Gå til innhold

Flytende magevaksine


Gulltopp

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart reise til Afrika og har tatt alle vaksinene jeg trenger. Ble anbefalt av en venninne å ta en flytende magevaksine, men hun husket ikke navnet. Er det noen av dere som vet hva hun mener? Tenkte å ringe legen min etter jul og be om en resept på dette, men lurer på om noen her har erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aurora Vaniljesaus

Kolera-vaksine.

Har brukt den før tre ulike ferieturer og kommer til å bruke den igjen neste gang jeg skal uten for "vesten"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

måtte også ta det for ikke så lenge siden, husker ikke navnet, det er bare bakterier du skal drikke, og kan få det hos en sykesøster skulle jeg mene og skal tas i to omganger noen uker på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Jeg har hver gang fått det på vaksinasjonskontoret, så jeg vil anta at de bare hadde fortalt meg hva det het om det ikke var reseptbelagt.. Men jeg VET ikke.

To doser første gang, deretter bare en dose de neste ferien du skal på. Og da er det bare snakk om å ta den en ukes tid før avreise. Første gang må du vel ha litt tid mellom de to dosene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Jeg mener at det heter dukoral (det har endret navn i løpet av de siste årene). Du kan lese litt om hvor effektivt det er på f.eks. http://www.doktoronline.no/section/nosecti...AEntryId=655779

Men det er vel ikke snakk om noe kolera vaksine...det er bare snakk om en drikke vaksine mot turistdiare. Det klarer ikke å forhindre skikkelig matforgiftning.

Se også http://www.helsenett.no/reisemedwap/dukoral.shtml .

Jeg har tatt det ved reiser til Kilimanjaro, Bolivia etc. Om det har virket er litt vanskelig å si..men jeg har ikke fått diare på turene mine :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker heller ikke hva det heter, men fikk resept automatisk med av legen min når jeg tok resten av vaksinene og fikk med resept til malariamedisin.

om den fungerte vet ikke jeg heller, hadde ikke diare eller oppkast under reisen ihvertfall, men hvem vet om jeg ville fått det om jeg ikke hadde tatt den.

kommer til å ta den neste gang jeg skal til afrika igjen også, like greit på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen heter Echoral, og skal taes som to doser med en ukes mellomrom, og da helst siste dosen en-to uker før du reiser, slik at den har best effekt. Den har en varighet på 5 år, så skal du ut på ny reise innen fem år, trenger du bare _en_ påfyllingsdose.

Den er reseptpliktig, du får resept hos egen lege eller på vaksineklinikk.

Men du må likevel være like forsiktig med det du stikker inn i munnen: kok det, stek det, skrell det eller la vær å spise det......

Og fingrene gjør du ren med desinfeksjonssprit etter toalettbesøk og før du skal spise. På denne måten unngår du mye tid på de lokale toaletter... :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for svar.

Legen skrev ut en resept til meg med malariamedisin + medisin mot høydesyke (skal på Kilimanjaro) + noe annet som skulle være mot turistmage. Jeg har ikke respeten her, så jeg får ikke sjekket før jeg drar inn til land i morgen. Men jeg tror ikke det var vaksine i flytende form, heller tabletter, derfor jeg spurte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fingrene gjør du ren med desinfeksjonssprit etter toalettbesøk og før du skal spise. På denne måten unngår du mye tid på de lokale toaletter...  :forvirret:

Jeg har kjøpt inn desinfeksjonssprit. Har lite lyst til å tilbringe mer tid enn nødvendig på afrikanske toaletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaksinen heter Echoral, og skal taes som to doser med en ukes mellomrom, og da helst siste dosen en-to uker før du reiser, slik at den har best effekt. Den har en varighet på 5 år, så skal du ut på ny reise innen fem år, trenger du bare  _en_ påfyllingsdose.

Den er reseptpliktig, du får resept hos egen lege eller på vaksineklinikk.

Men du må likevel være like forsiktig med det du stikker inn i munnen: kok det, stek det, skrell det eller la vær å spise det......

Og fingrene gjør du ren med desinfeksjonssprit etter toalettbesøk og før du skal spise. På denne måten unngår du mye tid på de lokale toaletter...  :forvirret:

:Nikke:

I følge Reiseklinikken heter drikkevaksinen ikke lenger Dukoral, men Echoral.

Jeg har tatt Dukoral i fjor, og den smakte mildt sagt ¤%¤#. I følge en venn, som drakk denne Echoral for noen dager siden, smakte den nydelig bringebærsmak. Er det noen som vet om smaken er virkelig forandret, eller om vi har veldig forskjellig utviklet smaksløker? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Gard,

Har ikke lest reisebrevet ditt, men skal gjøre det nå.

Spennende!!

Høydemedisinen er Diamox ja. Mener du at jeg skal ta av den før jeg drar? Bivirkningene som legen ramset opp var at man kunne risikere hyppig vannlating. Jeg skal inn til land i morgen, og håper å få sjekket litt mer da. Reiser ikke før slutten av januar, så jeg håper jeg har nok tid til å ordne det som gjenstår.

Har notert meg Echoral og tar bare en telefon til legen dersom det ikke er det han har skrevet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:Nikke:

I følge Reiseklinikken heter drikkevaksinen ikke lenger Dukoral, men Echoral.

Jeg har tatt Dukoral i fjor, og den smakte mildt sagt ¤%¤#. I følge en venn, som drakk denne Echoral for noen dager siden, smakte den nydelig bringebærsmak. Er det noen som vet om smaken er virkelig forandret, eller om vi har veldig forskjellig utviklet smaksløker?  :ler:

Min venninne, som anbefalte meg å ta flytende magevaksine, sa også at den hun tok smakte bringebær. Så det er nok sant det, at smaken er forandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Echoral/Dukoral er en liten "shot" med illeluktene væske. Man heller oppi bringerbær bruspulver for å dekke over smaken men det hjelper ikke så mye :overrasket: Men når man har tatt den noen ganger blir man vant til det.

Når det gjelder Diamox...ja, det kan være greitt å teste det ut på forhånd. Man må på do oftere, smakssansen kan bli påvirket (prøv å drikk litt Cola når virkningen setter inn) og man kan få litt prikking i fingre og ansiktet. Det er alltid greitt å kjenne disse virkningene før man skal bruke dem i "virkeligheten" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Aurora Vaniljesaus
Men det er vel ikke snakk om noe kolera vaksine...det er bare snakk om en drikke vaksine mot turistdiare. Det klarer ikke å forhindre skikkelig matforgiftning.

Jeg kalte den kolera-vaksine fordi den står oppført i mitt vaksinasjonkort som Kolera-Dukoral.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...