Gå til innhold

hund for allergiker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes hunder som allergikere kan tåle bedre enn andre. Det vil ikke si at det finnes hunder som er 100% allergifrie. Men f.eks puddel og bichon frisée tåler i hvert fall jeg, sev om jeg reagerer litt på de fleste andre hunder.

Skrevet

Fins ikke allergifrie hunder, men det fins allergivennlige hunder. ;)

Skrevet

Såkalte allergivennlige hunder:

- pudler

- portugisisk vannhund

- bischon frise

- kerry blue terrier

- flat coated retriever (de har mindre midd i pelsen enn de fleste andre, men røyter som fy så ikke no gunstig for en astmatiker)

- border terrier

++

Gå inn på www.canis.no under hunderaser og gå inn på hver enkelt rase så finner du resten og.

MEN, man kan også reagere disse så man burde prøve seg fram, f.eks. låne en hund i et par ukers tid å se hvordan det går.

Petal cleanse, se her , er også et alternativ som reduserer spredning av allergene.

Uansett er det en risk å skaffe seg hund når man i utgangspunktet har pelsdyrallergi. Selv etter flere år med en hund kan man risikere plutselig å bli hyperallergisk. Hyperallergi er en lite koselig tilstand hvor man ikke kan være i nærheten av mennesker som har pelsdyr uten å få kraftige reaksjoner. :forvirret:

Jeg er pelsdyrallergiker og har nå en fantastisk flat coated retriever. Har nå hatt han i snart 2 mnd. Personlig hadde jeg noen symptomer i begynnelsen, som kløende nese, men nå merker jeg overhodet ingenting. Foreløpig er jeg av de heldige, men jeg føler meg absolutt ikke sikker på hvordan det er om noen år.

For min del har allergien min vært i stadig bedring siden i tenårene og nå er den bedre enn den noensinne har vært.

Slenger med et lite håp som for tiden utvikles i Sverige:

Allergivaksine

Skrevet

Australsk Terrier skal og være allergivennlig.

Skrevet

Ikke at jeg her og nå vil anbefale alle å ha en polarhund, men disse skal være greie ang. allergi. De har riktignok masse pels, men pelsen inneholder et fettstoff som binder støv ganske bra. Jeg har hatt polarhund i mange år, til tross for at jeg egentlig er allergisk mot hund, hest og katt. Aldri hatt problemer. :)

Skrevet

Noen hundetyper er jo bedre enn andre fordi de ikke røyter, som f.eks. en del terriere og pudler. Men allergikere reagerer på hundens flass, og flasser gjør alle hunder, selv de som ikke røyter.

Gjest -eline-
Skrevet
Det finnes hunder som allergikere kan tåle bedre enn andre. Det vil ikke si at det finnes hunder som er 100% allergifrie. Men f.eks puddel og bichon frisée tåler i hvert fall jeg, sev om jeg reagerer litt på de fleste andre hunder.

..jeg tåler lite med pels, men reagerer ikke så veldig på hund generelt (kun litt utslett om de sleiker meg på armen), men en kompis kom innom med en liten kongepuddelvalp (veeeldig søt...) som han skrøt så av at var så allergivennlig: 5 minutter senere så hadde jeg store brannsårlignende utslett oppover begge bena (var på sommeren) som klødde og svidde noe så innmari... Så, tenker du på å skaffe deg hund så bør du ta noen runder med de forskjellige allergivennlige rasene, er slettes ikke sikkert du tåler de.

• 9 måneder senere...
Gjest Gjest_Oda_*
Skrevet

Selv har jeg en Kerry Blue terrier. Både jeg og faren min er allergikere, ingen av oss tåler hunder. Men om det er det faktum at bikkja røyter, pelsen altså, som du er allergisk for, så er Kerry Blue terrier et glimrende valg. Hverken jeg eller pappa reagerer på bikkja vår. Vi tåler a begge to, men så lenge vi er i nærheten av andre bikkjer, så får vi sviende øyer og sår hals, pluss kløe i nesa med en gang...

Skrevet
Fins ikke allergifrie hunder, men det fins allergivennlige hunder. ;)

Helt enig. Jeg har Wheaten terrier og den er såkalt allergivennlig

• 11 måneder senere...
Gjest Gjest_frosken_*
Skrevet

:romeo:

Finnes det hunder for allergikere?

hei

jeg veit at det finnes 70%, 50% allergiske hunder

men veit ikke om det finneds noe mere. :jepp:

Skrevet

Flatcoated retriever regnes ikke som allergivennlig. Heller ikke polarhunder eller australsk terrier. Border terrier regnes som ganske allergivennlig. Kerry blue, portugisisk vannhund og wheaten terrier regnes som allergivennlige.

Det er heller ikke noe fasit på hva allergikere reagerer på, noen reagerer på pels, andre på midd eller spytt. Derfor er det også forskjell på vilke hunderaser allergikere reagerer på.

Gjest Gjest_Mathias_*
Skrevet

Har hørt at Staffordshire Bull Terrier er en allergi vennlig hund. Men nå når jeg leser om den på diverse nett sider, står det at den ikke er allergi vennlig. Har noen noe å tilføye?

Skrevet

Kinesisk nakenhund og powder puff regnes vel som allergivennlige. :)

Skrevet
Har hørt at Staffordshire Bull Terrier er en allergi vennlig hund. Men nå når jeg leser om den på diverse nett sider, står det at den ikke er allergi vennlig. Har noen noe å tilføye?

Den regnes ikke som allergivennlig nei.

Typiske raser som regnes som allergivennlige er raser som ikke røyter, men det gjelder ikke alle disse heller.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Cristina_*
Skrevet

hei, jeg lurte på om der kunne gi meg, navn på allergivennlige hunder. jeg er ute etter en liten hund ikke så stor hund. Men det er bare å skrive ned alle hunde som dre veit er allergivennlige hunder:).

hilsen en som trenger hjelp.

Skrevet

Bichon Frisé og Tibetansk terrier er allergivennlige, så vidt jeg vet.

Skrevet

Hva med å lese denne tråden? Er nevnt en god del allergivennlige hunderaser allerede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...