Gjest ++ Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Noen som har erfaring med dette? Må en til lege for å få tak i det?
Gjest Deception Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Du får ikke kjøpt det fritt i Norge. Du må få et skjema fra legen som du tar med til apoteket (husker ikke navnet). Melatonin funket ikke i det hele tatt på meg. Jeg har tidvis søvnproblemer av den typen hvor jeg sovner greit om kvelden, men våkner etter 2-3 timer, og blir liggende våken i mange timer etter det.
Gjest gjesta Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Det stemmer det Deception skriver. Mener at det selges fritt i Sverige og Danmark.
Parfumfreek Skrevet 1. januar 2007 #4 Skrevet 1. januar 2007 Jeg bestilte det fra England, var ikke dyrt heller. Men tok en stund før det kom, tror det er pga ekstrakontroll i tollen. http://www.biovea.net/product_detail.asp?P...ageNo=&Total=17 Synes nok det hjelper litt nå i mørketiden, men lysbehandling tror jeg kan være enda mer effektivt. Problemet for meg er at det kan være vanskelig å sovne, merker jeg en viss effekt etter ca 1/2 time og sovner lettere. Veldig effektivt er det ikke på meg iallefall
Fruktig Skrevet 10. januar 2007 #5 Skrevet 10. januar 2007 Jeg bestilte fra dette nettstedet! Nå har jeg fått pakken og den ser veldig mistenkelig ut er liksom forseila i vakum..?? Tør jeg dette??
Parfumfreek Skrevet 10. januar 2007 #6 Skrevet 10. januar 2007 Jeg bestilte fra dette nettstedet! Nå har jeg fått pakken og den ser veldig mistenkelig ut er liksom forseila i vakum..?? Tør jeg dette?? ← Ser det mistenkelig ut ..? Forseglet i vakum? Hva mener du med det da? Er det åpnet i tollen kanskje? Jeg har bestilt derfra flere ganger, og det virker veldig seriøst synes jeg. Stup i det
Fruktig Skrevet 10. januar 2007 #7 Skrevet 10. januar 2007 Nei, de kom jo ikke i en pilleboks. Aldri sett det før. Men nå har jeg stupt i det Så får vi se om jeg klarer å fikse døgnrytmen etterhvert da.
Parfumfreek Skrevet 11. januar 2007 #8 Skrevet 11. januar 2007 Ok, da har du sikkert bestilt en annen type enn meg da. Kjøpte lilla pilleboks av merket Natrol jeg, 3mg - 120 tabletter. Men det du fikk er sikkert helt i orden. Får håpe det hjelper litt da :-)
Gjest Heiner Skrevet 3. september 2007 #9 Skrevet 3. september 2007 Jeg lider vel av ganske ekstrem grad av forsinket søvnfasesyndrom. Ettersom jeg ikke kom noen vei i det Norske helsevesenet bestillte jeg Melatonin for å prøve. På meg er virkningen av dette ganske ekstrem. Jeg sover nå ned mot halvparten av hva jeg gjorde før samtidig som jeg er mye mere opplagt ! Før var jeg nesten alltid trøtt i 3-4 timer etter jeg hadde stått opp uansett hvor mye/lite jeg hadde sovet. I tillegg opererte kroppen med 25 timers døgn som førte til en stadig forskyvning av innsovningstidspunkt. Det virker som at kvaliteten på søvnen min ikke var som den skulle være før og at Melatoninet retter opp dette.
Parfumfreek Skrevet 3. september 2007 #10 Skrevet 3. september 2007 Jøss - det var jo flott da Virker som Melatonin har god effekt på noen, og null effekt på andre. Har sikkert med hva søvnproblemet skyldes, og om vi har mangel på melatonin eller ikke. Fint at noen har nytte av det iallefall - kanskje je gskal prøve boksen min igjen også. Har nok ikke prøvd det regelmessig
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #11 Skrevet 4. september 2007 Har nok ikke prøvd det regelmessig Akkurat dette er grunnen til at man bær forhøre seg med lege før man tar disse "medikamentene" fordi dette ikke er tradisjonell sovemedisin, men noe som må tas regelmessig til samme tid hver kveld før det skal ha noen effekt. Mange ser ut til å missforstå dette og får derfor ikke ønsket effekt. Spe gjernepå med lysterapi om morgenen for å få enda bedre effekt. På samme måte må dette brukes over lengre tid til så godt som samme tid hver morgen.
Gjest Heiner Skrevet 4. september 2007 #12 Skrevet 4. september 2007 Akkurat dette er grunnen til at man bær forhøre seg med lege før man tar disse "medikamentene" fordi dette ikke er tradisjonell sovemedisin, men noe som må tas regelmessig til samme tid hver kveld før det skal ha noen effekt. Mange ser ut til å missforstå dette og får derfor ikke ønsket effekt. Det forutsetter da at man klarer å finne en lege som faktisk har noe greie på dette og ikke bare skriver ut tradisjonelle sovemidler. Jeg lyktes aldrig med dette og så derfor ingen annen mulighet enn å ta saken i egne hender. Heldigvis har dette blitt vesentlig enklere. Bla. har tilgjengeligheten på gode e-bøker nærmest eksplodert så her finnes all mulighet til å tilegne seg kunskapen man trenger.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #13 Skrevet 4. september 2007 Det forutsetter da at man klarer å finne en lege som faktisk har noe greie på dette og ikke bare skriver ut tradisjonelle sovemidler. Jeg lyktes aldrig med dette og så derfor ingen annen mulighet enn å ta saken i egne hender. Heldigvis har dette blitt vesentlig enklere. Bla. har tilgjengeligheten på gode e-bøker nærmest eksplodert så her finnes all mulighet til å tilegne seg kunskapen man trenger. Det er nok helt sannt. Min kunnskap har jeg heller ikke fått via lege, men lest meg til selv. Poenget var vel bare at før man starter med "selvmedisinering" er det viktig at man setter seg skikkelig inn i hva medikamentet innebærer, noe mange som bruker melatonin ikke gjør og derfår får feil egenbehandling.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2007 #14 Skrevet 4. september 2007 Ikke bare, bare å trøkke i seg slike preparater. Kroppen din produserer også melatonin når det begynner å bli mørkt. Bruker du det over lang tid, kan det gi en form for avhengighet på den måten at du setter ned din egen produksjon. Da vil det være enda vanskeligere å sove nettopp fordi kroppen din ikke produserer nok. Men på den andre siden er jo søvn livsviktig... forresten en linky hvis du vil vite mer.
Gjest Heiner Skrevet 4. september 2007 #15 Skrevet 4. september 2007 Ikke bare, bare å trøkke i seg slike preparater. Kroppen din produserer også melatonin når det begynner å bli mørkt. Bruker du det over lang tid, kan det gi en form for avhengighet på den måten at du setter ned din egen produksjon. Da vil det være enda vanskeligere å sove nettopp fordi kroppen din ikke produserer nok. Men på den andre siden er jo søvn livsviktig... forresten en linky hvis du vil vite mer. Er det flere som la merke til det som står nederst: (Sist oppdatert: mandag 28. august, år 2000). Artikkelen er 7 år gammel. Ikke akkurat oppdatert kunskap, kanskje ?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå