la_luz Skrevet 21. desember 2006 #1 Skrevet 21. desember 2006 Hei, Jeg skal på en fest på nyttårsaften med mange folk i 30 års alderen. Ingen har barn, og festen er derfor planlagt deretter. Det er ikke mine nærmeste venner (jeg skal være med noen andre). Så er det et par der han har et barn på 6 år, barnet skal være hos han i år. De er de siste som har meldt seg på festen, de vet hvordan fest det blir og de skal ha med barnet. Jeg har ingen barn, men jeg syns ikke det er forsvarlig å ta med en 6 åring på en slik fest. Jeg kunne nok godt ha sagt fra dersom det var mine venner, men det er det altså ikke. De andre har ymtet litt frempå men de skjønner virkelig ikke at det er noe problem. Hva vil være det beste for barnet.
la_luz Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #2 Skrevet 21. desember 2006 Ja det blir høypartyfaktor og bakrus. Verten har allerede informaert om at det ikke er en barnefest. Barnet skal selvfølgeilig legg seg, men det er 50 kvadrats leilighet, så hvor stille det blir er jo en annen sak.
Gjest gjesta Skrevet 21. desember 2006 #3 Skrevet 21. desember 2006 At det ikke er stille er en sak. En annen ting er at når partyfaktoren er høy så inntas det en del alkohol. Jeg synes overhode ikke en 6-åring skal oppleve noe sånt. Synes faktisk det er uansvarlig av foreldrene. Her bør de som inviterer si klart i fra at dette er en fest uten barn. Da får foreldrene enten skaffe barnevakt eller avstå fra festen.
la_luz Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 21. desember 2006 Verten kunne sikkert sagt mye tydliger i fra, men foreldrene har vært med på flere av slike fester før, når datteren er hos moren og de vet hvordan det blir. Bør jeg si fra til verten igjen? Bør jeg si fra til foreldrene. Uansett føler jeg at jeg blander meg for mye fordi det ikke er min vennengjeng, men jeg syns at det er viktig at barnet blir ivaretatt her. Går det ann å ringe foreldrene uten at de blir forbannet?
Gjest gjesta Skrevet 21. desember 2006 #5 Skrevet 21. desember 2006 Jeg hadde nok ikke ringt foreldrene til barnet siden du ikke kjenner de så godt. Dersom du heller ikke kjenner vertsskapet godt så hadde jeg heller ikke sagt noe til de. Jeg forsto det slik at du skal være med noen som er nærmere denne vennegjengen. Hva med å snakke med h*n og ta det derfra.
la_luz Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. desember 2006 Jeg snakket med de som jeg kjenner godt, og de syns de har sagt fra nok, så da blir vel den lille med på nyttårsaften.
Jens Skrevet 21. desember 2006 #7 Skrevet 21. desember 2006 Så lenge faren til gutten ikke drikker noe særlig og gutten sover, syns jeg da dette ikke er så ille. Skal mannen sitte hjemme alene nyttårsaften da?Han kjører sikkert når han har med gutten sin?Ser ikke problemet her.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. desember 2006 #8 Skrevet 21. desember 2006 Stakkars jente som skal være eneste barn blant mange fremmede mer eller mindre fulle voksne. Hvis faren ikke tar hint i det hele tatt, er vel eneste mulighet å trekke tilbake invitasjonen, det er klart at det i så fall er ubehagelig. Hvis mange av de inviterte snakker med vertskapet, kan jo vertskapet snakke med faren på vegne av "de andre". Da er det kanskje lettere å si noe tydelig og samtidig vri det slik at man unngår å si rett ut at man synes far er skikkelig ego og uansvarlig på dette punktet.
Gjest =tentacle= Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 Så lenge faren til gutten ikke drikker noe særlig og gutten sover, syns jeg da dette ikke er så ille. Skal mannen sitte hjemme alene nyttårsaften da?Han kjører sikkert når han har med gutten sin?Ser ikke problemet her. ← Har man barn, så prioriterer man dem. Selv om man ikke får sin egen nyttårsfest. Mange barn blir også redde når voksne drikker, og det er ikke sikkert at det er noe gøy å ligge under dynen i et fremmed hus og høre på lyder av fremmede som fester.
Gjest Primula Skrevet 21. desember 2006 #10 Skrevet 21. desember 2006 Hvor mange kommer det til å være på denne festen? Er det "fest" fra det starter eller er det mer rolig middag til å begynne med? Vi hadde med oss vår 4 år gamle datter på nyttårsfest i fjor. Der var det 8 voksne ( inkludert oss) Jeg var edru, hun var med på middagen. Noen drakk litt vin til middagen, men ingen var på noe vis fulle før hun la seg på et rom et stykke unna stua og kjøkken. Hun sov hele kvelden, og det var ikke noe problem. Vil legge til at hun kjente de fleste ( bortsett fra to) Dersom det er en stor fest, med mange ukjente mennesker i en liten leilighet hadde jeg vært veldig skeptisk. HVis faren i tillegg har tenkt å drikke, ville jeg vært enda mer skeptisk. Men ettersom du ikke kjenner han så godt, er det vel ikek din jobb å si ifra. Det høres jo egentlig ut som om denne faren har bestemt seg uansett da..
Gjest Hedda Gabler Skrevet 21. desember 2006 #11 Skrevet 21. desember 2006 Spørsmåler er enkelt og greit: Blir dette noen hyggelig opplevelse for gutten?
Gjest Vintersol Skrevet 21. desember 2006 #12 Skrevet 21. desember 2006 Hei, Jeg skal på en fest på nyttårsaften med mange folk i 30 års alderen. Ingen har barn, og festen er derfor planlagt deretter. Det er ikke mine nærmeste venner (jeg skal være med noen andre). Så er det et par der han har et barn på 6 år, barnet skal være hos han i år. De er de siste som har meldt seg på festen, de vet hvordan fest det blir og de skal ha med barnet. Jeg har ingen barn, men jeg syns ikke det er forsvarlig å ta med en 6 åring på en slik fest. Jeg kunne nok godt ha sagt fra dersom det var mine venner, men det er det altså ikke. De andre har ymtet litt frempå men de skjønner virkelig ikke at det er noe problem. Hva vil være det beste for barnet. ← Jeg var i samme situasjon som deg for noen år siden, og kunne heller ikke si i fra siden jeg ikke kjente foreldrene eller verskapet så godt. Jeg syntes det var så ubehagelig å vite at et barn skulle være med på en voksenfest (les:fyllefest) at jeg lot være å gå! Jeg ville ikke være delaktig i noe som jeg følte var så feil. Og før jeg blir stemplet som moralist Jeg har også hatt med barna mine på voksenfest, men da ble de kjørt hjem etter etter kaffen. Da var gjestene (97 stykker) informert om at selv om festen begynte klokken 7, så begynte ikke "partyet" før etter at barna hadde reist. Da ble det servert øl og vin til maten, og en konjakk til kaffen, men da barna reiste kom flaskene på bordet!
Gamal Skrevet 21. desember 2006 #13 Skrevet 21. desember 2006 Vi har etablert et eget nettverk av nyttårsvenner - som riktignok har blitt mye mer enn bare nyttårsvenner etter hvert. Men det starta med at vi fant hverandre gjennom barnehager og nabolag, og fant ut at de fleste av oss mangla et godt alternativ for folk som skulle feire nyttår med små barn. Etter ti år feirer vi fremdeles nyttår sammen med mange av de samme og har gjort nyttårsaften til en familiefest. Det drikkes, og noen drikker selvfølgelig for mye, men det er alltid flere edru mennesker og de aller fleste har skamfølelse nok til å holde litt tilbake. Vi har nå TENÅRINGER SOM GLEDER SEG TIL NYTTÅRSFESTENE SAMMEN MED FORELDRENE! Festene har alltid starta i åtte-tida, det er stor middag og leker og sanger og en stor finale med eget og andres fyrverkeri. At ungdommen ikke ønsker seg ut til fester med jevnaldrende tar jeg som et tegn på at de heller ikke har opplevd det som ubehagelig å være sammen med gamlingene - at vi har oppført oss brukbart, med andre ord. Det er ikke sagt at dette lar seg gjøre for alle, men det handler ofte litt om hva slags prioriteringer man gjør som forelder. Hva man selv forventer og krever av en slik kveld og i hvilken grad man vil prioritere barna en slik kveld. Jeg forventer å feire nyttår med ungene mine til jeg ligger i grava
Solskinnsbolla Skrevet 21. desember 2006 #14 Skrevet 21. desember 2006 kjenner jeg meg selv rett, hadde jeg bedt om litt info fra verten om hva denne faren har tenkt, hvordan ungen er og hvordan festen antakelig kom til å bli. jeg hadde sagt rett ut til verten at han må forsikre seg om at faren veit hva han tar med ungen sin på. jeg hadde gått på festen, men hadde jeg følt at det ble ubekvemt med et barn til stede hadde jeg gått. kanskje jeg faktisk hadde sagt ifra til faren også, på en stille og ordentlig måte...(hvis det ble ubekvemt, som feks, at han lot ungen være sent oppe og så alle de fulle folka-hvis folk mistet kontroll da...)
Amalie_85 Skrevet 21. desember 2006 #15 Skrevet 21. desember 2006 Dette minner meg om en fest jeg var på en gang ble med en venninne, og festen var godt i gang da det plutselig sto ei jente på ca 6 år midt i stua og prøvde å få kontakt med mammaen sin, for hun fikk ikke sove. Da ble jeg skikkelig og gikk derfra like etterpå. Det var ekkelt å se på hvordan mora bare sendte ho i seng og ikke ba noen dempe seg en gang. Uff......
Jens Skrevet 21. desember 2006 #16 Skrevet 21. desember 2006 Vi skal selv ha nyttårsmiddag iår med 8 gode venner. Alle har med barna sine, som vil bli lagt på forskjellige soverom før maten. Det sier seg selv att det blir begrenset med drikking i og med att vi må opp kl 0600 neste morgen, men noen glass vin blir det nok. Blir ingen fylle fest selfølgelig men alle kommer til å kose seg med vin.
ToveM Skrevet 21. desember 2006 #17 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Vi har etablert et eget nettverk av nyttårsvenner - som riktignok har blitt mye mer enn bare nyttårsvenner etter hvert. Men det starta med at vi fant hverandre gjennom barnehager og nabolag, og fant ut at de fleste av oss mangla et godt alternativ for folk som skulle feire nyttår med små barn. Etter ti år feirer vi fremdeles nyttår sammen med mange av de samme og har gjort nyttårsaften til en familiefest. Det drikkes, og noen drikker selvfølgelig for mye, men det er alltid flere edru mennesker og de aller fleste har skamfølelse nok til å holde litt tilbake. Vi har nå TENÅRINGER SOM GLEDER SEG TIL NYTTÅRSFESTENE SAMMEN MED FORELDRENE! Festene har alltid starta i åtte-tida, det er stor middag og leker og sanger og en stor finale med eget og andres fyrverkeri. At ungdommen ikke ønsker seg ut til fester med jevnaldrende tar jeg som et tegn på at de heller ikke har opplevd det som ubehagelig å være sammen med gamlingene - at vi har oppført oss brukbart, med andre ord. Det er ikke sagt at dette lar seg gjøre for alle, men det handler ofte litt om hva slags prioriteringer man gjør som forelder. Hva man selv forventer og krever av en slik kveld og i hvilken grad man vil prioritere barna en slik kveld. Jeg forventer å feire nyttår med ungene mine til jeg ligger i grava ← omtrent slik har vi det og, og ungene koser seg, selv om de eldste nok ikke er med mer.. Endret 21. desember 2006 av ToveM
Gjest Eir Skrevet 21. desember 2006 #18 Skrevet 21. desember 2006 Skal mannen sitte hjemme alene nyttårsaften da? ← Han er da ikke alene når han har barnet sitt der? Dessuten er det ikke verdens undergang å ta det rolig på nyttårsaften heller. Og jeg synes ikke noe synd på han, han bør sette barnets behov foran sine egne. Blir noe annet om det hadde vært en rolig voksenfest med andre barn tilstede, men med høy partyfaktor synes jeg ikke man bør ha med seg barn.
Gjest Don Giovanni Skrevet 21. desember 2006 #19 Skrevet 21. desember 2006 Hvis jeg var en vanlig invitert til denne festen, så hadde jeg nok uansett gjort mitt lille for at jenta skulle ha det så greit som mulig. Jeg hadde nok roet ned drikkingen selv om jeg såg faren tok av, og dersom det etter min bedømming ble mye drikking ville jeg tatt affære. Hvis det derimot var min fest, ville jeg sagt ifra til faren. Dersom jeg av en eller annen grunn ikke gjorde det, ville jeg gitt beskjed til gjestene på forhånd at dette er en fest med barn, og dermed tilpasser vi oss det, selv om det bare er ett barn. Kanskje særlig da. Slik jeg ser det er det å drikke seg full sammen med barn ensbetydende med barnemishandling. Og jeg ser ikke på barnemishandling uten å gjøre noe. Er det dannet drikking (som eks. til mat og kanskje en cognac til kaffe) stiller jo saken seg helt annerledes.
Trønderpia Skrevet 22. desember 2006 #20 Skrevet 22. desember 2006 Hvis jeg var en vanlig invitert til denne festen, så hadde jeg nok uansett gjort mitt lille for at jenta skulle ha det så greit som mulig. Jeg hadde nok roet ned drikkingen selv om jeg såg faren tok av, og dersom det etter min bedømming ble mye drikking ville jeg tatt affære. Hvis det derimot var min fest, ville jeg sagt ifra til faren. Dersom jeg av en eller annen grunn ikke gjorde det, ville jeg gitt beskjed til gjestene på forhånd at dette er en fest med barn, og dermed tilpasser vi oss det, selv om det bare er ett barn. Kanskje særlig da. Slik jeg ser det er det å drikke seg full sammen med barn ensbetydende med barnemishandling. Og jeg ser ikke på barnemishandling uten å gjøre noe. Er det dannet drikking (som eks. til mat og kanskje en cognac til kaffe) stiller jo saken seg helt annerledes. ← Barnemishandling er vel å ta litt hardt i. Vi snakker jo ikke her om barn som vokser opp i hardt belastede rusmiljøer. Jeg ser ikke noe problem med at faren tar med barnet sitt på fest. 6 år er jo ikke så lite lenger. Hadde det vært mitt barn hadde jeg holdt meg edru, latt barnet tatt en dupp på dagen, slik at han/hun kunne delta utover kvelden. Når rakkettene var skutt opp, så hadde vi dratt hjem. At voksne mennesker blir fulle er ikke skremmende når nærmeste omsorgsperson er edru, og kan forklare hvorfor enkelte blir litt rare. Og tar det fullstendig av er det jo bare å reise hjem. Men når man har barn, da er man vel så voksen at man ikke har venner i den alderen som lager fyllefest fra første øyeblikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå