Gå til innhold

Kålrabistappe med fløte


Nelle

Anbefalte innlegg

Kjære dere eksperter!

Jeg skal lage kålrabistappe i morgen, men alle oppskriftene jeg finner er kun med kålrabi og vann. Jeg synes den varianten med fløte og/eller melk er mye bedre. Er det noen her som har oppskrift på det?

Masse romjulsklemmer fra Nelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger egentlig ingen oppskrift. Jeg koke kålrot og litt gulrot i biter mørt, heller av vannet og har i foodprocessor sammen med salt, pepper, revet muskat, litt smør og så mye fløte som trengs for å få rette konsistens. Smak deg fram så går det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen favorittoppskrift, men hvis du søker på "kålrotstappe fløte" på nettet får du mange oppskrifter, så da er det bare å plukke ut den du synes ser best ut.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

supert! Det var jo kjempelett å finne oppskrifter når jeg søkte på fløte. Tidligere har jeg leita meg ihjel for å finne noe bra.

Nelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker foodprosessor, vær forsiktig! forskjell på kålrabistappe og kålrabipuré!

Ps. mange har oppi 1 potet per kålrabi for å få bedre konsistens. Og gjerne litt pinnekjøttfett for ekstra smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker også litt gulrot i kålrabistappen, mest for fargens skyld.

Ellers synes jeg det er viktig å sette gryten tilbake på platen en stund etter man har helt vannet av den ferdigkokte kålrabien, slik at mer av vannet damper vekk.

Så tilsetter jeg en liten fløteskvett, salt, pepper og ganske mye smør, ihvertfall når det er jul. ;) Og så moses det hele med stavmikser, noe som er genialt å bruke til kålrabistappe. :tommelsmil:

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker foodprosessor, vær forsiktig! forskjell på kålrabistappe og kålrabipuré!

Dette er veldig viktig!

I stedet for fløte runder jeg av stappen med bechamelsaus, rundt 2 - 2,5 dl saus på en stappe laget av 2 middels kålrøtter. I sausen har jeg rikelig med muskat - minst en hel ferskrevet muskatnøtt. I tillegg har jeg som speedbird i litt fett fra pinnekjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker aldri gulrot i kålrabistappen ... leste en diskusjon mellom kokker og de fleste av dem valgte ikke å bruke gulrot.

Jeg bruker alltid gulrot i kålrabistappen, og ofte litt potet også, og jeg er kokk!

Kjenner mange kokker som gjør som meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blander halvt med potet og kålrot, moser med håndmoser. Tilsetter kraft fra pinnekjøttet, og en skvett fløte til passe konsistens. Det synes jeg er best! :)

Blir god smak fra pinnekjøttkraften, og stappa blir ikke så sterk. Jeg varmer forresten opp fløten og kraften sammen i micro før jeg tilsetter i stappa, slik at alt er rykende varmt ved servering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mye gode tips! Tusen takk! :-)

Skal jammen bruke stavmikser, det var lurt. Har kjøpt gulrøtter, men vurderer nå å bruke poteter i steden. Og litt kraft fra kjøttet høres også veldig godt ut!

Dere er supre!

klem fra nelle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...