Gå til innhold

2 jenter og en baby


stork

Anbefalte innlegg

Hei, må følge med på dette jeg også. Flott at dere har valgt å bruke åpen donor synes jeg, for barnets skyld.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Vi er vist ikke så flinke til å oppdatere denne dagboken våres.

Men jeg kan fortelle at vi har vært to turer til danmark i år, uten at jeg har blitt gravid.

Første turen hadde vi i januar, og den siste nå i mai.

Begge gangene har jeg tatt dobbel pergo kur + sprøyte som skal modne egg. Jeg har pco, så dette skjer desverre ikke helt natulig hos meg. Tok også eggløsningssprøyte nå siste gangen.

Og selvfølgelig så går en å håper at denne gangen skal det funke - og så blir det en liten nedtur når mensen kommer.

Men det som jeg sitter og jubler litt for nå, er at det er flertall på stortinget for at lesbiske skal få assistert befruktning her i norge. :klappe: Det er jo supert. For det er veldig dyrt å dra ned til danmark - vi bruker ca 15000kr pr tur. Så det vil gjøre ting mye lettere hvis vi kan gjøre det her i norge. Tørr ikke å juble for høyt ennå.. men når de skriver i avisene at det er flertall, så er det vell sånn.. ingen som kan endre mening nå???

Vet ikke når vi skal prøve neste gang. Det er jo ikke bra med alle disse hormonene jeg sprøyter inn i kroppen - så vi tar en liten pause..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da ble det flertall i både lagtinget og odelstinget for assistert befruktning her i norge :hoppe: :juhu:

Mulig vi tar en pause frem til årsskifte når loven trer i kraft. Må finne ut litt hvordan det fungerer og om det er lang ventetid og sånn. Er det noen som har litt peiling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Da ble det flertall i både lagtinget og odelstinget for assistert befruktning her i norge :hoppe: :juhu:

Mulig vi tar en pause frem til årsskifte når loven trer i kraft. Må finne ut litt hvordan det fungerer og om det er lang ventetid og sånn. Er det noen som har litt peiling??

:vinke:

her må jeg bare følge med!! håper dere får blir mammaer snart :) hvordan har dere tenkt det med tanke på hva barnet skal kalle dere?

jeg og sambo har bestemt at en av oss ikke skal bli kalt for mor. føler det er veldig upersonlig, så foreløpig har vi kommet frem til mamma og mams :) eller mamma s og mamma m! =) Litt tips fra l-word kan vel ikke skade? ;):fnise:

god helg! =)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Der var det jo noen som hadde vært inne og skrevet i dagboken våres.. Hei på deg Susannee.. Vi har pratet litt om hva barnet skal kalle oss.. Og har konkludert med det samme som dere, at mor blir for upersonlig. Ingen av oss vil være mor.. begge vil være mamma... Liker den l-word versjonen da.. Men jeg tror også at det kommer litt av seg selv...

Er dere prøvere dere også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Da ble det flertall i både lagtinget og odelstinget for assistert befruktning her i norge :hoppe: :juhu:

Mulig vi tar en pause frem til årsskifte når loven trer i kraft. Må finne ut litt hvordan det fungerer og om det er lang ventetid og sånn. Er det noen som har litt peiling??

Sånn jeg har forstått det så blir det sånn at når loven (la meg først få applaudere at det endelig har blitt likestilling på det området :klappe: ) trer i kraft så blir det valgfritt for alle involverte helsepersonell/sykehuspersonell om de vil hjelpe/behandle lesbiske som ønsker å bli foreldre. Altså: dersom den som skal inseminere er imot at homofile skal kunne få barn, så er ikke denne personen pålagt å utføre inseminasjonen. Dette syns jeg er litt kjipt, men forståelig. Det som er skikkelig dumt er at da har vi færre til å hjelpe oss.

I tillegg har jeg lest en sak om tilsvarende ordning i Sverige. Da de for noen år siden (lurer på om det var 5-6 år siden), fikk loven om likestilt ekteskapslov, og dermed ga lesbiske rett til assistert befruktning, så viser det seg at det tar lang tid å gjennomføre. Lesbiske står fremdeles i kø etter 5 år!!!!! (jeg vet ikke hvor sikkert dette siste er, men det stod nå iallefall dette i den artikkelen jeg leste...)

Vi har tenkt å vente og se hva som skjer. Og hvis det blir så lang ventetid her i landet også, så ser det ut til at det bli en danmarkstur (eller mange) på oss også... ;/

:vinke:

her må jeg bare følge med!! håper dere får blir mammaer snart :) hvordan har dere tenkt det med tanke på hva barnet skal kalle dere?

jeg og sambo har bestemt at en av oss ikke skal bli kalt for mor. føler det er veldig upersonlig, så foreløpig har vi kommet frem til mamma og mams :) eller mamma s og mamma m! =) Litt tips fra l-word kan vel ikke skade? ;):fnise:

god helg! =)

:klem:

Vi har faktisk også tenkt på mamma og mams! :D Mor blir altfor stivt, eller eventuelt bestemor-aktig. Men jeg skulle ønske det kunne blitt innført ett fast uttrykk for medmor (annet enn medmor, fordi det er litt teit at barnet mitt skal kalle meg for det!!!!) Jeg mener: Ett barn sier: I dag kommer pappa'n min og henter meg. Bortsett fra Medmor så finnes ikke noe tilsvarende, koselig begrep om den andre moren. Det går ikke ann å si: I dag kommer mamma T-en min og henter meg. Det går jo ikke.... :/ I dag kommer mamsen min og henter meg, går derimot helt fint ann å si. Derfor skulle jeg ønske at dette blei innført som et eget begrep for medmor, og at dette blir brukt av alle...

:opplyser: hihihihi.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg Medmor.. For håpe at ventetiden ikke blir så lang her i norge da.. Vil jo helst komme igang :) Men jeg har også hørt at det kan bli litt ventetid.. Men lurer på om det samme gjelder på private klinikker her i norge? Hvis det er mindre ventetid på private klinikker, så er det mulig vi satser på det. Det koster jo mer enn å dra på riksen.. men en slipper jo å ordne med flybilleter til danmark osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei igjen..

Over et år siden jeg var her inne sist. Og litt har skjedd siden da.

Da loven tredde i kraft 01.01.09 tok vi kontakt med Volvat. Vi leste at det ville ta litt tid før Rikshospitalet var klare, så derfor valgte vi privat. Vi var inne til en samtale i februar, og i mai prøvde medmor1 et prøverørsforsøk, som var negativt. Og i september prøvde jeg, medmor2 et vanlig forsøk. Hadde en skikkelig god følelse for at det hadde gått denne gangen, men det var nok alle hormonene som spilte meg et puss. Så jeg var litt skuffet da mensen kom. Planen var at jeg skulle prøve et forsøk til i høst. Men oktober og nesten hele november gikk før jeg fikk mensen igjen. Så da satser jeg på et forsøk i januar igjen. Det blir et vanlig forsøk nå, og hvis ikke det går vil de vurdere prøverør.

Er det noen som har noen tips til meg.. hvilke mat en bør holde seg unna når en prøver og hva en bør spise/drikke. Hører jo om forskjellige ´vidunderkurer´ som skal hjelpe for det ene og det andre (eggløsning, festing osv).. Jeg har jo pco og kommer til å ta hormonsprøyter.. Er det noen som er i samme båt som meg som har noen tips å komme med?

Ellers så er det jo litt sånn upps and downs når en er prøver.. litt tøft når det står på og det ikke klaffer, litt blanda følelser når andre blir gravide men ikke du. Jeg er jo veldig gla på deres vegne, men skulle selvfølgelig ønske at det var jeg som var gravid.. Men vi har ikke gitt opp ennå... Og krysser fingrene for at 2010 vil bli et bra år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen tips til meg.. hvilke mat en bør holde seg unna når en prøver og hva en bør spise/drikke. Hører jo om forskjellige ´vidunderkurer´ som skal hjelpe for det ene og det andre (eggløsning, festing osv).. Jeg har jo pco og kommer til å ta hormonsprøyter.. Er det noen som er i samme båt som meg som har noen tips å komme med?

Hei.

Spennende å lese om reisen deres. Synd å høre at det tar så lang tid! Etter at vi mistet og ikke ble gravide igjen, begynte jeg å gå til akupunktur etter c 6 mnd. Det skulle hjelpe meg å få syklusen i balanse (den var plutselig ute å kjøre) og styrke blodtilførsel til livmor før eggløsning og åpne opp energibaner etter eggløsning, for at egget skulle feste seg. Om jeg ikke ble gravid skulle det også hjelpe mot menstrasjonssmerter, som den siste tiden ble verre og verre. Det ble en kort behandlingsperiode, da jeg ikke fikk mensen igjen... :)

Ønsker dere lykke til videre! Og håper dere har en fin jul! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for tips Redlady :)

Er det andre ting jeg kan gjøre for å styrke blodtilførselen og åpne opp enerigbanene?? Har ikke kommet så langt at jeg har bestilt meg akupunktur time.. noen som har tips?

Har lest at det er bra å drikker hostesaft eller grapefruktjus før eggløsning, noen som har erfaring med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen som skriver her inne om bruk av sølvipect hostesaft (slimløsende) akkurat rundt eggløsning, for at svømmerne skal kunne svømme lettere... Helt hvordan dette fungerer vet jeg ikke.

Ellers er det vel bruk av folat i lange tider som er en god ting for å hindre ryggmargsbrokk. Det er også oppgitt positiv effekt ved bruk av folat ved at det fødes færre barn med hjertefeil etter dette tiltaket ble satt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun&henne

Hei, vi er også et lesbisk par :yvonne: som har tenkt på barn i løpet av noen år. Vi vet bare ikke helt når eller hvordan ennå, så det er kjempe spennende å følge dagboken deres. Håper dere skriver mere snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nye fjes jo, hun&henne.. kjekt dere titter innom.

Vi er vist ikke så aktive på dagbok fronten, men skal holde dere oppdatert hvis noe skjer. Ingen av oss har desverre de beste 'forholdene' for å bli gravide, desverre, men vi prøver iallefall noen ganger til og satser på at det vil resultere i en baby til slutt :) Lykke til til dere også.. Og det er nå bare å spørre hvis det er noe dere lurer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hun&henne

Ja, nå har vi bestillt time hos gynekolog, så det blir første skritt. Nå er det bare å sette seg inn i alle lover og regler rundt dette. Vi har ikke giftet oss, men vurderer det i forhold til rettigheter for oss begge rundt babyen.

Det blir en spennende tid fremover :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei

Da er det vell på tide med en liten oppdatering igjen.

Jeg hadde et nytt forsøk i Januar og jeg ble gravid.. Men jeg hadde små blødninger fra rundt dag 17, samtidig som hcg nivået steg. Hcg nivået var også lavt i forhold til normalen. Så vi skjønte tidlig at her var det noe som ikke stemte. Så vi hadde ikke så mange forhåpninger om at dette skulle gå bra. Legen hadde også mistanke om graviditet utforbi livmoren. Men det vet vi ikke. Jeg mistet iallefall i uke 5. Vi var veldig forberedt på at det var det som skulle skje, men vi synst jo det var litt trist alikavell. Når vi endelig hadde fått det til. Men det positive var jo at jeg kan faktisk bli gravid.

I mai prøvde vi igjen - og ble gravid igjen. Og denne gangen gikk det veldig bra, ingen blødning eller noe... Men så fikk jeg mistanke om urinveisinfeksjon, og gikk til lege med prøve. Men prøven ga ikke utslag på UI så han sendte meg videre til en gynokolog.. Og hun kunne fortelle at det ikke var noe der lenger. Dette var i uke 6. Det var en skikkelig nedtur.

Var ikke så forbredt på det denne gangen. I tillegg så hadde jeg fått en stor cyste, mest sannsynlig etter alle hormonene jeg har tatt. For jeg har tatt både pergo og hormonsprøyter disse gangen også. Så jeg blir litt bekymret for hva kroppen min går gjennom. Disse hormonene er jo ikke bra. Så vi har tatt en liten time out, og tenker på hva vi vil. Eller, vi har jo veldig lyst på en baby, men ikke for enhver pris. Vi kan få et fint liv uten også. Og så har jeg lyst å finne ut av hva som gjør at jeg mister.. Har jeg dårlige egg?? kan jeg gjøre noe for at de skal bli bedre. Gjør jeg noe, spiser jeg noe som gjør at jeg mister... tenker jo på så mye rart og da. Noen som har mistet flere ganger men allikevell fått det til til slutt?

Jepp - det var en liten status herfra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...