Gå til innhold

Steketemperatur for rådyrstek?


Gjest Deception

Anbefalte innlegg

Gjest Deception

I morgen er middagen rådyrstek, og jeg lurer rett og slett på hva slags temperatur jeg skal steke den på. Har tenkt å bruke steketermometer for å få den riktig stekt, men altså: hva slags temperatur skal jeg bruke for å unngå at den blir tørr. Det nytter lite å spørre opphavet akkurat på dette punktet, da de gjerne tenker "jo lenger, jo bedre".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier å starte viltsteik på 180 for så å gå ned til 150 etter ti-femten minutter.

Synes 200 blir for heftig, har en tendens til å bli tørt. Men ovnen jeg har nå er gangkse så skarp,den gamle ovnen måtte jeg ha full fres på om kjøttet i det hele tatt skulle bli stekt i løpet av dagen.... ;)

Om steika går opp i stekepannen bruner jeg den lett før den går i ovnen.

Regner grovt sett 50 min steketid pr kg kjøtt og legger til litt for å være sikker. Jeg vil ha kjøttet gjennomstekt, maks litt rosa i midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Jeg synes også 200 grader blir for heftig. Kjøttet vil fort bli tørt da. Jo høyere temperatur på stekeovnen, jo tørrere blir resultatet. Best blir det ved langtidssteking.

Jeg vil anbefale å brune steika først i panna. Så steke den på 150 grader til steketermometeret kommer opp i rundt 60 grader hvis du vil ha den rosa inni. Har du bedre tid kan du ha ovnen på 100 grader, og regne noen timers steketid ekstra (avhengig av hvor stor steika er).

Uansett bør du la kjøttet hvile minst et kvarter etter at du har tatt det ut av ovnen. Gjerne lengre. Da sprer kjøttsafta og varmen seg, og kjøttet blir saftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Jeg synes også 200 grader blir for heftig. Kjøttet vil fort bli tørt da. Jo høyere temperatur på stekeovnen, jo tørrere blir resultatet. Best blir det ved langtidssteking.

Jeg vil anbefale å brune steika først i panna. Så steke den på 150 grader til steketermometeret kommer opp i rundt 60 grader hvis du vil ha den rosa inni. Har du bedre tid kan du ha ovnen på 100 grader, og regne noen timers steketid ekstra (avhengig av hvor stor steika er).

Uansett bør du la kjøttet hvile minst et kvarter etter at du har tatt det ut av ovnen. Gjerne lengre. Da sprer kjøttsafta og varmen seg, og kjøttet blir saftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...