lillesky Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Vet det ligger masse tråder om jojobaolje, men jeg vil gjerne høre fra dem som har litt erfaring med produktet og vet hva det gjør med huden. Den eneste positive effekten jeg har opplevd med jojobaolje, er at sorte prikker på nesa reduseres (kan være tilfeldig). Ellers så har jeg fått tørr hud i panna (hvor jeg oftest har fet hud), porene i kinnene har blitt større og huden i kinnene har ikke blitt mindre tørre, og ellers i ansiktet har kviser (og noe eksem-lignende) poppet opp. Har også prøvd å blande jojobaoljen med vanlig hudkrem. Bruker jeg den feil mon tro? :klø: Hva gjør jojoboaolje for huden? Og er den egetlig så bra, både på tørr og fet hud?
Gjest gjesta Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 (endret) Jeg har lest i andre tråder her at jojobaolje ikke gir/binder så mye fuktighet. Den kan også virke astringerende (sammentrekkende), noe som ikke er spesielt gunstig for tørr hud. Så om du har tørr hud kan det nok hende en annen vegetabilsk olje ville vært bedre for deg, f eks mandelolje eller aprikoskjerneolje - disse to oljene skal være nokså like hverandre, tror jeg. De er halvfete, og om man er allergisk mot nøtter og kanskje mandelolje, er det bedre å bruke aprikoskjerneolje. Edit: Det kan fortsatt være ok å bruke jojobaolje - eller en tørr olje som solsikke eller tistel - på fete partier/uren hud, men en annen olje på resten av ansiktet. I en bok jeg har om oljer og sånt står det at jojobaolje gir en "lett" følelse på huden, mens andre oljer blir beskrevet enten som fet, halvfet eller tørr. Jojoba er egentlig en flytende voks, ikke olje. Endret 19. desember 2006 av pålogget
Merneith Skrevet 19. desember 2006 #4 Skrevet 19. desember 2006 Det første som slår meg er at du kanskje bruker for mye jojoba-olje? Jeg bruker omtrent tre dråper hvis jeg bruker den om kvelden. Om morgenen én eller to dråper. Bruker jeg mer, så blir jeg bare oljete. Hvis jeg har veldig tørr hud så bruker jeg den før fuktighetskrem.
lillesky Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 19. desember 2006 På dagen bruker jeg ikke så mye, for jeg liker ikke å ha noe som "ligger utenpå huden". Men på kvelden tar jeg litt ekstra på. Kanskje derfor? Har det hendt at du har fått små kviser av oljen? Jeg har sjelden kviser, men fikk noen små (som heldivis forsvant fort!) av å bruke jojobaolje...
~Mrs.Valentine~ Skrevet 19. desember 2006 #6 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har nokså normal hud med verken mye kviser eller tørre flekker. Da jeg bruke Jojobaolje fast(for en stund siden) ble ikke huden min nevneverdig bedre,men den føltes veldig behagelig og holdt seg fin og i balanse liksom, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg synes også den kan bli for oljete og legge seg utenpå huden hvis jeg tar for mye; jeg pleide og ta noen dråper alene eller sammen med nattkrem- masserte det godt inn i huden. Følte forresten jeg fikk mer glød i huden av å bruke oljen også... Helt greit produkt til en billig penge. Hvor lenge har du teste produktet, lillesky? Det berømte utsagnet "huden blir verre før den blir bedre" stemmer ofte.
lillesky Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2006 Hvor lenge har du teste produktet, lillesky? Det berømte utsagnet "huden blir verre før den blir bedre" stemmer ofte. ← Jeg veeet! Men det er så kjedelig å vente. Jeg har brukt den i ca. 3 uker, og har hørt fra farmasøyt at huden bruker ca. 30 dager for å tilpasse seg nye produkter.
Gjest Gjest_trude_* Skrevet 7. januar 2009 #8 Skrevet 7. januar 2009 Jojobaolje normaliserer huden så den kan brukes på tørr og fet hud. Det er viktig at det ikke er tisatt andre ingredienser og at den er ren. Kjøp kaldpresset,økologisk jojobaolje og du kommer til å bli fornøyd.
Jean Skrevet 8. januar 2009 #9 Skrevet 8. januar 2009 (endret) I bästa fall gör växtoljor inget med din hy. I sämsta fall får du en allergisk reaktion och /eller rejäl akne då den täpper till . Inga sådana substanser gör nytta i det sista lagret i överhuden, Dermis. Den lägger sig som sagt bara i epidermis och det kan kännas skönt och uppmjukande, men ger alltså inga goda effekter på hudens skadade celler. TILLÄGG: Varför man bör avvakta generellt med utvärdering av en produkt, beror främst på att hudens cellcykel är mellan 28-32 dagar ca (kan diffa något), beroende på hur gammal man är. Så lång tid tar det innan EN cell lossnar då den slutligen nått hornlagret och ska väck. Varför Jojobaolja och de flesta andra växtsubstanser inte kan penterera huden beror på att deras molekylsammansättning är för stor, delvis. Sedan bör det finnas vissa ämnen i oljan vi själva har kroppseget så som vitaminer som då icke är vattenlösliga, andra spårämnen och enzymer som liknar kroppens för att kunna tas upp men i oljans fall så är då länken för stor. MVH Jean www.skindeepbyjean.blogg.se Endret 8. januar 2009 av Jean
Gjest Gjest_Cecilie_* Skrevet 15. februar 2009 #10 Skrevet 15. februar 2009 Du har nok gått litt surr i Mineraloljer og Vegetabilske oljer Jean. Her litt viktig informasjon: MINERALOLJER Også kalt Petrolatum-Paraffinum liquidum-Vaselinum-Medisinsk hvitolje, Ceresin, Dimethico, Ozokerit (i maskara), Polyisobutene (i lippgloss), E 905. Brukes istedenfor vegetabilske oljer og fetter. Fremmedstoff for kroppen. Absorberes ikke av frisk hud. Legger seg som en tynn hinne på huden og tetter til porene og blokkerer den naturlige prosessen slik at huden ikke fungerer bra. Talgproduksjonen forstyrres. Hemmer svettavsondringen med ca 50%. Gir en falsk mykhetsfølelse på huden. Inneholder ingen fettsyrer eller vitaminer. Hindrer opptagelsen av fettløselige vitaminer som A-, D-, E-,F- og K-vitamin – og noen mineraler. Huden blir avhengig av oljen og vil etter en stund bli tørr og livløs. Kroppen kan ikke ta opp eller bruke dette stoffet. Kommer stoffet likevel inn i kroppen gjennom munnen etc. og sår lagres stoffet i lever, nyrer og lymfeknuter og kan dermed forårsake betennelse i hjerteklaffene, leddbetennelser og leddgikt. Kan gi unormal cellevekst som eventuelt kan resultere i svulstaktige dannelser. Miljøbelastende. Forurenser jord og vann VEGETABILSKE OLJER Vegetabilske oljer inneholder livsnødvendige fettsyrer for oppbygningen av kroppens celler. Alle vegetabilske oljer inneholder en blanding av forskjellige fettsyrer. Det er denne fettsyresammensmeltingen som gir oljene sin spesielle karakter. De fleste oljer inneholder fettløselige vitaminer som absorberes av huden. Oljene gir næring og beskyttelse og stimulerer huden til å fungere bedre, gjør huden myk og smidig og hjelper til med å holde på fuktigheten. Vegetabilske oljer er ikke miljøbelastende ved fremstillingen hvis de ikke gjennomgår en hard raffinering. De utvinnes av fornybare råvarer og nedbrytes lett i naturen Raffinerte oljer er heller ikke verdifulle å bruke.
Gjest Gjest_Vibeke_* Skrevet 15. februar 2009 #11 Skrevet 15. februar 2009 Jojobaolje passer til alle hudtyper, da den normaliserer huden. Den trenger dypt inn i huden, absorberes lett av hudens øverste lag og gir en fløyelslignende følelse. Mykner, beskytter og binder hudens fuktighet. Har en naturlig solfaktor på 4. Jojobaoljen er bakteriedrepende og talgløsende. Gjennom flere forsøk i USA har man funnet at oljen har en positiv effekt ved behandling av flass, seborre, akne, eksem, psoriasis. Indianere var de første som tok Jojobaolje i bruk som hårpleiemiddel. De oppdaget oljens utrolige virkning på håret. Jojobaolje trenger inn i hodebunnen og gir naturlig næring og beskyttelse til hårrøttene. Jojobaolje bør alltid brukes etter voksing og barbering for å unngå irritert, rød og småkvisete hud. Under hårfjerning skades hudens syrekappe. Syrekappen er en beskyttende hinne og hudens immunforsvar som skal beskytte mot ytre skade. Jojobaolje kan også motvirke tendens til inngrodde hår. Den er fin som beskyttelse mot kulde. Jojobaolje brukes mot barneeksem og bleieutslett.
Gjest *lucky* Skrevet 15. februar 2009 #12 Skrevet 15. februar 2009 Du har nok gått litt surr i Mineraloljer og Vegetabilske oljer Jean. Her litt viktig informasjon: MINERALOLJER Også kalt Petrolatum-Paraffinum liquidum-Vaselinum-Medisinsk hvitolje, Ceresin, Dimethico, Ozokerit (i maskara), Polyisobutene (i lippgloss), E 905. Brukes istedenfor vegetabilske oljer og fetter. Fremmedstoff for kroppen. Absorberes ikke av frisk hud. Legger seg som en tynn hinne på huden og tetter til porene og blokkerer den naturlige prosessen slik at huden ikke fungerer bra. Talgproduksjonen forstyrres. Hemmer svettavsondringen med ca 50%. Gir en falsk mykhetsfølelse på huden. Inneholder ingen fettsyrer eller vitaminer. Hindrer opptagelsen av fettløselige vitaminer som A-, D-, E-,F- og K-vitamin – og noen mineraler. Huden blir avhengig av oljen og vil etter en stund bli tørr og livløs. Kroppen kan ikke ta opp eller bruke dette stoffet. Kommer stoffet likevel inn i kroppen gjennom munnen etc. og sår lagres stoffet i lever, nyrer og lymfeknuter og kan dermed forårsake betennelse i hjerteklaffene, leddbetennelser og leddgikt. Kan gi unormal cellevekst som eventuelt kan resultere i svulstaktige dannelser. Miljøbelastende. Forurenser jord og vann VEGETABILSKE OLJER Vegetabilske oljer inneholder livsnødvendige fettsyrer for oppbygningen av kroppens celler. Alle vegetabilske oljer inneholder en blanding av forskjellige fettsyrer. Det er denne fettsyresammensmeltingen som gir oljene sin spesielle karakter. De fleste oljer inneholder fettløselige vitaminer som absorberes av huden. Oljene gir næring og beskyttelse og stimulerer huden til å fungere bedre, gjør huden myk og smidig og hjelper til med å holde på fuktigheten. Vegetabilske oljer er ikke miljøbelastende ved fremstillingen hvis de ikke gjennomgår en hard raffinering. De utvinnes av fornybare råvarer og nedbrytes lett i naturen Raffinerte oljer er heller ikke verdifulle å bruke. Det var nyttig info! Dette med oljer har jeg missforstått lenge, trodde alt var ille for huden uansett. Nå kan jeg endelig bruke flere produkter enn jeg trodde!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2009 #13 Skrevet 15. februar 2009 samme her. var i utgangspunktet også rart at noe som er naturlig skal vøre skadelig for huden. det er heller det som er kunstig framstilt (ikke finnes i naturen) som heller må være tvilsomt. Thanks!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå