Gå til innhold

Spm. om pinnekjøtt igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg lurer på sånne småting hele tiden. når man har lagt pinnekjøttet på rist i gryten, man heller vel på kaldt vann da? svigermor nevnte at når vi skal etterfylle vann så må det være kokt opp. det var ikke jeg klar over. men det gjelder vel ikke når man begynner å lage det, altså når man fyller på føste gang etter at kjøttet er lagt i gryten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier i hvertfall og begynne med kaldt vann, og så fylle på med vann fra vannkokeren ettersom det fordamper ja.

Skrevet

Jeg har alltid hatt kaldt vann på. Og når jeg etterfyller så har jeg litt varmt vann, men jeg koker det ikke først. :overrasket:

Jeg tar oppi varmt vann når jeg etterfyller av den grunn at da holder vannet samme tempen. :)

Skrevet
Jeg har alltid hatt kaldt vann på. Og når jeg etterfyller så har jeg litt varmt vann, men jeg koker det ikke først. :overrasket:

Jeg tar oppi varmt vann når jeg etterfyller av den grunn at da holder vannet samme tempen. :)

Ja det er kanskje lurt ja, for vannet skal vel ikke være for varmt heller siden det skal dampe på svak varme, eller tar jeg kanskje helt feil nå?!

Og en annen ting, hvordan vet man når det trengs å etterfylle, klarer jo ikke akkuratt å se i bunnen på gryta da?

Mange spm. når man skal lage pinnekjøtt for første gang ;)

Skrevet

Fikk profesjonell hjelp på helgø matsenter i dag, spurte litt om dette, og hun sa en kunne bare helle på kaldt vann. det gjorde ikke noe, det er jo snakk om så lite vann uansett og det blir fort oppvarmet.

Skrevet

det skal bare være såpass til vann at det ikke koker tørt nedi der, man kan helle på både kaldt og varmt vann, det blir fort rett temp. Men det skal ikke dampe på så svak varme, det skal jo være skikkelig varmt nedi der. Og husk at tre timer sjelden er nok, hos oss står det gjerne i fem timer ;)

Skrevet
det skal bare være såpass til vann at det ikke koker tørt nedi der, man kan helle på både kaldt og varmt vann, det blir fort rett temp. Men det skal ikke dampe på så svak varme, det skal jo være skikkelig varmt nedi der. Og husk at tre timer sjelden er nok, hos oss står det gjerne i fem timer ;)

ja, må beregne good tid på det..he he ;) hvor mye har du kokeplata ståendes på da? 4-5 er det passe mon tro :klø: fælt som jeg lurte på div småting... :ler: men andre gangen jeg skal lage det så kan jeg det jo, lurer alltid masse nå jeg skal lage noe for første gang. vil jo at det skal bli vellykket ;)

Skrevet (endret)

Pinnekjøtt av lam som er vannet ut natten i forveien blir definitivt ferdigdampet på 3 timer.

Vi dampet vårt til middagen i går i nærmere 3,5 timer, og da ramlet det bokstavelig talt fra hverandre.

Endret av piaf
Skrevet

pinnekjøtt skal ramle fra hverandre ;)

jeg ville hatt litt sterkere varme, mer rundt sju tenker jeg.

Skrevet

:Nikke:

damper også alltid mye lengre enn det som er anbefalt.

Skrevet

Forsåvidt ikke uenig i det, kan heller ikke fordra pinnekjøtt som er for lite dampet. Men 5 timer syns jeg høres drøyt ut - i min familie er det 3 timer som har vært standarden i alle år.

Skrevet

Jeg damper pinnekjøttet i ca 2,5 timer, og så tar jeg det i stekeovnen i ca 20 minutter. Da synes hvertfall vi at det blir helt perfekt. Det må ikke være ihjelkokt siden det skal forflyttes over på rist.

Når det gjelder væske i gryten, så vil jo kjøttet avgi litt væske også, så jeg har aldri pleid å etterfylle med vann.

Skrevet

Jeg damper pinnekjøtt i ca. 3 timer etter at det er vannet ut i 1 1/2 døgn. Har lokk på gryten under dampingen, og min erfaring hvert år er at kjøttet gir fra seg så mye væske at det etter endt damping er mer væske i kjelen da enn jeg hadde i da jeg satte det på.

Oppbevarer pinnekjøttet i langpanne kaldt til dagen etter, og varmer/sprør det i stekeovnen ca. 1/2 time før det skal serveres.

Skrevet

Om du må fylle på vann eller ikke, kommer jo også an på hvor høyt risten din bygger.

Jeg bruker tre lag med bjørkepinner (av de minste) i vid kjele, og må alltid fylle på vann etter ca. 1,5 time. Det er veldig viktig at det ikke tørrkoker! Vannet skal koke ordentlig hele tiden.

Koketid på 5 timer var da voldsomt! Er det noe kjøtt igjen etterpå? Er også litt betenkt over å vanne ut kjøttet i 1,5 døgn. Er det smak igjen?

Jeg er fra "pinnekjøtt-land", og har tilberedt pinnekjøtt sikkert 50 ganger. Hos meg ligger kjøttet i vann i ca. 16 timer, dampes i ca. 2,5 timer. Aldri i stekeovnen etterpå.

Skrevet

Vi koker det i 2 timer, òg da er det helt perfekt! Hm..., synst 5 timer hørtes mye ut, ja...!

Skrevet

eji mæ kjøm frå pinnekjøtt land så eij mæ he laga tej nåkre gonga. Og mi si erfaring e at om det stend længer på damp bli kjøtet bedtre;)

Skrevet
eji mæ kjøm frå pinnekjøtt land så eij mæ he laga tej nåkre gonga. Og mi si erfaring e at om det stend længer på damp bli kjøtet bedtre;)

r

Men Evelina, ette so ej huska fra diskusjon ifjor, så vatna ikkje du ut kjøttet før damping, og da er det logisk at de koka så lenge som fem tima. For oss som vatna ut kjøttet først holde det med 2 - 3 tima.

(Kankje dy mej: Gjett kem så hadde fest med både ball, svinemør og pinnekjøtt i kveld, da?)

Skrevet

Vi vanner det alltid ut fra kvelden føre. Det holder i massevis. Og damper i 2-3 timer :)

:sikle:

Vi skal ha pinnekjøtt i morgen! :hoppe:

Skrevet

Gleder meg til søndag jeg nå. blir jo rent sulten av snakke så mye om pinnekjøtt :sikle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...