Gå til innhold

Madeira!


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Dere som har vært på Madeira, kan dere dele tips og råd med meg? Jeg tenker mest på Funchal, men tar også veldig gjerne i mot tips om turer og severdigheter utenfor byen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta banen opp til Monte fra Funchal. Det er nydelig der oppe, deilig og frisk luft. I tillegg er Nonnenes dal en opplevelse, det er en helt usannsynlig vill natur der. Vi leide ikke bil da vi var på Madeira, men jeg har hørt at nordsiden av øya er utrolig bratt og vakker.

Selve Funchal er sjarmerende, det er bra shoppingmuligheter, og et marked som kan være verdt et besøk.

For mitt vedkommende var synet av øyas flyplass da vi kom inn for landing ganske utrolig. Gled deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Har tenkt på Nonnenes dal ja. Har ellers slått fra meg leiebil og vi tenker heller bli med på en arangert utflukt. Skal bo sentralt i byen så er redd det blir vanskelig med parkering hvis vi skulle hatt leiebil...

Hvordan er maten? Som i Portugal ellers?

Hva med kriminalitet? Noen strøk som bør styres klar av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arrangerte utflukter er veldig behagelig, og veiene er så smale og trange at det er greit å slippe å kjøre. Vi bodde litt utenfor byen, men jeg husker ikke om det var noen spesielle deler av byen man skulle holde seg unna. Byen er liten, og turiststrøket en sentrert rundt havnen. Det går en strandpromenade vestover fra byen, der er det fint å gå, også om kvelden. Den passerer også badeanleggene.

Maten er som ellers i Portugal, men det var dyrere der enn i Lisboa. Madeira er kjent for en ganske høy standard på hoteller og spisesteder, kanskje derfor. Fisken er god, og vi spiste på en kjempegod fiskerestaurant ganske langt ute langs strandpromenaden. Nå er det en stund siden vi var der, og mye nytt har sikkert dukket opp. Spør guidene eller på hotellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Madeira sist sommer og det var helt fantastisk. Så gled deg :) . Hvis dere liker å gå, så må dere få med dere noen levadavandringer, det var kjempeflott. Vi gikk bl.a. en levadatur på egen hånd fra Monte (ta taubanen opp, eller buss, det er billigere). Det var en utrolig fin tur som vi nok alltid vil huske. Man kan selv velge hvor langt man ønsker å gå egentlig, og så tar man buss eller taxi ned til byen igjen. En annen fin tur å ta på egen hånd er langs levadaen som går fra byen Funchal, kalles "bylevadaen" og krever ikke annet enn å rusle langs levadaen så langt man ønsker og snu når man ikke vil mer (evt ta buss/taxi tilbake).

Vi var med på en arrangert tur til vestre del av øya, det var en kjempefin tur. Greit å slippe å kjøre som sagt, siden det er smale veier.

Ta en tur innom markedet i Funchal på lørdag morgen, så tidlig som mulig, det var en artig opplevelse med et yrende folkeliv.

Maten var kjempegod synes vi; vi hadde mange flotte måltider. Nede ved havna er det flere gode restauranter, som nevnt. Det er også koselig å sitte der. Det var ikke spesielt billig da, men litt rimeligere enn å spise ute enn her hjemme såklart.

Endret av pusla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...