Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I de senere årene har alle omtrent alle studier blitt viklet inn i gradssystemet slik at du blir bachelor, master, Ph.D eller en eller annen akademisk grad. Til og med politifolk, militære og snart også flygere skal ha en akademisk grad.

Er det ikke en viss fare for at de som velger å ikke ta høyere utdanning blir tilsidesatt i et jobbsøkermarked?

Før kunne man fint klare seg til og med uten videregående. Arbeidserfaring veide tungt.

Og dette presser jo arbeidsmarkedet. Snart må vel frisører ha master i hårklipping, bensinsstasjonsmedarbeider har bachelor i direktemarkedsføring.

Noen andre som har tenkt på dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest Vidvandre
Skrevet

Ja, det har jeg tenkt på, derfor jeg stresser verre med å finne et eller annet å studere, så jeg ihvertfall har litt utdanning på cv'en.

Men jeg tror at arbeidserfaring fremdeles teller veldig mye.

Skrevet

Dette blir nok realiteten etterhvert. Det er iallefall denne utvikling vi har sett i forhold til videregående utdanning. For ikke lenge siden ble det offentliggjort en undersøkelse som viste at det er veldig vanskelig for de uten vdg å få seg jobb, siden nå er det forventet at alle skal ha vdg.

Og jeg synes også bachelor-begrepet blir litt utvannet, når det også brukes om rene profesjonsutdanninger. Feks heter det jo bachelor i sykepleievitenskap. Jeg mener ikke dette fordi jeg ser ned på de som studerer sykepleie, men jeg skjønner ikke hvorfor slike rene profesjonsutdanninger skal få en gradstittel. Cand.magen var jo en ren akademisk tittel.

Skrevet

Arbeidserfaring teller ofte mer enn utdanning. Har du erfaring fra et yrke, ansetter de deg fremfor de som har utdannelsen , men ingen erfaring som regel :)

Skrevet

..og det vert trangare om plassen på toppen av den akademiske skalaen. På grunn av at alle (profesjons)studiar og opplæringar skal ha ein grad, mistar mastergraden tyngden som den (el hovudfaget) hadde før, og skal ein bli noko innan akademika MÅ ein peise på i minst fire år til og få ein doktorgrad. Sukk - for eit jag :forvirret: Men kanskje dette fører til at det vert lettare å få finansiering til doktorgradsstipend etter kvart...

Skrevet
Og jeg synes også bachelor-begrepet blir litt utvannet, når det også brukes om rene profesjonsutdanninger. Feks heter det jo bachelor i sykepleievitenskap. Jeg mener ikke dette fordi jeg ser ned på de som studerer sykepleie, men jeg skjønner ikke hvorfor slike rene profesjonsutdanninger skal få en gradstittel.

Feil, så jeg må bare rette på deg. Det heter bachelor i sykepleie, eller bachelor of nursing- en grad gjør blant annet at det er enklere å søke jobb i utlandet.

Så går det an å ta en master i klinisk sykepleievitenskap og master i sykepleievitenskap. Sistnevnte tas på universitetet, og det er absolutt et "akademisk" studie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...