Blueberry Skrevet 26. desember 2006 #1 Skrevet 26. desember 2006 (endret) Jeg skal kjøpe meg ei ny kokebok. Trenger ny inspirasjon, og har noen bøker å bytte inn nå etter julen... Så derfor lurer jeg på hvilken kokebok som er din favoritt, og hvorfor? Endret 26. desember 2006 av Blueberry
Gjest Hedda Gabler Skrevet 26. desember 2006 #2 Skrevet 26. desember 2006 Jeg liker Nigellas bøker - hun er smittende begeistret og får meg til å prøve noe nytt. Også begeistret for gode, gamle Ingrid Espelid Hovig. God på basisoppskrifter!
Gjest Talula Skrevet 29. desember 2006 #4 Skrevet 29. desember 2006 (endret) Jeg fikk den siste til Espelid Hovig til jul, "365 middager på en halv time", veldig enkel og raskt mat. Den oppskriften jeg har testet hittil var veldig god også Ellers er jeg begeistret for "Cappelens nye kokebok", den bruker jeg veldig ofte. Endret 29. desember 2006 av Talula
Gjest Fjellsippa Skrevet 29. desember 2006 #5 Skrevet 29. desember 2006 Nå har jeg kokebokmani. Samler på kokebøker, og har flere hundre. Hvis du bare skal ha ei kokebok anbefaler jeg å kjøpe ei stor fra et eller annet forlag, f.eks. Gyldendal store kokebok. Der har du noe om alt fra baking til kjøtt og fisk, og du kan slå opp og få svar på de fleste spørsmål, samt finne oppskrift på det meste. Hvis du derimot skal samle og ha mange kokebøker kan du kjøpe mer "smale" kokebøker. Bøker som handler om et emne. Anbefaler deg å melde deg inn i Bokklubben - mat og drikke.
Gjest Fruktfat Skrevet 29. desember 2006 #6 Skrevet 29. desember 2006 jeg synes de små bøkene fra bokhandel (koster 69,-) er gode. for enkle om du driver mye på kjøkkenet, men jeg synes de er flotte, mye fordi det er bilder av alt, så du vet at det ser ut som det skal ellers synes jeg "hvordan koke vann" er fin, jeg trodde det var en bok med de helt grunnleggende oppskriftene og hadde tenkt til å gi den til min bror som ikke vet opp ned på et kjøkken, men etter at jeg så litt mer på den beholdt jeg den selv . det er vel mer en bok enn en kokebok da. beskriver hvorfor man skal gjøre sånn og sånn, hva som skjer, osv.
Gjest piaf Skrevet 29. desember 2006 #7 Skrevet 29. desember 2006 Av basiskokebøkene liker jeg Aschehougs store kokebok best. Ellers har jeg også hatt stor glede og nytte av Jamie Olivers bøker - jeg har de tre første.
Gjest Pax Skrevet 30. desember 2006 #8 Skrevet 30. desember 2006 (endret) "Den store vegetariske kokeboken", Köneman forlag. Bibelen for vegetarianere og veganere. Og ja, den gamle kokeboka som mormor brukte: "Stor kokebok for større og mindre husholdninger", skrevet av Scönberg Erken med oppskrifter på klassisk, norsk mat. Går an å få kjøpt den enda, tror jeg. Endret 30. desember 2006 av Succubus
Plym Skrevet 30. desember 2006 #9 Skrevet 30. desember 2006 Jamie Oliver, særlig den første, som er blå. Og ekteparet Stiansens "Stiansens kulinariske koffert"
Irie Skrevet 30. desember 2006 #10 Skrevet 30. desember 2006 Jeg bruker "den store rutete", Schønberg Erken, Catlins (heter den det? Husker ikke) og Profesjonell matlaging til basiskunnskaper og -oppskrifter. Til inspirasjon bruker jeg Jamie Oliver, Andreas Viestad (har brukt å nettet til å lete etter oppskriftene hans, men fikk den nyeste boka hans til jul ), en stor vegetarbok og diverse andre bøker som har gode bilder som gir inspirasjon Jeg synes kanskje Viestad, Oliver Og Nigella er gode til inspirasjon, da de gjør både kjente retter og nye, egne ting. De er heller ikke redd for å improvisere, noe som gjør rettene spennende. Schønberg Erkens kom i nytt opplag for noen år siden, det kom også en bok som tok de mest populære rettene og skrev dem om til moderne forhold. Selv bruker jeg min hauggamle med stor glede, særlig når det gjelder tradisjonsretter og bakst.
Gjest gjesta Skrevet 30. desember 2006 #11 Skrevet 30. desember 2006 Basiskokeboka mi er "Den rutete kokeboka" hvor Ingrid Espelid er en av redaktørene. Utover det så er jeg glad i "Stiansen til hverdags". Vet den er på tilbud nå.
Blueberry Skrevet 31. desember 2006 Forfatter #12 Skrevet 31. desember 2006 Nå har jeg i alle fall bestemt meg for Stiansen til hverdags.
Gjest gjesta Skrevet 1. januar 2007 #13 Skrevet 1. januar 2007 Ei utslitt bok som mamma brukte på husmorsskolen.. Aner ikke hva den heter fordi permene er slitt av Dessuten liker jeg "Fra boller til burritos" som er en ganske fin kokebok for de fleste vanlige rettene.. Den er faktisk pensum på studiet mitt Den smårutede kokeboken er også fin, og så liker jeg de små kokebokene med tema Er så mange og velge mellom jo Elsker kokebøker
Mischa Skrevet 1. januar 2007 #14 Skrevet 1. januar 2007 Stiansen til hverdags! Vi har MANGE kokebøker hjemme, og selv om de fleste er både lekre og har fristende oppskrifter, så er det få av dem som virkelig lar seg gjennomføre i praksis. Men med "Stiansen til hverdags" har vi hatt hell med så og si ALLE oppskriftene i boken Og såååå mye godt det er. Hamburgeren hans er en favoritt
Indira Skrevet 1. januar 2007 #15 Skrevet 1. januar 2007 To kokker på hjemmebane - Lise Finckenhaug og en til jeg ikke husker i farten. Det er min klare favoritt! Har prøvd mange av rettene med stor suksess.
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #16 Skrevet 2. januar 2007 (endret) Jeg har to favorittkokebøker: "Stiansen på hjemmebane", samt "Leith's Cookery Bible". Sistnevnte har oppskrifter fra en kokkeskole i London, og alle oppskriftene er prøvd ut og testet hundrevis av ganger, slik at man kan være bombesikker på at de "virker". Oppskriftene i boken er klassikere fra hele verden (Shepherd's pie, pekingand, quiche, bouillabaisse, quesadillas, chicken kiev, coq au vin, gnocchi etc. etc. etc.) samt endel nye ting. Den anbefales virkelig! Endret 2. januar 2007 av bada
Gjest Tweek Skrevet 2. januar 2007 #17 Skrevet 2. januar 2007 Jeg fikk den siste til Espelid Hovig til jul, "365 middager på en halv time", veldig enkel og raskt mat. Den oppskriften jeg har testet hittil var veldig god også Ellers er jeg begeistret for "Cappelens nye kokebok", den bruker jeg veldig ofte. ← Jeg har litt lyst til å kjøpe den "365 middager på en halv time" Det er jo fordi jeg gidder ikke bruke lengere tid en det, og orker ikke fancy oppskrifter Basiskokeboka mi er "Den rutete kokeboka" hvor Ingrid Espelid er en av redaktørene. Utover det så er jeg glad i "Stiansen til hverdags". Vet den er på tilbud nå. ← Alle snakker om stiansen, hva er det for en bok? Ei utslitt bok som mamma brukte på husmorsskolen.. Aner ikke hva den heter fordi permene er slitt av Dessuten liker jeg "Fra boller til burritos" som er en ganske fin kokebok for de fleste vanlige rettene.. Den er faktisk pensum på studiet mitt Den smårutede kokeboken er også fin, og så liker jeg de små kokebokene med tema Er så mange og velge mellom jo Elsker kokebøker ← Haha, fra boller til burritos ligger på loftet. Den brukte vi i 9.klasse
Gjest Leiababe Skrevet 2. januar 2007 #18 Skrevet 2. januar 2007 Alle snakker om stiansen, hva er det for en bok? ← Kokebok av kokken Bent Stiansen, bla norges og verdensmester. Stiansen til hverdags er som navnet tilsier en kokebok hvor han tar for seg litt mer "vanlige" oppskrifter. Kjempefin kokebok Og "fra boller til burritos" har jeg faktisk brukt ganske mye
Gjest bada Skrevet 2. januar 2007 #19 Skrevet 2. januar 2007 Kokebok av kokken Bent Stiansen, bla norges og verdensmester. Stiansen til hverdags er som navnet tilsier en kokebok hvor han tar for seg litt mer "vanlige" oppskrifter. Kjempefin kokebok ← Enig, jeg tror han skrev ned hva de hadde til middag i et helt år, og laget kokeboken ut fra det. Så det er enkle, hverdagslige retter med enkle råvarer, og så er det akkurat den typen mat jeg liker å spise til vanlig. Dvs. alt er laget fra grunnen av, og det er noen få norske, men mest diverse utenlandsinspirerte retter.
Gjest gjesta Skrevet 2. januar 2007 #20 Skrevet 2. januar 2007 Jeg tror jeg må kjøpe Stiansen til hverdags ja, spesielt etter all skryten den har fått her
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå