Mrs. B Skrevet 29. desember 2006 #1 Skrevet 29. desember 2006 Så reklame for dette på TV og siden jeg får munnsår en gang i blant tenkte jeg det kan være smart å ha dette i hus - hvis det er noe kjekt da? Gror det fortere når man bruker plasteret? Synes det godt? Kan man feks ha leppestift på toppen slik at det ikke synes? Om noen har erfaringer med dette plasteret hadde det vært fint å høre hva dere synes.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2006 #2 Skrevet 29. desember 2006 Jeg har aldri prøvd det, men sambo har. Han synes iallefall det virker som om såret gror fortere, men det er vanskelig å sette det på pent. Det har lett for å krølle seg litt og da synes det veldig godt. Han har forhåpentligvis ikke testet med leppestift
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 Den reklamen har irritert meg helt siden første gang jeg så den, fordi hun kysser mannen. Munn sår er herpes virus og dette er svært smittsomme så lenge en person har utbrudd (sår), når man da kysser andre, deler flaske eller glass så utsetter man denne andre personene for stor smittefare. Kjæresten min har herpes sår, han har ikke prøvd plasteret, men han bruker acyclovir salve med en gang han kjenner at han holder på å få et sår. Sist gang så hadde han på salve med en gang han kjente prikkingen og da fikk han faktisk ikke utbrudd i det hele tatt. Utbruddene blir uansett mye kortere når han bruker den. Skjønner godt den kosmetiske fordelen av plasteret og hadde sikkert brukt det selv om jeg hadde hatt munnsår, men er litt bekymret over at folk skal tror at det også fjerne smittefaren. Det blir jo også mer og mer vanlig å få "munnsår" herpesen på kjønnsorganene fordi man ikke unngår oralsex når man har utbrudd. Og herpes på øyet kan gjøre folk blind, så man bør være forsiktig når man har utbrudd.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 Hun kysser faktisk ikke på munnen bare på kinnet. Men jeg har irritert meg over akkurat det samme fordi det kan se ut som om hun kysser han og det skal man jo ikke gjøre
Gjest Scaphoid Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Herpes sår kan smitte til huden også, så henger meg på "er irritert over rekalmen".
Gjest niomi Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 Ikke alle munnsår er herpes-sår! Jeg har slitt en del med munnsår, men jeg har ikke herpes-bakterien.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 Ikke alle munnsår er herpes-sår! Jeg har slitt en del med munnsår, men jeg har ikke herpes-bakterien. ← Mener sikkert herpes viruset. Riktig at ikke alle innvendige munnsår er pga herpes viruset, men godt som alle utvendige munnsår eller cold sores er pga herpes viruset.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2006 #8 Skrevet 29. desember 2006 Kan sånne hvite innvendige sår skyldes herpes?
Gjest niomi Skrevet 29. desember 2006 #9 Skrevet 29. desember 2006 Mener sikkert herpes viruset. Riktig at ikke alle innvendige munnsår er pga herpes viruset, men godt som alle utvendige munnsår eller cold sores er pga herpes viruset. ← Bakterier - virus... Jeg har hatt mye utvendige munnsår, og ble dermed testet for herpes-viruset. Null og niks. Samme med samboeren min. Ikke noe der, heller.
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #10 Skrevet 29. desember 2006 Ja, også innvendige sår kan skyldes herpes. Og de fleste av oss har herpes viruset i kroppen, noen mener også at partnere som ikke har herpes selv men har partner med er immune mot viruset. For noe forsking viser at selvom en ikke har utbrudd så skiller en person med viruset ut virus 60% av dagene uten utbrudd. Men det skilles selvfølgelig ut mer de dagene man har utbrudd og dermed er smittefaren også størst da.
Gjest Gjesta Skrevet 29. desember 2006 #11 Skrevet 29. desember 2006 Hva er forskjellen på herpesvirussårene og de hvite vanlige?
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2006 #12 Skrevet 29. desember 2006 Hva er forskjellen på herpesvirussårene og de hvite vanlige? ← Som niomi sier, nesten umulig å se forskjell også for en lege, derfor kan en testes for herpes viruset dersom en lurer på om det er årsaken.
Gjest Landra Skrevet 29. desember 2006 #13 Skrevet 29. desember 2006 Hei! Jeg har prøvd den! Syntes det ikke er så fantastisk som reklamen skal ha det til. Plasteret syntes og som noen over meg har sagt det krøller seg. Veit ikke helt som såret ble fortere bra. Da jeg brukte det mistet jeg det etter en stund også. For min del kan det brukes hjemme, men vil ikke miste det når andre er til stedet.
aline Skrevet 29. desember 2006 #14 Skrevet 29. desember 2006 sånne hvite inni kalles vel munnskåld, disse kan komme av mye andre ting også, har venninde som fikk det når hun spiste en bestemt type drops, andre som får det om de drikker cola etc etc.
Gjest Shayla Skrevet 29. desember 2006 #15 Skrevet 29. desember 2006 Jeg var litt plaget av munnsår i munnvikene en stund og da prøvde jeg dette plaster.. det gror fortere syns jeg men det er umulig å få det pent i munnviken.. Tror det egner seg best på selve leppa-- Men det kommer jo an på om du vil det skal gro fort eller om du vil se best mulig ut hele tiden:) Den munnsår salven de selger på apoteket som heter et eller annet på P... tuben er rød med hvit skrift. Den syns jeg også var kjempe bra og salven var gjennomsiktog så da syntes det ikke.
Gjest Fjellsippa Skrevet 29. desember 2006 #16 Skrevet 29. desember 2006 Den munnsår salven de selger på apoteket som heter et eller annet på P... tuben er rød med hvit skrift. Den syns jeg også var kjempe bra og salven var gjennomsiktog så da syntes det ikke. ← Prolip heter den, og jeg synes også at den er veldig bra. Faktisk bedre enn de salvene man får på resept.
Gjest Shayla Skrevet 29. desember 2006 #17 Skrevet 29. desember 2006 Prolip heter den, og jeg synes også at den er veldig bra. Faktisk bedre enn de salvene man får på resept. ← Det var det den het ja. Jeg syns å den er mye bedre enn den jeg fikk på respet hvertfall.
Lintella Skrevet 29. desember 2006 #18 Skrevet 29. desember 2006 Zovirax som fås kjøpt i Norge på resept er bra mot munnsår. Den fås kjøpt uten resept i utlandet, og mye billigere. Prolip har jeg ikke forsøkt selv, men hører mye bra om den. Herstat, eller hva den heter, får blandet kritikk. Tannkrem funker IKKE. Munnsårplasteret hjelper både såret til å gro fortere, gjør at det ikke er fullt så vondt å støte borti ting, OG man kan faktisk ha leppestift over. Plasteret synes om man står nært, men f.eks på bilder og sånt blir det borte. Hva er dessuten penere, en liten ring på leppa, eller svær kvise av et munnsår?
linky Skrevet 29. desember 2006 #19 Skrevet 29. desember 2006 Prolip kremen er veldig bra ja. den er skikkelig effektiv, smørte det på da jeg hadde begynnende munnsår for en liten tid tilbake og det forsvant veldig kjapt. 1
Annikken Skrevet 30. desember 2006 #20 Skrevet 30. desember 2006 Nok et eksempel på villedende reklame. Hun kysser ham vel fordi hun liksom har blitt frisk på grunn av plasteret. Akkurat som den reklamen der det sitter en unge og griser is i en hvit sofa. Man tror at det rensemiddelet de reklamerer for liksom skal kunne sprayes på sofaen også, men det er jo bare en spray man skal spraye på klær før man vasker dem i vaskemaskinen. Her er det bare å holde tunga rett i munnen... Jeg brukte Prolip Herstat da jeg hadde munnsår. Funka greit det. Men det finnes vel ingen vidunderkur? I såfall må man ta på kremen FØR det utvikler seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå