Gå til innhold

Valentines-middag...?

Chiquita

Anbefalte innlegg

Hei...

Noen som har noen tips om hva jeg kan lage til min kjære Banamann på Valentins-dagen??? (Som forøvrig er nøyaktig 1,5 år før vi gifter oss)

Jeg har fri hele den dagen, mens han er på jobb, så jeg skulle ha god tid til å lage noe "spennende"....

MEN HVA??????

Har litt lyst til å lage noe med svinekjøtt (magert), eller kylling (hel), men jeg er VELDIG åpen for forslag....

Hva er deres "favoritt"/gode råd????

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Posta en slik tråd lengere ned på sida her jeg, og uten noe særlig respons.

Hvis du kjøper siste KK så er det en del gode oppskrifter der. Tenkte jeg skulle prøve meg på noe derfra.

Eller du kan prøve:

Asparges med hollandais saus

----

Fyll kylling filèet med kremost og surr parma skinke rundt.

----

is/ bær/ mousse/ kake...... til dessert.

melon og skinke

----

biff med bearnise og fløtegratinerte poteter

----

en god dessert (kanskje noe lett etter den middagen)

Ble sulten nå, jeg......... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, la meg tenke.....(sorry, dette blir et laaaangt innlegg!)

Kommer ikke på noen forrett, men for hovedretten: hva med Urtesnitzel som var i Matprat filmene for en stund siden? Selv spiser jeg ikke svin, men den så utrolig digg ut! Og kan sikkert også brukes med kylling i stedet for svin.

Oppskriften er her:

400 g renskåret svinekjøtt , ca. 1 cm tykke skiver

1 båt hakket hvitløk

1/2 ts peppermiks

2 ss krydderurter , rosmarin og salvie eller persille

1/2 ts salt

ca. 2 ss smør /margarin

2 gulrøtter

1 purre

ca. 6 nøster båndspagetti

1 dl fløte

1/2 terning krydderbuljong

1. Vend kjøttet i krydderblandingen og stek det på middels sterk varme ca. 2 minutter på hver side. Trekk pannen til side og etterstek på svak varme til de er gjennomstekt.

2. Skjær gulrøtter på langs med en ostehøvel og del i ca. 1 cm brede strimler. Skjær purren i ringer.

3. Kok pastaen og legg i purre og gulrøtter når det er 3-4 minutter igjen av koketiden. Sil av vannet, ha pastaen tilbake i kjelen og bland inn fløten og buljongterningen mens kjelen står over svak varme.

Serveres evt. med baguette.

Til dessert ville jeg lagd noe med sjokolade, varmt søtt og syndig (hey, det er tross alt Valentines! :D) Hva med iskrem som du har kjemmelagd sjokoladesaus over? Smelt mørk og lys sjokolade i vannbad og ha i et par ss fløte for å få riktig konsistens på den. Og ha på bringebær, friske, frosne eller syltetøy, på isen før du har på sjokoladesausen. Kombinasjonen bringebær, varm sjokolade og vaniljeis er bare nammenam! (syns nå jeg da)

Hm, dette satte meg på noen ideer, kanskje jeg skal overaske min kjære jeg også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag til hjemmelaget sjokoladesaus på is: Smelt ei plate mørk kokesjokolade og bland med en pk. fløte. Varm dette...mmm...kan også smakstilsettes med litt likør etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Har ikke planlagt noe spesielt vi. Enda i alle fall. Jeg vet jeg kommer til å dekke bordet med "hjerteglassa" (glass vi fikk i innflyttingsgave i februar i fjor, det er hjerter på dem) mulig med det tilbehøret vi fikk (små rode plastfar under, lange røde skjeer, og hjerteisbiter)

Og noe GODT til middag må det helt klart bli. Tenkte ikke på dette da vi handla inn for uka, så her må det enten handles, eller improviseres kraftig... Biff/svinebiff frister. Stekte poteter. Nam. forrett har vi aldri, det blir det nok heller ikke denne dagen, men mulig det kan bli dessert.

Skal snakke med min kjære om dette i kveld jeg (så får jeg jo vite om han i det hele tatt har tenkt å markere dagen også, jeg har kjøprt kort...)

Om han ikke vil markere det noe spesielt (vel, han ER romantisk av seg, men på de dagene han selv velger, forrige uke fikk jeg jo roser "bare fordi han fikk lyst") så kommer jeg til å lage noe deilig utav det vi har i huset i alle fall, og dekke bordet som nevnt. Det viktigste er jo likevel ikke maten, men stemninga. (og jeg har visse planer om spennende påkledning under klærne, så steming skal vi nok få ja :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vi ble enige om biff. Og ris. Og en saus til ham (jeg foretrekker å få bare stekefettet og nykvernet pepper over risen min til biff jeg, ja og masse pepper på biffen også :)

Og så, helt uten at jeg visste om det, eller hadde bedd om det, så har han bestilt kinobilletter på en "jentefilm" som jeg hadde lyst til å se (så sent at det ikke kolliderer med planene om en deilig middag etter jobb, og sjangsen for å vise hva jeg har på meg også :P)

Ja, valentine blir koselig i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...