Gjest Vidvandre Skrevet 23. desember 2006 #1 Skrevet 23. desember 2006 Jeg jobber som vikar når jeg er i hjembyen i ferier, og nå skal jeg jobbe tre dager rett etter nyttår. Så da må jeg jo ha skattekort eller frikort for neste år litt kvikt. Siden jeg bare har jobbet i ferier har jeg bare hatt frikort før. Men jeg vet ikke helt hva jeg kommer til å gjøre etter sommeren, det kan jo være jeg får meg en "skikkelig" jobb... Eller kanskje ikke? Jeg vet jo ikke hva jeg kommer til å tjene , så bestiller jeg frikort eller skattekort? Ser at frikortgrensa i 2007 er på 39 997, det er jo litt.. I år har jeg sikkert ikke tjent mer enn noe og tjue tusen. (Dette lærte vi om i øk-it på videregående når meg og venninna mi satt og leste ringens herre parodi på internett. Det husker jeg ihvertfall. )
La Luna Skrevet 23. desember 2006 #2 Skrevet 23. desember 2006 Jeg hadde gardert meg og bestilt skattekort, med trekkprosent på ca 10. Dette er så lite at du nesten ikke merker det, og du får det jo igjen hvis du ikke går over grensa
Gjest Vidvandre Skrevet 23. desember 2006 #3 Skrevet 23. desember 2006 Jeg hadde gardert meg og bestilt skattekort, med trekkprosent på ca 10. Dette er så lite at du nesten ikke merker det, og du får det jo igjen hvis du ikke går over grensa ← Ok, man får altså uansett igjen det man betalte i skatt hvis man tjener mindre enn fribeløpet? Eller misforsto jeg?
Gjest Vidvandre Skrevet 23. desember 2006 #4 Skrevet 23. desember 2006 Ok, lite tilleggspørsmål. Hvordan får man seg egentlig skattekort? Frikort er jo kjempeenkelt, men Skatteetaten syntes visst at det er best å holde informasjon om skattekort hemmelig. Fant et skjema, men der var det masse rart jeg måtte fylle ut som jeg ikke aner hva jeg skal svare på. Forventet inntekt/fradrag/formue? Vem vet, inte jag.. Dusteskatt. Jeg vil ikke være voksen lenger, det er bare kjipt.
La Luna Skrevet 23. desember 2006 #5 Skrevet 23. desember 2006 (endret) Ok, man får altså uansett igjen det man betalte i skatt hvis man tjener mindre enn fribeløpet? Eller misforsto jeg? ← Sånn jeg har forstått det så gjør du det ja Du må skrive opp hvor mye du forventer å tjene, tror jeg sier en 50-60 tusen, og da får jeg skattekort på 10-11 prosent. Edit: forresten, husk at du må stille opp prosenten hvis du får deg heltidsjobb da Endret 23. desember 2006 av La Luna
Dru Skrevet 25. desember 2006 #6 Skrevet 25. desember 2006 Ok, lite tilleggspørsmål. Hvordan får man seg egentlig skattekort? ← Det er bare å ringe til ditt lokale likningskontor og be om å få et på ca 10%, så får du det.
Gjest gjesta Skrevet 25. desember 2006 #7 Skrevet 25. desember 2006 Dersom du skal bestille ditt første skattekort så kan du skrive ut skjemaet fra nett, men du må sende det manuellt inn. Der skriver du hva du forventer å tjene i 2007 og så sender de deg skattekort i forhold til det. Dersom du ser at du vil tjene mindre/mer så kan du greit senere endre det på nett.
La Luna Skrevet 25. desember 2006 #8 Skrevet 25. desember 2006 Det er bare å ringe til ditt lokale likningskontor og be om å få et på ca 10%, så får du det. ← Det funker ikke her hos meg å si hvor mye jeg vil ha det på, jeg må si hvor mye jeg forventer å tjene
Gjest Virvel Skrevet 25. desember 2006 #9 Skrevet 25. desember 2006 Det funker ikke her hos meg å si hvor mye jeg vil ha det på, jeg må si hvor mye jeg forventer å tjene ← Skatteetaten har en kalkulator på nettsidene sine (vanskelig å finne sist jeg var innom der, men den finnes!) hvor du kan beregne omtrent hva du skal betale i skatt. Du kan taste inn ulike beløp på inntekt og se hva slags trekkprosent det gir.
Dru Skrevet 25. desember 2006 #10 Skrevet 25. desember 2006 Det funker ikke her hos meg å si hvor mye jeg vil ha det på, jeg må si hvor mye jeg forventer å tjene ← Har de aldri spurt meg om. Poenget var uansett at det ikke er nødvendig å sende inn skjema og greier, det holder med en telefon.
Nemesis Skrevet 26. desember 2006 #11 Skrevet 26. desember 2006 Jeg tar alltid høy skatteprosent sånn at jeg får masse penger igjen i juni. Sist år hadde jeg 32prosent i trekk og endte opp med nesten 10 000 igjen på skatten da sommeren kom. det varmte i en students skrale lommebok
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå