Gjest Maksprell Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Har du noen synspunkter på innekatt og innehund? Tenker på folk som bor i by og som har innekatt eller innehund..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Hvordan i all verden funker det med innehund? Sand i badekaret?
Gjest Eir Skrevet 19. desember 2006 #3 Skrevet 19. desember 2006 Finnes det innehunder? Innekatter er jeg utganspunktet ikke for, men med den overbefolkningen av katter vi har synes jeg det er bedre at noen katter må livet ett litt amputert liv inne, fremfor å bli avlivet.
Gjest Gjesta Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Jeg syns det er trist med innekatter. Vet ikke helt hva innehund er, men i mitt hode høres det bra ut at hunder er inne og får gå tur et par ganger om dagen. Hunder i løpestreng eller hundegård syns jeg synd på.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 19. desember 2006 #5 Skrevet 19. desember 2006 Egentlig synes jeg at hvis man skal ha et innedyr, så bør man skaffe seg akvarium eller hamster eller noe sånt - ikke hunder og katter som trenger stor plass og faktisk har behov for et sosialt liv.
Gjest Eir Skrevet 20. desember 2006 #6 Skrevet 20. desember 2006 (endret) Hunder i løpestreng eller hundegård syns jeg synd på. ← Hunder som bare står i hundegård eller løpestreng synes jeg også synd på, men samtidig er det ett godt supplement til å gå tur med hunden, så jeg synes ikke automatisk synd på hunder som står slik. (Men legger jeg merke til over tid at eieren heller aldri går tur med hunden, så tenker jeg jo selvsagt mitt om det...) Endret 20. desember 2006 av Eir
Gjest gjesta Skrevet 20. desember 2006 #7 Skrevet 20. desember 2006 Hvordan i all verden funker det med innehund? Sand i badekaret? ←
Pusemamma Skrevet 20. desember 2006 #8 Skrevet 20. desember 2006 Mine to puser har alltid bodd inne. Pga jeg bor i blokk kan de ikke være ute. De har det jo veldig bra der de flakse rundt i hele leiligheten. Tror nok om sommeren at den eldste kun tenkt seg en tur ut og fanga fugler. Når de flyr forbi så kræsjer hun alltid i vinduet :-) Den lille som bare er 6 mnd vet ikke om noe annet. De har masse leker og deilige tepper og sove i. Regner med de leker og sover når jeg er på jobb. Har prøvd og ha den eldstre i sele men det liker hun ikke. Jeg synes at mine har det bra men om sommeren skulle jeg ønske at de kunne være med ut. Er redd de hadde blitt redde og stukket av da pga støy og andre dyr.
Gjest Maksprell Skrevet 20. desember 2006 #9 Skrevet 20. desember 2006 Ang innehund..Hehe,tror jeg var en smule trett da jeg skreiv det.. Jeg tenker vel på folk som bor i blokk og har hund tror jeg..vet ikke om det forekommer men..som har liten mulighet for lufting og som er hjemme alene stort sett av dagene..
Litz Skrevet 20. desember 2006 #10 Skrevet 20. desember 2006 Jeg syns det er trist med innekatter. Vet ikke helt hva innehund er, men i mitt hode høres det bra ut at hunder er inne og får gå tur et par ganger om dagen. Hunder i løpestreng eller hundegård syns jeg synd på. ← Det kommer vel strengt tatt an på hva slags hund man har. Jeg må si jeg synes mer synd på en tykkpelset Siberian Husky om den må være innedørs hele dagen (med bare ett par turer i løpet av dagen) enn om den får stå ute. Det sier seg vel egentlig selv at hundene må bli aktivisert og få komme ut på tur ol uansett om de er ute eller inne i løpet av dagen. Og hunder som står ute i løpestreng eller hundegård har det ikke noe værre enn andre hunder, så lenge forholdene blir lagt til rette for at de skal kunne stå ute.
Gjest Vidvandre Skrevet 20. desember 2006 #11 Skrevet 20. desember 2006 Jeg syntes litt synd på både innehunder, innekatter og innekaniner. Mer "eksotiske" og små kjæledyr har det fint inne, men katter, hunder og kaniner har behov for mye bevegelse og frisk luft. Hunder kan jo fint være inne med familien om kvelden, i tillegg til å stå i hundegård ute om dagen, og selvfølgelig (!!) bli gått tur med to-tre ganger til dagen. Jeg ville ikke skaffet meg hund, eller et annet dyr, med mindre jeg hadde forhold som var tilrettelagt dyret... Man skal tenke seg godt om før man skaffer seg kjæredyr.
Tabris Skrevet 20. desember 2006 #12 Skrevet 20. desember 2006 Jeg synes innekatt er et forferdelig konsept, og det sier litt om hvor langt borte fra naturen vi mennesker har kommet - og hvor egoistisk vårt forhold til dyr er - når begreper som "innekatt" i det hele tatt ekisterer og faktisk er delvis stuerent. For meg er det ikke plass som er avgjørende for om det er bra å ha hund eller ikke, det er hvor mye aktivisering man kan gi den. Men hvis hunden er mye alene (inne, i bånd eller bur) med lite aktivisering når man først kommer hjem, da synes jeg det grenser til dyremishandling og man bør revurdere hvorfor man i det hele tatt skaffet seg hund.
Gjest gjesta Skrevet 20. desember 2006 #13 Skrevet 20. desember 2006 Lurer bare på hvor mange av dere som er så imot innekatt som har sett på nært hold hvordan innekatter lever? Jeg var før i utgangspunktet imot innekatter, men så passet jeg de to innekattene til en veninne av meg, og jeg har sjelden sett noen så bortskjemte og fornøyde katter. De var enormt sosiale, og veldig avhengig av å ha mennesker rundt seg (de er vant med mennesker hjemme store deler av dagen), og jeg kunne ikke se at de led noen nød. Og tatt i betraktning urbaniseringen samtidig som det bare blir flere og flere hjemløse katter synes jeg innekatt er en god løsning. MEN: det krever mye av eieren, og det er nok ikke alle med innekatt som har tatt dette i betraktning. Og det forutsetter at man har to eller flere katter inne sammen. Jeg ser heller ikke noe galt med å ha hund når man bor i byen (hadde ikek vært mange som kunne hatt hund i dette landet hvis man ikke kunne bodd i by eller tettsted). Men selvsagt forutsetter det at man har tid til hunden, det gjelder enten man bor i byen eller på landet. En hund som ligger inne hele dagen og kun får to korte tisseturer har det ikke bra, akkurat som de hundene som kun er ute i utegård døgnet rundt uten turer ikek har det bra. Tror man generelt må se på hele situasjonen før man kan bedømme om dyret har det bra. Det er lett å si at man er imot alt innekatthold. Mange innekatter har et fint liv, og mange utekatter har det forferdlige (og motsatt selvsagt). Jeg mener debatten er mer nyansert enn den som er presentert her.
Gjest Eir Skrevet 20. desember 2006 #14 Skrevet 20. desember 2006 Lurer bare på hvor mange av dere som er så imot innekatt som har sett på nært hold hvordan innekatter lever? ← Jeg uttaler meg ihvertfall med grunnlag i at jeg er tidligere innekatteier. Og jeg trodde katten min hadde det kjempefint jeg, helt til jeg flyttet og kunne la henne bli utekatt, og hun endret personlighet fullstendig. Jeg kan bare konstatere at min katt er så mye lykkeligere og mer harmonisk som utekatt, at for meg er det uaktuelt å sperre fremtidige katter inne, utover det som måtte være nødvendig pga sykdom ol.
Tabris Skrevet 21. desember 2006 #15 Skrevet 21. desember 2006 Jeg har sett innekatter, og har ingen problemer med at de kan være veldig "sosiale" og "fornøyde". Nå synes jeg for det første at en katt som er for "sosial" og sofaputeaktig kan være et tegn på at den er blitt for kosebamsete. Katter er selvsagt forskjellige, og det er nok mange utekatter som også elsker kos, det er ikke det jeg sier. Men jeg synes ikke nødvendigvis det å være kosen og sosial er et tegn på at katten får bruke alle sine ressurser. I tillegg er det det etiske bak det hele jeg misliker. Poenget mitt er ikke at jeg tror alle innekatter mistrives og går og har det forferdelig fra dag til dag, men det er heller ikke det som ligger bak min tankegang. Jeg mener det uansett er etisk feil, på samme måte som jeg mener det er etisk feil å lage vegetarmat til katt, selv om katten utvilsomt liker det.
perlemor Skrevet 21. desember 2006 #16 Skrevet 21. desember 2006 Hvordan i all verden funker det med innehund? Sand i badekaret? ← Hvis vår Tigergutt skulle vært inne mer enn han er så hadde vi nok fått store problemer,han klatrer i alt,gardiner når han er inne og trær når han er ute...vet hva vi foretrekker ja!
Gjest Elfrida Skrevet 21. desember 2006 #17 Skrevet 21. desember 2006 Der som ikke liker innekatter, hvordan ser dere på husdyrhold ellers? Hest, gris, ku, høns etc. Hvis innekattehold føles feil så må vel innesperring av dyr på bås være helt jævlig. Jeg antar at dere ikke spiser kjøtt av dyr som har vært i fangenskap?
Gjest Vidvandre Skrevet 21. desember 2006 #18 Skrevet 21. desember 2006 Dyrehold generelt er helt greit det, så lenge det gjøres forsvarlig og at man tilrettelegger for dyret på best mulig måte. Jeg hadde ikke syntes det er forsvarlig å ha f.eks katter inne hele tiden, på samme måte som jeg ikke syntes at hester skal stå i en stall hele døgnet. Katter og hunder har behov for å aktivisere seg tilstrekkelig, og å ha en katt eller hund springene rundt i huset syntes ikke jeg er så veldig ansvarlig. Dessuten finnes det alfor mange overvektige kjæledyr idag, og man må jo passe på dyrets helse.
Tabris Skrevet 21. desember 2006 #19 Skrevet 21. desember 2006 (endret) Der som ikke liker innekatter, hvordan ser dere på husdyrhold ellers? Hest, gris, ku, høns etc. Hvis innekattehold føles feil så må vel innesperring av dyr på bås være helt jævlig. Jeg antar at dere ikke spiser kjøtt av dyr som har vært i fangenskap? ← Du har helt rett. Jeg synes kjøttindustrien er avskyelig, og spiser dermed ikke kjøtt derfra. Endret 21. desember 2006 av Tabris
aline Skrevet 21. desember 2006 #20 Skrevet 21. desember 2006 Ang innehund..Hehe,tror jeg var en smule trett da jeg skreiv det.. Jeg tenker vel på folk som bor i blokk og har hund tror jeg..vet ikke om det forekommer men..som har liten mulighet for lufting og som er hjemme alene stort sett av dagene.. ← jeg bor i blokk og kunne godt tenkt meg hund dersom jeg ikke var så aktiv som jeg er. selv om jeg bor i blokk og ganske midt i oslo, så har jeg faktisk plenty muligheter til å gå skikkelige turer, bor like ved gode turområder der hunder kan få både gått i bånd og løpt fritt og omgåttes andre hunder, lekt i vann og stort sett. De fleste familier per idag jobber vel stort sett begge de voksne, noe som vil gjøre at en hund er alene i arbeidstiden, dette gjelder uansett om du bor i blokk i byen eller i hus utenfor selve byen, kjenner mange med hund som ikke bor i noen stor by, hunden er allikevel alene hjemme, inne (kommer gjerne an på rasen), på arbeidsdagen. hvor forskjellen skulle være på om de er hjemme alene i en blokkleilighet og i et hus i eller utenfor byen, forstår jeg liksom ikke helt skulle det kun være hjem der en alltid er hjemme med hunden, som kunne hatt hund... vel.. da hadde det ikke vært mange hundeeiere tror jeg. hvor stor plass en hund trenger, kommer helt an på rase, størrelse, hva de er "ment" for genetisk, temperament etc etc. For meg er det ikke plass som er avgjørende for om det er bra å ha hund eller ikke, det er hvor mye aktivisering man kan gi den. ← Helt enig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå