Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg tenker på å skaffe meg en jobb som er mer relevant for studiet jeg søker (medisin). vurderer derfor å søke jobb i hjemmesykepleien.

så jeg lurer på om det er noen her som jobber som det, og kan fortelle meg litt mer om arbeidsoppgavene?

eller finnes det andre jobber som kunne være relevant, som man kan få uten høyere utdanning?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Tror du mener hjemmehjelpen? Eller? De reiser vel rundt og hjelper fortrinnsvis eldre og uføre med små daglige ting, litt husvask, kroppsvask, klesvask, lager litt mat osv mens de skravler litt med tjenestemottakeren. Hjemmesykepleien stiller nok mer krav til kvalifikasjoner ettersom disse gir medisiner og medisinsk hjelp til tjenestemottakerne. Og man må vel ha endel papirer å vise fram for å kunne dele ut medisiner? I hjemmesykepleien så er det stort sett eldre og uføre, men også endel yngre som må ha hjelp til sårstell osv etter operasjoner.

Skrevet (endret)

Får nok ikke utføre sykepleie oppgaver som ufaglært, men du kan jobbe i hjemmehjelpen, sykehjem, omsorgsboliger og som assistent på sykehus.

Jeg jobber som assistent på sykehuset, kan være litt spennende noen ganger, men kommer veldig ann på hvem man jobber sammen med.

Men til neste år lurer jeg på om jeg enten skal prøve å få jobb på ambulansen eller søke om midlertidig lisens.

Arbeidsoppgavene for ufaglærte består hovedsaklig i pleie og stell.

Endret av Tibia
Skrevet

Du kan få jobb på sykehjem også, som pleieassistent. Pleie og omsorg av pasienter på sykehjem er en kjempegod erfaring å ha med seg som lege, eldre blir en stadig større pasientgruppe på sykehus også. Den gjennomsnittlige sykehjemspasient har mange diagnoser, så jeg tror du kan lære mye, og forhåpentligvis ha det veldig trivelig samtidig. Du kan jo faktisk ende opp som tilsynslege på et sykehjem en gang også, og da er det fint å ha erfaring derfra.

Skrevet

Psykiatrien trenger alltid folk. Flere jeg jobber sammen med er medisinstudenter.

Gjest Scaphoid
Skrevet

Men det er jo forskjell på en fullstendig ufaglært som ønsker å bli medisinstudent og en medisinstudent.

Skrevet

Du kan godt jobbe i hjemmesykepleien uten å være faglært. Du får nok de brukerne som ikke trenger medisinsk hjelp som betinger fagpersonell.

En slektining av meg har besøk av hjemmesykepleien flere ganger pr. dag og ofte er det ufaglærte. Hun har ikke behov for en sykepleier hver dag, men allikevel jevnlig.

Skrevet

Du kan også jobbe i psykiatrien som fullstendig ufaglært. Fleire eg jobbe med er økonomar, statsvitarar eller har vgs med heilt andre fag. Eg jobba sjølv i eldreomsorga og som heimehjelp då eg studerte på universitetet. Det er lett å få ekstrajobb i helsetenesta.

Skrevet

Hjemmebaserte tjenester består av hjemmesykepleie som må ha autorisasjon som hjelpepleier/omsorgsarbeider + medisinkurs eller sykepleier og hjemmehjelp som tar seg av dusjing og vasking og generelt stell..

Tror du får mer ut av å være ufaglært på en institusjon for å si det sånn.. Jeg har iallefall lært kjempemye av de jeg jobber sammen med, og jeg tror ikke jeg hadde fått samme lærdommen av å være i hjemmebaserte tjenester, siden man jobber alene stort sett..

Skrevet

jeg vet at man kan jobbe i hjemmesykepleien som ufaglært, for har en venninne som jobber der. hun sier det er mest stell og lage middag osv. men tenkte å høre fra andre også før jeg bestemte meg for å søke.

er ganske usikker, for er litt skummelt at man reiser rundt alene - man vet jo ikke hva man møter

hva er egentlig forskjell på hjemmehjelp og hjemmesykepleie? jeg har hørt at hjemmehjelpen er de som vasker huset osv..

ellers har jeg også tenkt på å jobbe på sykehjem, men har hørt at det da blir bare vasking. og at de som bor hjemme, men som har hjemmehjelp er litt mer oppegående og at man da får litt flere oppgaver utenom vasking. stemmer dette? forstår jo at stell inngår i jobben, men synes ikke at en jobb som går ut på bare vasking virker spesielt utfordrende.

assistent på sykehus? høres spennende ut det! men sikkert vansklig å få jobb?

Skrevet

Jeg har hatt sommerjobber som pleieassistent (altså ufaglært) i Hjemmesykepleien. Hjemmehjelpen er de som vasker huset og handler for brukerne, i noen byer/bydeler har de også overtatt ting som dusjing/morgenstell og matlaging så hva som evt blir dine oppgaver kan variere noe. Som ufaglært har jeg stort sett delt ut ferdigfylte dosetter (har medisinkurs, men jeg gjorde egentlig dette også før kurset, sånn er det med underbemanning), noe dusjing/stell og vært på tilsynsbesøk, enkle sårstell har det også blitt. Man får jo opplæring når man begynner, så det er ikke skummelt å være alene. Tvert i mot synes jeg det var fint med selvstendigheten og det er koselig å komme hjem til folk, de setter sånn pris på besøk og hjelp.

Skrevet

Eg vil som sagt anbefale miljøarbeider i psykiatrien, spennande og variert, mange ulike typar institusjonar for alle typar sjukdomar. Og stadig mangel på folk...

Gjest Fruktfat
Skrevet
så jeg lurer på om det er noen her som jobber som det, og kan fortelle meg litt mer om arbeidsoppgavene?

jeg har en svigerinne og en kusine som har jobbet i hjemmesykepleien, de stortrivdes! min svigerinne jobber på sykehjem nå fordi hun ikke fikk noe fast, men hun savner hjemmesykepleien.

de vasker og steller, skifter på sår, deler ut medisiner og setter sprøyter, etter hva jeg har fått med meg.

Skrevet

Moren min er pleietrengende og har hjemmehjelp som jobber hos henne. Hjemmehjelpen gjør alt av husarbeid, lager mat, handler mat, blir med på kino og til legen, vasker klær, ordner med personlig vask og stell og påkledning. Det er altså ikke så veldig mye "medisinaktig" om du forstår hva jeg mener, men det varierer vel for hvem man jobber for. Men man får i hvertfall erfaring med omsorg, noe som er viktig når man jobber som helsepersonell. Ikke minst kan man lære mye om sykdommer ettersom de man jobber for trenger hjelp pga. sykdom.

Hver kveld kommer det en hjemmesykepleier fra bydelen for å hjelpe moren min med å legge seg. De farter rundt i bil fra hus til hus. De gir medisiner, hjelper på toalettet og litt vask, samt får henne i seng. Som hjemmesykepleier får man kontakt med mange forskjellige mennesker og man får litt annerledes erfaring enn hvis man er hjemmehjelp.

Jeg hadde valgt å jobbe som hjemmesykepleier, hvis jeg var deg :)

Gjest Scaphoid
Skrevet
assistent på sykehus? høres spennende ut det! men sikkert vansklig å få jobb?

Hvor spennende det er kommer veldig ann på de du jobber sammen med, noen ganger legger jeg venfloner, setter sprøyter, er med på visit og leser journaler i pausen, andre ganger blir jeg satt til å brette kluter....

Min erfaring er at det er mer spennende å jobbe på mindre sykehus.

Veldig lett å få jobb, men de krever at man har pleierfaring fra før. Vet også at de prioriter medisinstudenter, sykepleierstudenter og hjelpepleiere, men skulle det være behov for mer så får alle med erfaring jobb.

Assistent på sykehuset er en utrolig god mulighet til å bli bedre til å kommunisere med pasienter, men det er jo også de andre forslagene som er nevnt.

Jeg fortrekker sykehuset nettopp fordi det til tider er veldig spennende og at man noen ganger for lov til å gjøre mye.

Man møter også pasienter i alle alders grupper som ser døden i hvit øyet og dette får en virkelig til å tenke, noe som har betyr mye for min utdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...