stork Skrevet 19. desember 2006 #1 Del Skrevet 19. desember 2006 Vi er to jenter som har vært sammen en del år og har i år blitt samboere. Vi har lyst å bli en liten familie, og har startet tanke- og planleggings-prosessen frem mot å få en liten baby i 2008. Vi har søkt på nett i hytt og pine for å finne infomasjon om hvordan man går frem for å få dette i mål. Vi har et sperm-problem, altså mangel på sperm som vår foreløpige største utfordring :kgblunk: Vi har lyst å skrive litt om vår prosess - tanker og praktiske utfordringer. Så langt har vi bestemt oss for å bruke Storkklinikk i København. Med ikke-anonym donor. Siden vi aldri har vært en del av noe "miljø", og kjenner ingen i vår situasjon, har vi hatt problemer med å finne informasjon. Så langt har vi funnet mest informasjon på www.partnerbarn.org og www.storkklinik.dk. Det første som skjer for oss nå er at den av oss som skal gå gravid skal å ta ymse tester som storkklinikken krever skal tas før man kan sette igang. Når det er gjort skal vi ha en journalsamtale med storkklinikken. Etter det vi har funnet ut så er det kanskje bare ca 2-3 uker ventetid maks når man tar kontakt med klinikken om en sånn samtale. Når den samtalen er unna gjort, og man forfåpentligvis får gå videre i prosessen, må man bare få finne ut når man har eggløsning. Og så basere seg på å dra til danmark på kort varsel for å bli inseminert. Vi har også lyst inngå parnerskap, og lurer litt på om man bør gjøre det før man blir gravid, eller man bare kan vente. Pga praktiske grunner som adopsjon etc. Vi synes det blir litt for uromantisk å "bare gjøre det" av praktiske grunner, og spesielt om det ikke er nødvendig. Ellers må vi bare si at vi har fått udelt positive tilbakemeldinger på at vi har lyst å bli en familie. Både fra familie og venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 19. desember 2006 #2 Del Skrevet 19. desember 2006 Hei Å gifte seg av praktisk grunner er ikke nødvendig riktig enda da lesbiske ikke får adoptere. Men nå er også loven slik at man må ha bodd sammen med barnet i to år før man kan adoptere, så jeg tror dere har litt tid på dere. Tror ikke man må ha vært gift i to år for å adoptere. Akkurat nå er jeg trøtt og husker ingenting og burde egentlig ikke si noe Planlegger partnerskap vi og. Spennende Lykke til i prosessen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wayah Skrevet 20. desember 2006 #3 Del Skrevet 20. desember 2006 Heisann Ville bare ønske deg/dere velkommen hit, og ønske dere masse lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 4. januar 2007 Da har jeg iallefall vært hos fastlegen og fått rekvisasjon til gynekologen. Der har jeg fått time i slutten av januar. Så får jeg tatt alle de testene som kreves. Det begynner å føles veldig virkelig nå. Det er mye tankeprosesser som surrer rundt i hodet. Skjønner jo at vi ikke trenger å planlegge alt nå, men så blir vi så revet med. Dessuten så liker jo begge å planlegge, så vi har stor glede av det faktisk. Emnet barn er iallefall utømmelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 4. januar 2007 #5 Del Skrevet 4. januar 2007 Spennende vri på prøverdagbok. Velkommen som dagboknabo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 4. januar 2007 #6 Del Skrevet 4. januar 2007 Hei, så spennende da. Håper det er ok at jeg titter innom og følger med i denne (for meg) uvanlige prosessen! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 9. januar 2007 Her er alle velkommen! Hyggelig at noen titter innom. På søndag tok vi kontakt med Stork klinikken. Dvs. vi sendte en email om at vi var interessert i mer info om åpne donorer. Så i går fikk vi et hyggelig svar og et langt dokument om alt rundt inseminasjon og et litt kortere ett om åpne donorer. Åpen donor vil si at når barnet fyller 18 kan det selv ta kontakt med klinikken og få utdelt en 30 siders profil om donor og kontakt informasjon. Donor er pliktig til et kort møte med barnet, hvis barnet ønsker det. Grunnen til at vi ønsker åpen donor er at vi ikke vil ta bort muligheten til å kunne få full medisinsk historie og litt informasjon om personlighet etc. Man vet jo aldri hvordan barnet vil tenke. Noen barn vil nok ha et sterkt behov for å finne ut av dette, mens for andre kan dette være uviktig. Dette er et tema vi har diskutert mye, men har vel egentlig vært enig om dette hele veien. Man kan velge donor ut i fra 3 kriterier, om man ønsker. Øyenfarge, hårfarge og høyde. Det samme gjelder om donoren ikke er "åpen". Alle donorene er skandinaviske og de er i gjennomsnitt 25 år, og studenter ved universitet og høyskoler. De må også igjennom omfattende legeundersøkelser. Det er litt godt å vite. Denne uken skal jeg få tatt MMR-vaksinen. Mot røde hunder. Man skal ta denne minst 3 måneder før inseminasjonen hvis man ikke har hatt røde hunder som liten. Man skal også testes for HIV, Klamydia og Gonore, men dette regner jeg med at jeg får gjort hos gynekologen. Hos gynekologen skal det også tas ultralyd av livmor og eggstokker for å se at alt ser friskt ut, og så skal det gjøres en hormonutredning. Det er ganske omfattende, men nødvendig. Når man skal legge mye energi og penger i å prøve å bli gravid et det greit å vite at man faktisk KAN bli det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baby-E Skrevet 9. januar 2007 #8 Del Skrevet 9. januar 2007 Oi, så spennende! Har dere noe tidpunkt nr dette skal skje eller? Det er bra det er mulighet med åpen donor. Som du sier så er det noen barn som velger å finne ut av det, mens andre ikke har noe behov for det. Men jeg tror det er enklere for barnet om det veit at muligheten er der. Lykke til videre i prosessen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. januar 2007 #9 Del Skrevet 9. januar 2007 *følge med* Masse lykke til med prosjektet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 9. januar 2007 Forfatter #10 Del Skrevet 9. januar 2007 Takk, takk! Vi har en overordnet plan om å forsøke å få til første inseminasjon i månedsskiftet april/mai. Så det nærmer seg med stormskritt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miiip Skrevet 10. januar 2007 #11 Del Skrevet 10. januar 2007 Spennende! Denne tråden tror jeg sannelig jeg skal tipse noen venninner om.... (Hvis ikke du er en av dem, da! ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 12. februar 2007 Forfatter #12 Del Skrevet 12. februar 2007 En stund siden vi har skrevet nå. Siden sist har vi vært hos gynekologen. Det gikk forsåvidt greit. Gikk til ei som ble anbefalt av partnerbarn.org så hun hadde erfaring med folk i vår situasjon. Tok de testene vi skulle og alt det der. Men hun fant noe som kan være cyster på den ene eggstokken. Så jeg fikk ny time en måned frem i tid for å sjekke. Det kunne visst være noe som vistes fordi jeg var rett rundt eggløsning da jeg var der. Hva vet vel vi. Vi har null peiling. I tillegg så har jeg jo drevet med telling. Jeg blir helt små rar av denne tellingen min, og det ser det ut som om syklusen min også blir. Nå er det mulig vi har kjøpt noen skikkelig crappy tester, ...vi håper det... for den viste iallefall ikke noen utslag for eggløsning enda vi testet fra dag 11 til dag 18. Nå har vi kjøpt en clearblue digital test. Der var det til og med bruksanvisning Så vi tar ikke det som noe nederlag enda. Foreløpig så skylder vi på dårlige tester! Vi får heller høre mer med gynekologen om noen uker. Ellers så har vi funnet ut at hvis vi inngår partnerskap før barnet blir født, så hadde med-mor hatt muligheten til å ste-adoptere babyen ganske raskt og dermed faktisk kunne fått innvilget "pappa"-perm. Men vi tror likevel at vi gjør som vi tidligere har planlagt med partnerskapsinngåelse etter barnet har kommet. Vi vil jo selvfølgelig at bryllupet vårt skal være noe romantisk vi gjør, ikke noe vi hasteplanlegger fordi vi "må". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 2. mars 2007 #13 Del Skrevet 2. mars 2007 Så spennende å følge med hos dere Naboene mine har fått barn på denne måten og guttene har det så fint og er så flotte. Såvidt jeg vet (jeg har ikke gravd og spurt så mye) har de båret frem og født hvert sitt barn. Jeg tror de har brukt samme donor på begge gutta - men side de har ulik mor likner de ikke noe særlig på hverandre likevel. Håper dere lykkes like godt og kan nyte barseltid om en stund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #14 Del Skrevet 5. mars 2007 (endret) Vi bestemmer først for noe, og så bestemmer vi oss for noe annet På grunn av at 1) prosessen med adopsjon skal være mye enklere hvis partnerskap er inngått før barnet kommer 2) vi sparer 40.000 kr av sparepengene på å få med-mor perm. Så har vi bestemt oss for å inngå partnerskap i løpet av høsten. Vi har og utsatt prøve startdato til juli. Det er rett og slett så alt for mye som skjer fremover. Med selskaper, reiser og med mine, nå plutselig, uforutsigbare sykluslengder. Det tilsammen skaper bare stress hvis vi skal begynne før. Jeg har også vært hos gynekologen igjen. Fikk resultatene jeg ville på alle prøvene bortsett fra de greiene de så på ene eggstokken min. Gynekologen mener det er endometriose. Vevet som kler livmoren innvendig og som støtes ut ved menstruasjon kalles endometrium (livmorslimhinne). Hos noen kvinner finnes dette vevet utenfor livmoren hvor det ikke hører hjemme. Når dette oppstår kalles det endometriose. Dette vevet på avveie kan bli funnet i eller på f.eks. eggstokkene og egglederene Fra: http://www.endometriose.no/hva_er_endometriose Nå har jeg ingen symptomer, de greiene var veldig små og gynekologen mente det ikke nødvendigvis var noe i veien for å bli gravid. Hun er infertilitets ekspert så jeg regner med hun vet hva hun snakker om. Jeg skal tilbake til gynekologen i begynnelsen av juni for å sjekke endomertiosen min før vi drar nedover. Tilbake til telling og testing. Da mensen endelig kom på dag 36!! så viste det seg jo at jeg hadde gitt opp testingen før eggløsningen kom. Så nå skal jeg i allefall ikke gi opp testingen så fort denne gangen Endret 6. mars 2007 av stork Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 6. mars 2007 Forfatter #15 Del Skrevet 6. mars 2007 Testing Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 6. mars 2007 #16 Del Skrevet 6. mars 2007 ..jeg følger med dere.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Epona Skrevet 26. mars 2007 #17 Del Skrevet 26. mars 2007 *smugleser og ønsker lykke til!* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 26. april 2007 Forfatter #18 Del Skrevet 26. april 2007 Da er vi enda et skritt nermere. I går hadde vi journal samtale med Stork klinikken. Det gikk veldig greit. Men det var kommet nye regler siden sist, så nå må jeg også testes for syfilis før vi kan gå i gang. Har også funnet ut litt mer om permisjon, deling av permisjon og adopsjon. De nye reglene gjør jo at ste-adopsjon skal behandles mye raskere. Sånn at man har mulighet for å dele på permisjonen. Har lest mye i avisene at prosessen for adopsjon går mye treigere enn planlagt, og samtidig så trodde jeg at begge måtte søke om permisjon samtidig. Så derfor for oss at dette kanskje ville bli vanskelig. Men har nå funnet ut at jeg søker om hele permisjonen. Så setter vi i gang med adopsjons prossessen. Når adopsjonen er på plass kan vi søke om å dele på den permisjonen som er igjen. Alt dette krever da at barnet er født i et partnerskap. Vi har tenkt at med-mor i tillegg til de 14 dagene etter fødsel også tar en 14 dagers permisjon uten lønn påfølgende de første 14 dagene. Sånn at begge er hjemme med barnet den første måneden. Vi har også tenkt å prøve at med-mor tar 1 mnd permisjon uten lønn etter noen måneder også, i tillegg til de ukene hun får med lønn på slutten av permisjonen ("pappa" permen). Mulig også en måned perm uten lønn når den er over også. Men alt dette krever jo at hennes arbeidsgiver ikke setter seg på bakbeina. Men vi sparer i allefall penger med vi greier Vi har også fått tilsendt en liste over de åpne donorene. Der står det øyefarge, hårfarge, høyde, blodtype og hva de jobber med/studerer. Det nermer seg nå, men foreløpig er det fortsatt testing av eggløsning som står på programmet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 31. august 2007 Forfatter #19 Del Skrevet 31. august 2007 Nå er det virkelig lenge siden vi har vært inne og skrevet her. Og det har skjedd litt siden sist. Det har ikke blitt noen tur til Danmark ennå. Dette fordi endometriosen som ble funnet på eggstokken til 'mor' hadde vokst seg større da det ble sjekket i juni. Med det resultat at hun måtte inn å operere (kikkhull) - som igjen resulterte i en mindre eggstokk. Det ble også funnet cyste på den andre eggstokken, som ble fjernet, og da ble det fjernet noe på denne siden også. Og da blir det litt vanskelig å bli gravid på vanlig 'stork' måte. Det som blir mest aktuelt for henne nå er prøverør. Så da har vi bestemt oss for at jeg, i utgangspunktet 'medmor', skal prøve først. Så nå skal jeg gjennom de samme undersøkelsene og testene. Vi må også ha en ny journalsamtale med stork klinik. Og jeg må begynne å telle og finne eggløsning. Vi håper at vi kan komme igang med prøving i løpet av høsten/vinteren.. men vi stresser ikke. Først skal vi gifte oss.. det er ikke så lenge til det heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stork Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #20 Del Skrevet 11. januar 2008 Har vist ikke vært så mye og skrevet her i det siste. Ingen baby i magen ennå - men vi har ikke vært i Danmark ennå heller Ting tar tid. Men som jeg skrev i forrige innlegg så stresser vi ikke dette.. Vi har også byttet klinikk i danmark.. Siden 'mor' mest sannsynlig bare kan bli gravid gjennom prøverør. Dette gjør de ikke på Stork, så da har vi kontaktet Nordica. Kommer med oppdateringer hvis det skjer noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå