Gå til innhold

Er det greit at mannen bruker like mye penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange bruker opp til 10000 og enda mer på å kjøpe brudekjole. Ville dere akseptert at mannen deres hadde brukt like mye penger på bryllupsklær til seg selv? Ser at prisen på leie/kjøp til mann ofte ligger langt under prisen til kvinne. Men dersom han ønsker å bruke disse pengene hadde dere akseptert det?

Ville dere synes det var greit at han brukte flere tusen på hudpleie, hårpleie og lignede før bryllupet?

(og dersom du har tenkt å svare:heldigvis er ikke min mann sånn o.l så ikke svar ;) )

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hvis jeg skulle gifte meg og bruke mye penger på mitt utseende, så ser jeg ikke noen grunn til at det skal være annerledes for han om han ønsket å bruke mye penger.

Men jeg klarer ikke helt å forsvare å bruke så mye penger på en kjole man bruker én gang, i tillegg til utgifter til hår m.m. Jeg ville hvertfall aldri krevd det. Ville vært noe annet om han ønsket det for meg, og vi hadde økonomi til det.

Virker som noen bruder forventer at mannen automatisk skal gå med på å kjøpe rådyre kjoler +++ Bryllupet er jo for begge. Det samme er økonomien.

Skrevet (endret)

Hvis han ønsket det hadde jeg syntes at det var greit. I vårt budsjett ligger ikke alle mine "personlige jålerier". Frisør og sminke på selve dagen er i "felles budsjettet" (det er ca 600kr) mens påsetting av negler og pedikyr, slør, smykker og sko etc betaler jeg av egen lomme. Det går ikke fra "felles'en".

Kjolen fikk jeg av min mormor. Før jeg visste at hun ville kjøpe kjole til meg var kjole budsjettet mitt mye lavere...omtrendt på samme nivå som vi trodde ett antrekk til han kostet.

Endret av *Emma*
Skrevet

Ja, jeg synes menn må kunne bruke akkurat så mye det passer dem, på samme måter som mange kvinner gjør. Når det er sagt synes jeg personlig det er litt galskap å bruke 10-20 000 (og gjerne enda mer) på et plagg som skal brukes én dag og ikke kan brukes i andre sammenhenger, uavhengig av om det er mannen eller kvinnens plagg, men det er nå meg da.

Skrevet

Jeg tryglet og ba min kommende ektemann om å kjøpe og ike leie, men det var ikke snakk om gitt...................

Vi hadde ikke noe spending limit på klær og denslags i vårt bryllup, for meg kunne han godt brukt både dobbelt og mere til ;)

Skrevet

Jeg skjønte aldri at noen gadd å kjøpe eller bruke 10.000kr på en kjole for en dag.....men når det var min tur så var det jammen ikke så vanskelig likevel....

Skrevet

Mannen min brukte MYE mer penger på sine klær enn meg. Det brydde jeg meg da ikke om. Jeg fikk den kjolen med tilbehør som jeg ville ha, og han kjøpte den dressen med tilbehør som han ville ha.

Skrevet

Det har vi nok ikke råd til gitt :ler:

Men hadde han ønsket det kunne jeg vel ikke akkurat nektet ham det ;)

Skrevet

Det er jo våre penger. Så ja, han skal selvsagt få lov til å bruke like mye penger på klær han som jeg, om han vil. Men basert på et jeg hører om ønsker for bekledning, så har han ikke så dyre ønsker, og han ville virkelig at jeg skulle få den kjolen jeg drømte om, han satte "smertegrensa" høyere enn jeg selv gjorde for mitt kjolekjøp, og ønsket dette for min del. Så skulle liksom jeg være "kjipere"? Nei, selvsagt skal han få det han vil også, men det blir ikke like dyrt.

Om han ville bruke tusenvis av kroner på hudpleie... nei vet du, da hadde jeg ikke giftet meg med ham. Ikke fordi det er noe som helst galt i å gjøre det, forstå meg rett, men rett og slett fordi han d ikke ville vært den mannen jeg elsker. Det lengste jeg får ham til å strekke seg er en fuktighetskrem med mannelukt som han smører i ansiktet. Rens og pleie av huden, nei, det er han ikke interessert i. Følgelig: Det er ikke ham, hadde min forlovede kommetog sagt at han ville bruke et par tusen på hudpleie før bryllupet hadde ejg revet i hår og sjekk for å få av det pålimte, spurt hvem han var og hva han hadde gjort med min forlovede!

Men, hypotetsik, om jeg hadde vært forlova med en mann som kunne tenkt seg å gjøre noe slikt, en der det ikke stred mot det grunnleggende i hans personlighet, så hadde jeg selvsagt ikke hatt noe mot at han gjorde det.

Ja, det er våre penger, og det er vår dag. Og derfor har han selvsagt all rett til like dyre klær og annet "dilldall" som meg. (omtrent akkurat her passer det sikkert fint å legge til at vi altså har felles økonomi, det har vi hatt i flere år, og jeg har derfor ikke noe "mine penger", vi har bare "våre penger")

Kjenner jeg min tilkommende rett vil han dog antakelig langt heller bruke noen tusen på fotoutstyr (som jeg vil forsøke å nekte ham å bruke denne dagen, jeg vil han skal vær mer FORRAN kamera enn bak det på akkurat vår bryllupsdag, han tilbringer nok slike festligheter ved å distansere seg litt fra det hele for å ta bilder av de andre) enn klær og hudpleie.Så får vi heller diskutere om man kan argumentere at det er en "bryllupsutgift" eller ei. Men til syvende og sist er det jo ett fett det, det er våre penger det er snakk om, og pengene kan bare brukes en gang, så da får vi prioritere hvordan vi bruker dem, om det er på bryllup eller andre ting.

Skrevet

Vi har felles økonomi, og jeg synes egentlig det blir veldig feil hvis min kjole skal koste mye mer enn hans antrekk. Men nå ønsker ikke jeg meg en 10000 kroners kjole heller da.

Skrevet

Vi har begge brukt ca like mye på klær og hår, og det var en selvføleg at han skulle bruke like mye som meg, men ikke et mål at han måtte liksom. Men vi bruker ikke mer enn noen tusen noen av oss da.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)
Ville dere akseptert at mannen deres hadde brukt like mye penger på bryllupsklær til seg selv?

Ville dere synes det var greit at han brukte flere tusen på hudpleie, hårpleie og lignede før bryllupet?

ja, selvfølgelig. og heldigvis er min mann sånn at han kunne gjort det :kgblunk:

vi har ingen planer om å gifte oss, men om/når vi gjør det vil jeg at han skal ha seg en skikkelig dress (det vil si ikke dressmann, det har han fra før ;) ), og ordne seg og se som best ut, akkurat som jeg ønsker for meg selv.

det er like mye hans dag, og jeg hadde syntes det var fælt om jeg kom i kjole, sko og undertøy til 15000,-, og han i en dress fra dressmann...

og jeg antar at han vil innom hudpleier og tannlege før et evt bryllup :)

(det er jo egentlig mer naturlig om han bruker mer penger på antrekk enn meg; min kjole ville blitt brukt èn gang, mens hans klær forhåpentligvis flere ganger.)

Endret av Fruktfat
Skrevet

Jeg hadde nok reagert hvis han mente at han skulle ha en dress til 10 000 kr, for jeg ser faktisk ikke forskjell på en til den prisen og 2000 :ler: Dessuten kan man selge en brudekjole for halve prisen etter bruk, så hvis min kjole kostet for eks ti tusen, og samboers dress kostet det samme burde jo han også selge sin til halv pris ;)

Men jaja, hvis han fant en til ti lapper som han absolutt ville ha så hadde vi måtte spare litt ekstra.

Skrevet

Jeg hadde ikke hatt noe imot at han brukte like mye på klær som meg. Hadde han lyst til å bruke enda mer for å få drømmeantrekket, så er jo det også greit. Hans antrekk har tross alt større gjenbruksverdi.

Når det kommer til skjønnhetspleie, så er jeg i teorien helt enig, men lurer litt på hva alle pengene skulle gå til. Den type ting er ofte dyrere for damer enn for menn. Man kan fint bruke 5000,- på frisør/sminke og 3000,- på spa (for å ta noen tilfeldige tall). Hva slags skjønehetsting får en mann gjort for 8000,-? Han kan jo få ansiktsbehandling og frisør hann og, men trenger neppe sminke og negler. Jeg har tenkt at min mann skal få gå til en skikkelig gammeldags barberer (hvis jeg finner en), men selv det kan jeg ikke tenke meg at er så dyrt.

Skrevet
Jeg hadde nok reagert hvis han mente at han skulle ha en dress til 10 000 kr, for jeg ser faktisk ikke forskjell på en til den prisen og 2000 :ler: 

Ok, nå er ikke jeg heller svært bevandret i herrenes dressverden, men man ser HELT klart forskjell på en Dressmandress til 2000 kroner og en designerdress til 10 000,- :Nikke:

Skrevet

en skikkelig dress, som er sydd etter mål (slik en brudekjole blir) ser HELT klart annerledes ut en en ferdigsydd dress til 2000 kroner!! Både kvaliteten, snittet, at den sitter akkurat slik den skal på mannen og ikke bare er sydd i generelle størrelser, og det er gjerne litt mer spesielle dresser man får da ikke en plain A4-dress fra dressmann, og skal man ha en skikkelig dress som det, så koster den kjapt flere tusen.

forskjellen er jo at det er plagg mannen faktisk kan bruke opptil flere ganger senere i livet, i motsetning til kvinnens brudekjole, så egentlig burde mannen kunne bruke MER på sin dress en kvinnen bruker på en kjole. Skal man være fornuftig, så bør mannen kunne kjøpe mens kvinnen bør leie... *føler jeg banner i kjerka* :ler:

den dagen jeg skal gifte meg, vil jeg ønske at vi skal bruke det vi trenger for å få ett antrekk vi føler blir perfekt, både når det gjelde klær og annet.

Menn kan så absolutt kose seg like mye med spa-behandling (det er jo faktisk noe mange gjør som par, masasje, bad og pleie er godt for menn og) de, og neglpleie ville jeg faktisk gjerne at mannen skulle tatt (neglpleie betyr IKKE bare å sette på tipper og lakke og file, men å rense, file, pleie slik at de ser naturlige og velstelt ut er ikke noe aber på mannfolk heller det i mine øyne).

så jeg ser altså ingen grunn til at mannen ikke skal bruke det han trenger av penger på lik linje som kvinnen, og ville akseptert det. Om vi ikke hadde råd, så fikk begge tenke løsninger, ikke bare mannen.

Skrevet

forskjellen er jo at det er plagg mannen faktisk kan bruke opptil flere ganger senere i livet, i motsetning til kvinnens brudekjole, så egentlig burde mannen kunne bruke MER på sin dress en kvinnen bruker på en kjole. Skal man være fornuftig, så bør mannen kunne kjøpe mens kvinnen bør leie... *føler jeg banner i kjerka*  :ler:

Vet du, det er jeg så hjertens enig med deg i!! :Nikke:

Skrevet (endret)
Ok, nå er ikke jeg heller svært bevandret i herrenes dressverden, men man ser HELT klart forskjell på en Dressmandress til 2000 kroner og en designerdress til 10 000,-  :Nikke:

Enig med deg, Xavia :)

Jeg får ikke mannen min inn på Dressmann eller andre billigbutikker. Når han skal kjøpe dresser og frakker så koster det MYE mer en det jeg bruker på tilsvarende. Svaret mitt er derfor ja, hvis mannen min vil kjøpe seg en skikkelig bra dress så er det ikke noe problem. Nå tjener han også dobbelt så mye som meg, så han må få bruke pengene sine som han vil....

Da vi giftet oss så tror jeg vi brukte omtrent det samme på antrekk, men det var ikke 10 000 per pers siden vi hadde et enkelt bryllup i utlandet.

Endret av Caramba
Skrevet

Jeg får ikke mannen min inn på Dressmann eller andre billigbutikker.

Sånn er det her også. Mens jeg fiiiiint kan kjøpe store deler av garderoben på HM, Vero Moda etc så skyr mannen tilsvarende herrebutikker. Men nå handler jeg oftere klær, og liker å bytte ut tingene mine oftere, mens han handler mye sjeldnere og vil ha klær som holder og varer.

Skrevet
Ville dere akseptert at mannen deres hadde brukt like mye penger på bryllupsklær til seg selv? Ville dere synes det var greit at han brukte flere tusen på hudpleie, hårpleie og lignede før bryllupet?

Ja, naturligvis. Bare hyggelig at en mann legger litt flid i sitt utseende. Grensen går ved make-up...det blir for feminint så det ville jeg ikke godtatt.

Det hele forutsetter også at mannen ser ut som en mann, og ikke er en tynn, blek pingle som spiller fotball.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...