Gå til innhold

vaksiner


Gjest Fruktfat

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat

dere som har vært i mexico, trengte dere noen vaksiner før dere dro?

echoral er vel lurt, men noe annet?

skal ikke loffe rundt, men holde oss til playe del carmen, tulum, cozumel, rundt der.

og hvor lenge før må man i så fall ta vaksinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde passet på være oppdatert på barnevaksinene (polio, stivkrampe og slikt), og i tillegg tatt mot hepatitt a. Også echoral som du nevner. Noe annet burde ikke være nødvendig, hepatitt b vaksinerer de som regel i mot hvis du skal være et slikt sted over lang tid, og malariatabletter tar man hvis man skal litt utenfor allfarvei.

Hepatitt a holder i tjue år eller noe hvis du husker å friske den opp innen et gitt tidspunkt ;)

Dette er bare mine anbefalinger, men det er nok mer ekspertise på det området hvis du går til et vaksinasjonskontor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ta kontakt med en klinikk som driver på med vaksinering. Jeg pleier alltid å ringe til Centrum Vaksiner før jeg skal på tur: http://www.centrumvaksiner.no/ . De har kontroll på hva jeg har tatt til nå og hva jeg trenger :-)

Var forresten i Playa del Carmen for noen år siden...her er et reisebrev: http://gardkarlsen.com/mexico.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Jeg pleier alltid å sjekke vaksiner med Folkehelsa under Vaksiner.

De deler opp reisevaksiner i to grupper: 1) reiser opptil 3-4 uker, og 2) lengre reiser.

Dersom du skal være under 4 uker, bør du i følge denne oversikten ha: Hepatitt A-Vaksine, Difteri- og tetanusvaksine og evnt malaria-piller.

Har også hørt om flere som har fått ødelagt ferien sin i Mexico pga dårlig mage, så jeg ville kanskje også tatt noe for det. Mener jeg fikk anbefalt noe flytende å drikke da jeg skulle reise langt sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hørt om flere som har fått ødelagt ferien sin i Mexico pga dårlig mage, så jeg ville kanskje også tatt noe for det.  Mener jeg fikk anbefalt noe flytende å drikke da jeg skulle reise langt sist.

Det er den echoralen hun snakker om ;) (den het dukoral før)

(jeg hadde droppa malaria-tabletter hvis dere bare skal være på turiststeder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

ja, har fått med meg -fra en annen tråd her?- at vi ikke trenger malariatabletter. men huff og uff altså, jeg hadde håpet å slippe unna sprøyter :tristbla: . har sprøyteskrekk deluxe! :kvalm:

er dte embla/eblakrem det heter, den kremen som bedøver litt? kan den brukes der sprøytene skal settes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cosmic Girl
er dte embla/eblakrem det heter, den kremen som bedøver litt? kan den brukes der sprøytene skal settes?

Tror det heter Embla-krem, og ja, du kan bruke det der sprøytene settes.

Bare husk å ta det på tidlig nok, ellers hjelper det ikke. Fungerer kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Tror det heter Embla-krem, og ja, du kan bruke det der sprøytene settes.

Bare husk å ta det på tidlig nok, ellers hjelper det ikke.  Fungerer kjempebra.

uh, takk og lov, da går det jo an! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...