Lipstick Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har noen egg stående i kjøleskapet som gikk ut på dato for litt under en måned siden. Er de farlige å spise? Skal bake i dag og lurer på om jeg kan bruke disse eggene, eller om jeg bør kjøpe nye. Har hørt at det ikke skal være noen stor bakterievekst på egg som står i kjøleskap.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Egg er holdbare i ca 3 uker etter holdbarhetsdatoen har gått ut, forutsatt at de har stått i kjøleskap hele tida. Du kan jo knekke ett, lukter det ille så hadde jeg nok kjøpt nye
Crianza Skrevet 20. desember 2006 #3 Skrevet 20. desember 2006 Enig. Egg er holdbare lenge etter utløpsdatoen.
Gjest Vidvandre Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Jeg har brukt egg som er gått ut for flere måneder siden, og jeg har ikke dødd ennå. Så lenge de ikke er råtne syntes jeg ikke det har noe å si.
Gjest gjesta Skrevet 21. desember 2006 #5 Skrevet 21. desember 2006 jeg ville ikke ha spist egg som var 3 uker gamle... bare tanken gjør meg kvalm.....
tuji Skrevet 21. desember 2006 #6 Skrevet 21. desember 2006 Var det ikke noe EU-greier for noen år siden som gjorde at norske egg måtte stemples med mye kortere holdbarhetstid enn før? Mener at det lå informasjon i pakkene om at eggene var holdbare i omtrent en måned lenger enn det står på, men at de er nødt til å merke dem slik.
Gjest Gjesta Skrevet 21. desember 2006 #7 Skrevet 21. desember 2006 Var det ikke noe EU-greier for noen år siden som gjorde at norske egg måtte stemples med mye kortere holdbarhetstid enn før? Mener at det lå informasjon i pakkene om at eggene var holdbare i omtrent en måned lenger enn det står på, men at de er nødt til å merke dem slik. ← jo. Jeg hadde brukt dem om de så og luktet fine ut
Malama Skrevet 21. desember 2006 #8 Skrevet 21. desember 2006 Stemmer det, før det EU-direktivet kom hadde norske egg holdbarhet omtrent en måned lenger enn de har i dag. Og for et pr år siden, like etter at de nye regelene kom (så det er kansje mer enn et par år...) søkte prior (ja, det er vel dem som måtte ha gjort det "eggeselgerene" i alle fall) om å få lov til å stemple eggene med lenger holdbarhet enn det EU-direktivet tillater, for at det skulle være mulig å dekke opp etterspørselen etter Egg i norge enten det var ei jul eller ei påske. Og dette fikk de medhold i, så de fikk altså lov, basert på at egg ER holdbare mye lenger, og inntil like før (det var altså like etter de nye reglene) kunne eggene vært merket med 4 uker lenger holdbarhet, så de fikk lov til å gi to uker over eller noe sånn, altså godt innenfor eggets holdbarhet likevel. Null problem å spise egg som gikk ut for en måned siden. Med mindre det lukter ille, selvsagt, knekk ett og sjekk. Mamma har fottalt meg at til kakebaking bør jeg ha "ferske egg" (ellers blir ikke kakebunnene så høye og fine, eller noe sånn) men ellers er det i alle fall slett ikke noe problem. Her er hva opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt skriver på sin hjemmeside: Ta det med en klype salt Ta stemplingsdatoen på eggekartongen "med en klype salt". Norske egg er like gode og like trygge å spise i flere måneder etter at de har "gått ut på dato", bare du har eggene i kjøleskap. På grunn av faren for salmonella i andre land, har EØS en regel om at egg bare kan stemples med 28 dager fra verping. For - er det først salmonellabakterier inne i egget - formerer de seg for hver dag som går; særlig hvis eggene ikke oppbevares kjølig. I Norge har vi verken salmonella i eggene eller problemer med kjøling av eggene. Likevel må vi følge bestemmelsene i EØS; selv om de altså er helt håpløse for oss. Vi får ta stemplingsdatoen på egg "med en klype salt"!
Gjest Elfrida Skrevet 21. desember 2006 #9 Skrevet 21. desember 2006 jeg ville ikke ha spist egg som var 3 uker gamle... bare tanken gjør meg kvalm..... ←Hvis du ikke har høne selv så har du nok spist 3 uker gamle egg opptil flere ganger, det er faktisk lov å selge 3 uker gamle egg i butikken.
Lipstick Skrevet 21. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2006 Brukte et par av eggene til julekakene mine, jeg. De luktet som de skal. Visste det var noe greier med datostemplingen for noen år tilbake.. Takk for svar!
Cr@sh Skrevet 23. desember 2006 #11 Skrevet 23. desember 2006 Du kan sjekke om eggene er dårlige uten å knekke dem: Putt en og en i en liten bolle eller lignende med vann; går de til bunns er de fine - flyter de, bør du kaste dem.
skrue Skrevet 24. desember 2006 #12 Skrevet 24. desember 2006 Jeg har noen egg stående i kjøleskapet som gikk ut på dato for litt under en måned siden. Er de farlige å spise? Farlig er det nok ikke. Jeg vil heller tro at det er smaken/lukten som endres til det verre før den eventuelt blir farlig. Jeg ville antagelig ikke brukt disse eggene rå (eks i marsipan).
Saeria Skrevet 26. desember 2006 #13 Skrevet 26. desember 2006 Du kan sjekke om eggene er dårlige uten å knekke dem: Putt en og en i en liten bolle eller lignende med vann; går de til bunns er de fine - flyter de, bør du kaste dem. ← Står de på snei på bunnen nærmer de seg grensen for holdbarhet.
Gjest Eggemannen (gjest) Skrevet 15. januar 2010 #14 Skrevet 15. januar 2010 Takk for tipset ved å "teste" gamle egg i vann. Det gir jo litt mening: for om forråtnelsesprosessen har begynt inni dem, så vil bakteriene omdanne egg til mer gass (CO2?) inni dem som gjør at de flyter opp. Ellers har jeg mer og mer begynt å stole på egen nese enn å blindt tro på holdbarhetsdatoer. Da jeg var yngre turte jeg knapt drikke melk som var 2 dager over datoen (jeg husker mamma var ekkel som fint kunne gjøre det). Nå har jeg vel begynt å bli som henne. Uansett, bare for å informere de som blir kvalme ved tanken: jeg fant nettopp 4 egg i kjøleskapet. Best før 27. november 2009. Nå er det 15. januar 2010, altså snart 2 måneder over best-før-datoen. Disse har jeg ingen problemer med å spise (jeg lukter såklart på de før de spises). Resultat: Speilegg til pytt-i-panne. *OM NOM NOM NOM!* Egg holder kjempelenge sålenge de har blitt lagret kaldt hele tida. Ikke gidd å følge holdbarhetsdatoen.
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2010 #15 Skrevet 16. januar 2010 På NRK ble det testet varer utgått på dato før jul. Der viste det seg at egg som var 7 mnd eldre enn datostemplingen fremdeles var fullt brukbare. Gamle egg ville jeg brukt til mat, de nye til koking. Nye egg kan også bli råtne før dato.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå