værste hundene for meg.

Selv eier jeg en leonberger og reagerer ikke på denne rasen,selv om den er langhåret og røyter mye.

Tråden er ryddet iht KGs regler.

Kristin, mod

Endret av Kristin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Ivrig hundejente

Jeg lurer på om Chihuahuaer er allergivennlige hunder ? kan noen svare meg på det ? :) trenger svar ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivrig hundejente

er chihuahua en allergivennlig hund ?? :) håper noen kan svare meg og jeg trenger svaret snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er chihuahua en allergivennlig hund ?? :) håper noen kan svare meg og jeg trenger svaret snart :)

Nei, den er ikke allergivennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Jeg er veldig allergisk mot alt av pelsdyr, men reagerer ikke på Silky Terrier.

Kan vel ha noe å si at de jeg kjenner som har denne rasen er veldig flinke å vaske henne. Men jeg har i allefall aldri reagert på henne :)

Er det noen som vet om Australsk Terrier er allergivennlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hunder men har en puddel og det går helt fint. Jeg tar allergimedisiner hver dag og hunden min dusjer ca annenhver uke.

Symptomene mine var værst den første tiden jeg hadde hunden men nå merker jeg nesten ingenting.

Min teori er at jeg tåler puddel pga strukturen i pelsen. De har en tett krøllete ull som antagelig hindrer flasset i huden å fyke rundt. i motsettning til feks nakenhunder som blir anbefalt her, de har jo så lite pels at all flasset fra huden fort kan irritere en allergiker. Men så spørs det om du er allergisk mot flasset fra hunden, du kan også reagere på spytt og urin.

Tror dette med allergi er individuelt så du må nesten prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen for alergikere er; prøv en rase i hus i fire til seks uker. Tåler du den da, så er det rasen for deg...

Trodde dette var en grei regel jeg...? Er vel noen oppdrettere som lar deg "låne" en hund før eventuell kjøp? Eller dersom dere har venner som har en rase dere synes er grei. Hva med å låne den hunden i noen uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

hei, jeg har hørt at den lille hunderasen "yorki" eller yorkshire terrier som den heter er den mest allergivennlige lap dog hunden den har hår å røyter ganske lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk og har en Bischon frise, funker som bare rakkern :) Fine, intelligente og vennlige hunder er de og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det er flere som har nevnt puddel her som en allergivennlig rase og det er i for seg riktig, veldig mange allergikere jeg kjenner har puddel, men det er faktisk forskjell på de ulike fargene. Pudler har jo ikke pels, de har hår og røyter jo ikke. Svarte pudler er det beste hvis en er allergisk, mens de hvite pudlene har en mye mykere pels, som noen kan reagere på. Har puddel selv og kjøpte av en veldig kjent oppdretter som selv er allergisk, men det er veldig forskjellig fra person til person :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

I utgangspunktet er det ikke smart av en som er allergiker å skaffe akkurat det man er allergisk for/mot.

Så til TS; det beste råd du kan få (og også alt har fått av flere :) ) er å låne hund av aktuell rase i en periode slik at du får teste godt ut.

Det kan jo komme til å gå riktig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Footloose

Eller det kan ta noen år og så begynner du å reagere, og enda en hund havner på finn.no grunnet allergi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns noen folk her inne svarer på en utrolig frekk måte! Skal man som allergiker ikke kunne ha sjansen til å få seg hund? Jo det syns jeg.

Jeg er allergiker selv, samt flere i mine familie er det, og jeg fikk meg en Bichon Havanais :) Beste valget jeg kunne gjort. Verken jeg eller noen andre jeg har møtt av allergikere har reagert på henn så det var en stor hit. Havanaisen regnes også som en allergivennlig rase, i likhet med bl.a Wheaten Terrieren (ja den er allgerivennlig for den som sa motsatt lengre opp i tråden), Bichon Frisè, Puddel både stor, mellom og toy, Lagotto, Coton de Tulear, osv. Det skal sies at noen mennesker kan reagere uansett på hunden. Mange tenker at: en hund uten pels er en allergivennlig hund, men det stemmer ikke. Det er ikke bare hårene og selve pelsen man reagere på, men også flass fra hud, kroppsvæsker og alt mulig annet som hunden kan overføre til mennesket.

Den eneste måten å være sikker på at ikke nok en hund havner til omplassering på Finn.no som Footloose her poengterer, er å fysisk MØTE en hund av den rasen du har tenkt deg. På den måten kan du tilbringe tid sammen med den rasen og se om du faktisk reagerer eller ikke. Om du har vært sammen med hunden i noen timer, gnudd deg i øynene og koset med hunden og du ikke merker noen ting, er den rasen sannsynligvis safe. :) Husk også at om du får en allergisk reaksjon, IKKE kjøp hunden av den rasen. Det er absolutt ikke verdt det. Mange tenker at de bare trenger poppe i seg èn pille dagen for å kutte allergien, men det er ikke smart i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns noen folk her inne svarer på en utrolig frekk måte! Skal man som allergiker ikke kunne ha sjansen til å få seg hund? Jo det syns jeg.

Nei, vet du, jeg synes ikke det er en selvfølge at alle og en hver skal ha sjansen til å eie dyr. Særlig ikke når man på forhånd vet at man er allergisk. Det er dermed ikke sagt at det er utelukket for en allergiker å ha dyr, jeg er selv allergisk mot katt og har en pus i hus.

Jeg synes det er bedre å ha en innstilling hvor man tenker "Hva kan jeg gjøre, hvilke tiltak kan jeg gå inn for slik at jeg får sjansen til å ha hund selv om jeg er allergisk?", ikke "Selvfølgelig har jeg sjansen til å ha hund selv om jeg er allergisk, nå skal jeg bare gjøre sånn og sånn så er saken i boks".

Ut fra det du har skrevet videre mente du det sikkert ikke sånn heller, men det var sånn akkurat dette avsnittet framstod for meg.

Den eneste måten å være sikker på at ikke nok en hund havner til omplassering på Finn.no som Footloose her poengterer, er å fysisk MØTE en hund av den rasen du har tenkt deg. På den måten kan du tilbringe tid sammen med den rasen og se om du faktisk reagerer eller ikke. Om du har vært sammen med hunden i noen timer, gnudd deg i øynene og koset med hunden og du ikke merker noen ting, er den rasen sannsynligvis safe. :) Husk også at om du får en allergisk reaksjon, IKKE kjøp hunden av den rasen. Det er absolutt ikke verdt det. Mange tenker at de bare trenger poppe i seg èn pille dagen for å kutte allergien, men det er ikke smart i det hele tatt.

Mange gode råd å lytte til her, allergikere. Jeg ville dog latt det gå mer enn noen timer med den aktuelle hunden/rasen før jeg avgjorde et slik stor sak.

Dersom man finner en rase man ikke reagerer på, prøv å låne en hund hjem først. Ha en god dialog med aktuell oppdretter og hør om du får "prøve ut" rasen først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du, jeg synes ikke det er en selvfølge at alle og en hver skal ha sjansen til å eie dyr. Særlig ikke når man på forhånd vet at man er allergisk. Det er dermed ikke sagt at det er utelukket for en allergiker å ha dyr, jeg er selv allergisk mot katt og har en pus i hus.

Jeg mente absolutt IKKE at det er en selvfølge å ha dyr. Poenget mitt at en allergiker bør også ha sjansen til å ha dyr på tross av allergien. Jeg kunne like gjerne sagt nettopp det og tilføyet: Så lenge denne allergikeren er en god, omsorgsfull person som egner seg til å ha husdyr og som vet hva det innebærer og hva man skal gjøre for å holde allergien unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i :jepp:

Jeg brukte selv et par måneder sammen med de aktuelle kattene, før jeg valgte pusen som jeg nå er slave for :fnise: En av de viktigste forhåndsreglene jeg har er at dersom jeg skulle utvikle sterkere allergi og reagere på pus selv etter tiltak som kattefritt soverom, tabletter, petal cleanse etc - så har pus framtidig hjem hos noen i familien - IKKE på finn.no eller lignende. Det er viktig for meg! Og bør være viktig for andre i samme situasjon, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungarsk puli er også en allergivennlig rase

og ikke minst kjempeherlige hunder :)

Sambo er allergisk, men reagerer ikke på ho =)

Det ska også tenkes på at man kan være allergisk på kjønn, så test ut hanhund og hohund hver for seg :)

3colorspuli1300484311.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...