Ludvig sin mamma :) Skrevet 28. desember 2006 #1 Skrevet 28. desember 2006 Jeg har et spørsmål angående studiepoeng. La oss si at jeg fra før har 35 sp, inkludert alderspoeng osv. Jeg fyller 22 i 07. I høst begynte jeg på sykepleierutd deltid og vil ha fullført 1 året til våren. For dette vil jeg få et visst antall sp. Vil disse bli lagt til de 35? Jeg er i tvil om jeg har valgt riktig utdanning, og vil søke på andre nå til vinteren og lurer på hvor mange sp jeg kommer til å få når 1 året er fullført og bestått.
Amygdala Skrevet 28. desember 2006 #2 Skrevet 28. desember 2006 (endret) Jeg er litt usikker på om du vil få noen poeng dersom du bare fullfører 1. året på sykepleierutdanningen. Jeg vet ikke hvordan det er for andre studier, men dersom du søker medisin får man ikke noen poeng for avbrutt profesjonsstudie. Et år utgjør til vanlig 60 studiepoeng, dette tilsvarer 3 tilleggspoeng som du kan legge til skolepoengene dine. For alle studier (bortsett fra medisin) er 3 tilleggspoeng maks av det du kan få for høyere utdanning eller militærtjeneste (alderspoeng, fordypningspoeng og realfagspoeng kommer i tillegg), dermed vil du ikke få noe for de 35 studiepoengene du har fra før (dersom du får poeng for avbrutt profesjonsutdanning). Men jeg er usikker på om jeg helt skjønner hva du mener med at du har 35 studiepoeng, inkludert alderspoeng? Du har karakterpoeng (som er poengene du får for karakterene på skolen), så legger du til fordypningspoeng, realfagspoeng og eventuelle bonuspoeng, kjønnspoeng og poeng fra opptaksprøver (de tre siste er bare aktuelle på enkelte studier). Summerer du disse har du skolepoengene dine. Oppå skolepoengene legger du til alderspoengene dine, og poengene for eventuell høyere utdanning, millitærtjeneste og slikt. Da får du konkurransepoengene dine, som er de som gjelder når du søker opptak. Håper dette hjalp noe... Endret 28. desember 2006 av Amygdala
Lillemor Gull Skrevet 29. desember 2006 #3 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Men jeg er usikker på om jeg helt skjønner hva du mener med at du har 35 studiepoeng, inkludert alderspoeng? ← Tror kanskje hun mener at det er de poengene hun har med seg fra vgs (karaktersnittetx10 + eventuelle fordypnings-/realfagspoeng) + alderspoeng hun har fått etter det. Hvis du ikke har gått andre studier, vil du få 3 poeng for 60 studiepoeng (et fullt år) du kan plusse på de opprinnelige poengene dine. Men du sier du studerer på deltid så da har du vel neppe 60 studiepoeng på et år. Hvis deltiden svarer til 50% av fulltid, blir det da 1,5 poeng (hvis man tar 30 studiepoeng). Endret 30. desember 2006 av Lillemor Gull
Ludvig sin mamma :) Skrevet 29. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 29. desember 2006 Tusen takk, dette hjalp mye
Gjest Virvel Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Joda, man får poeng for avbrutt profesjonsutdanning ved opptak til alle studier unntatt medisin.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå