Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

VI tenkte å kjøpe oss nytt tv, og da gjerne en flatskjerm. Vi er "vanlige" tv tittere, tv må også være ok å spille P.S på da det kom i hus til Jul.

Tips?

Så forresten et 42" tv på eljkøp et Plasma tv som het Zvision til 9995,-. Noen som har erfaringer med det merket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen sitter her så jeg spurte, og han sier følgene (han har litt peiling): plasma er til å annbefale, LSD klarer ikke å gjengi svart nivå så nøyaktig som plasma. Du må regne med å bruke fra 16-22000 kr for å få bra kvalitet. Merker som du bør satse på er pioneer og samsung. Du får gode skjermer fra begge merkene til ca. 20 000, dette er kvalitet som ikke gir innbrenning. Vi hart selv et 42 tommers plasma fra samsung og er kjempe fornøyde.

Mannen sier forresten at han aldri ville kjøpt det merket zvision som dere hadde sett på ;)

Skrevet
VI tenkte å kjøpe oss nytt tv, og da gjerne en flatskjerm. Vi er "vanlige" tv tittere, tv må også være ok å spille P.S på da det kom i hus til Jul.

Tips?

Så forresten et 42" tv på eljkøp et Plasma tv som het Zvision til 9995,-. Noen som har erfaringer med det merket?

Du kan jo kikke på noen av linkene her

http://www.google.no/search?hl=no&q=%22pla...er+lcd%22&meta=

Det jeg vet er at man anbefaler definitivt LCD hvis den skal brukes til PC/spill.

Skrevet

Avhenger av hovedbruksområde og størrelse: LCD om det er vanlig TV-titting og spilling. Plasma om det er filmvisning og / eller størrelsen skal være større enn ca 40 tommer.

Man får det man betaler for. Man får ikke mye for 9995.

Skrevet

Jeg ble anbefalt i butikken å vente til etter nyttår med å kjøpe TV fordi prisene vil falle. Til spilling ville ihvertfall jeg hatt LCD TV. Eller vil ha LCD uansett.

Skrevet

Plasma kommer til å bli en døgnflue, mens LCD kommer til å vare, fortalte en vi snakket med som jobber i bransjen. Han forklarte hvorfor, det hørtes logisk ut, men for meg å gjengi det, er håpløst :ler:

Skrevet

Jeg har også hørt at plasma vil forsvinne, mens lcd anbefales.

Skrevet

Slik som det er nå er det for dyrt og vanskelig å produsere store LCD skjermer. Når det blir mulig, og det blir det, så vil LCD ta over. Men det betyr ikke at man ikke bør kjøpe en plasma om man skal kjøpe en TV nå.

Plasma viser det beste bildet på vanlig TV og på DVD-film. Som noen nevnte er også sortnivå bedre på plasma, og man får en større TV til en billigere pris. Ser man mye TV eller film bør man velge plasma.

Om man skal spille en del (eller har barn som gjør det) bør man kjøpe LCD, både fordi bilde fra PC og spillemaskiner vises bedre på en LCD, men også fordi det er lettere å svi inn bilder i en plasma. Altså, om man tror at noen kan komme til å spille i timesvis rett som det er, eller kanskje sette på pause og gå fra maskinen så bør man absolutt ikke velge plasma.

Vi spiller ikke spill på TV, og har masse DVD-filmer, så vi tar ikke hensyn til et format som kommer til å bli vanlig først om flere år. DVD kommer til å være det vanligste filmformatet i noen år til, og høyoppløselige digitale TV-signaler vil vi ikke få enda. Man kjøper ikke TV som skal vare i 20 år lengre, så det er ikke like mye vits i å tenke på fremtiden, da kommer man uansett til å kjøpe en ny TV. Derfor valgte vi plasma denne gangen (kjøpte i høst), men kommer sikkert til å ha kjøpt ny TV før det har gått 10 år.

Om noen vil gjøre et grundigere studium i hva ulike "eksperter" mener om de forskjellige formatene, lese grundigere om forskjell på de ulike modellene osv, så kan det være verd å ta en titt her: http://avforum.no/ Det kan lønne seg å gjøre en del undersøkelser for å finne ut hva som er viktig for dere, for vi er jo ikke alle like, så det som er rett for oss er ikke nødvendigvis rett for andre.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Avhenger av hovedbruksområde og størrelse: LCD om det er vanlig TV-titting og spilling. Plasma om det er filmvisning og / eller størrelsen skal være større enn ca 40 tommer.

Man får det man betaler for. Man får ikke mye for 9995.

Man kan få en svært kompetent prosjektor til den prisen, f.eks denne: Hitachi!

Skrevet

Og hva koster nye pærer til den da? ;)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Og hva koster nye pærer til den da? ;)

Siden du henger rundt på avforum har jeg en stygg mistanke om at du allerede vet det.. Men de varer jo lenge da, hvis man ikke kjører den på fullt hele tiden (økomodus).

Skrevet
Siden du henger rundt på avforum har jeg en stygg mistanke om at du allerede vet det..  Men de varer jo lenge da, hvis man ikke kjører den på fullt hele tiden (økomodus).

Jeg ville uansett aldri hatt en prosjektør som eneste fremvisningsmedium, ville i såfall hatt en TV i tillegg, og da er man tilbake til utgansspørsmålet.

Gjest Maxagaze
Skrevet
Jeg ville uansett aldri hatt en prosjektør som eneste fremvisningsmedium, ville i såfall hatt en TV i tillegg, og da er man tilbake til utgansspørsmålet.

En TV kan man bruke til å se værmeldinga på, hva man absolutt VIL sponse NRK. (Sponse ekstra mye i januar og februar ser det ut til)

En standard teve med lufttom glasskolbe er forholdsvis billli..

Skrevet

Ja, man får mere for pengene med en prosjektor. Bakprojeksjon også. Har en TV basert på bakprojeksjon i noen år og mere TV for pengene får man vel fortsatt ikke. Ulempen er jo at en slik TV tar litt plass.

Ulempen med en prosjektor ar at den ikke egner seg for vanlig TV-titting i stor grad (bakprojeksjon er som vanlig TV i så måte. For de som ikke vet det: Prosjektoren sitter inne i TV-apparatet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...