Gjest Gjesta Skrevet 20. desember 2006 #1 Skrevet 20. desember 2006 Var på linsekontroll hos optikeren min i ettermiddag og har noen spørsmål. 1. Jeg har hatt sprukne blodkar de siste gangene. Kan det være skadelig? Hva kommer det av? 2. Han ser at linsene mine trekker seg veldig sammen og er ustabile. Ser nesten ut som spasmer.. Hva kan det tyde på? 3. Jeg har stær i familien. Kan en optiker se det, eller må jeg til øyelege? Jeg spurte alle disse spørsmålene, men fikk ikke noe klart svar. Ettersom jeg har skjeve hornhinner, er det vanskelig å få dagslinser. Har derfor alltid brukt månedslinser. Nå ønsker han at jeg skal prøve dagslinser en stund, for å se om dette hjelper. Dette til tross for at jeg da ikke får optimal tilpasset styrke på kontaktlinsene mine. Jeg er jo klar over at optikeren også er selger. Er derfor usikker på om han sier dette for å selge meg dyrere kontaktlinser, eller om han har rett i at dette kan hjelpe meg. Jeg har bestemt meg for å bestille time hos en øyelege. Må jeg ha rekvisisjon for å bestille time? Kan jeg evt. få det hos optikeren min eller må jeg til legen? Takk for svar.
LadyInRed Skrevet 20. desember 2006 #2 Skrevet 20. desember 2006 det finnes dagslinser for dem med skjeve hornhinner også! men de koster ca dobbel pris, så det blir dyrt. jeg har selv skjeve hornhinner, men bruker dagslinser uten dette fordi jeg ikke har så veldig skjeve hornhinner (-0,5). desverre funker ikke disse så veldig godt ift briller, så når jeg skal lese mye under eksamensperioden må jeg bruke briller. hodedr du ikke på med kontorarbeid, så kan du liksågodt kjøpe dem uten skjeve hornhinner dersom du har lite skjeve hornhinner som meg.
Gjest Gjest Skrevet 21. desember 2006 #3 Skrevet 21. desember 2006 Bytt optiker. Hvis han/hun ikke er i stand til å veilede deg med hensyn til sprukne blodkar, men holder frem at du skal fortsette linsebruk uten å ta hensyn til dette - da burde du finne en annen optiker. Money talks også i optikerbransjen. Har du mulighet bør du få rekvisjon til en øyelege av fastlegen din. Ta vare på øynene dine.
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2006 #4 Skrevet 21. desember 2006 det finnes dagslinser for dem med skjeve hornhinner også! men de koster ca dobbel pris, så det blir dyrt. jeg har selv skjeve hornhinner, men bruker dagslinser uten dette fordi jeg ikke har så veldig skjeve hornhinner (-0,5). desverre funker ikke disse så veldig godt ift briller, så når jeg skal lese mye under eksamensperioden må jeg bruke briller. hodedr du ikke på med kontorarbeid, så kan du liksågodt kjøpe dem uten skjeve hornhinner dersom du har lite skjeve hornhinner som meg. ← Jeg sitter ved pc'n hele dagen, så jeg er avhengig av å ha linser som fungerer så bra som mulig. Bytt optiker. Hvis han/hun ikke er i stand til å veilede deg med hensyn til sprukne blodkar, men holder frem at du skal fortsette linsebruk uten å ta hensyn til dette - da burde du finne en annen optiker. Money talks også i optikerbransjen. Har du mulighet bør du få rekvisjon til en øyelege av fastlegen din. Ta vare på øynene dine. ← Optikeren min har et bra rykte og er dyktig. Kommer ikke til å bytte. Jeg tror ikke andre kan veilede meg bedre enn han. Men jeg ønsker å få en sjekk av en øyenlege. Takk for svar begge to.
FantasDick Skrevet 22. desember 2006 #5 Skrevet 22. desember 2006 Jeg synes nå uansett at en god optiker burde klare å svare kundene sine på slike spm.
Gjest Gjesta Skrevet 22. desember 2006 #6 Skrevet 22. desember 2006 Ja, det er jeg enig med deg i. Jeg var der i dag og fikk nye linser. Skal på en sjekk om tre uker, så da skal jeg ha svar på alt.. Bestiller uansett time hos øyelege.
Gjest * Skrevet 23. desember 2006 #7 Skrevet 23. desember 2006 Nå har det jo akkurat vært en tråd her om sprukne blodkar og hva det skyldes, der ble det sagt at det er fordi øynene får for lite oksygen. Jeg har som deg skjeve hornhinner og var også til kontroll i går. Da fortalte min optiker meg om noen nye månedslinser som er kommet som er laget av silikon og slipper mer fuktighet igjennom, disse skal jeg prøve nå. Mulig det kan være et alternativ for deg også. Vil tro at linsene dine krøller seg rett og slett fordi de blir for tørre, det er jo det som skjer med linsene hvis en glemmer å legge dem i linsevæske. Linser for skjeve hornhinner er laget slik at de skal ligge riktig på øyet og snurrer ikke rundt slik vanlige linser gjør. Likevel vil de komme ut av stilling hvis du blunker hardt eller ser en annen vei. De beveger seg mer hvis du i tillegg har tørre øyne. Jo skjervere hornhinne du har jo lettere vil linsene bevege seg på øyet. I alle fall en av stærtypene kan optiker oppdage, de måler da trykket på øynene for å se hvordan det er. Jeg tror nok jeg ville gått til en annen optiker når ikke optikeren din kunne svare på spørsmålene dine. Du kan jo høre med din optiker om disse nye silikonbaserte linsene kan være like bra for deg som å få dagslinser som ikke er riktig tilpasset. Min optiker sa forresten at blir jeg plaget mye av tørre linser foran pc-en bør jeg heller bruke briller mens jeg jobber. Kanskje noe du og bør vurdere slik at du ikke ødelegger øynene.
Gjest Gjest Skrevet 24. desember 2006 #8 Skrevet 24. desember 2006 2. Han ser at linsene mine trekker seg veldig sammen og er ustabile. Ser nesten ut som spasmer.. Hva kan det tyde på? Mulig linsene dine ikke tåler den rensevæsken du bruker. Det skjedde for meg en gang.
Gjest Gjesta Skrevet 26. desember 2006 #9 Skrevet 26. desember 2006 Takk for gode tips gjester. Jeg har nå fått tak i silikonlinser. Skal prøve det en mnd. Jeg skal også prøve en annen linseveske.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå