Gå til innhold

sjokolademousse som skiller seg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere laget sjokolademousse av denne oppskriften, men de siste gangene jeg har gjort det har moussen skilt seg.. Kaffe og sjokolade blandingen synker ned mot bunnen i bollen, og kremlaget blir liggende øverst.....

Hva gjør jeg galt?????

Oppskriften

4 egg

1 dl melis

150 g kokesjokolade eller hvit sjokolade

1/2 dl sterk kaffe

2 dl kremfløte

Pisk eggedosis av egg og melis. Brekk sjokoladen i biter og smelt den i kaffe over svak varme. La sjokoladen bli helt myk før den røres sammen, ellers vil den klumpe seg. Rør sjokoladen lett inn i eggedosisen. Rør forsiktig inn pisket kremfløte. Avkjøl minst 2 timer før servering.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at sjokolademousse etter oppskrifter med hele egg har en tendens til å skille seg. Jeg tror det er eggehvitene som ofte synker ned til bunnen. Jeg foretrekker derfor oppskrifter med flere eggeplommer enn -hviter eller uten eggehviter i det hele tatt. Da er det mye mindre sannsynlighet for at noe skjærer seg.

Skrevet
Min erfaring er at sjokolademousse etter oppskrifter med hele egg har en tendens til å skille seg. Jeg tror det er eggehvitene som ofte synker ned til bunnen. Jeg foretrekker derfor oppskrifter med flere eggeplommer enn -hviter eller uten eggehviter i det hele tatt. Da er det mye mindre sannsynlighet for at noe skjærer seg.

har du en oppskrift uten eggehviter da???

Skrevet

Jepp, denne har jeg gode erfaringer med. Det er Sverre Sætre, en av Norges beste konditorer som har komponert den. Den blir best om du bruker sjokolade med 70% kakao. Hvis du ikke får tak i det, og må bruke en med lavere kakaoinnhold, bør sukkermengden reduseres litt.

Antall porsjoner: 5

60 g eggeplommer (ca 3 stk)

40 g sukker

0,4 dl fløte

125 g mørk sjokolade

2,3 dl fløte

Tilberedning:

Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad. Tilsett sukkeret i eggeplommene mens du pisker lett med en visp. Kok opp 0,4 dl fløte og tøm den over eggeplommene mens du visper lett. Tøm den smeltede sjokoladen over eggeblandingen mens du rører med en visp.La den avkjøle seg på kjøkkenbenken i ca 15 min. Pisk 2,3 dl fløte til en lett krem. Vend inn fløtekremen med en slikkepott. Fylles i en bolle og settes i kjøleskap til den stivner. Dette tar ca 3 timer.

Skrevet

Tusen takk :klem:

Da prøver vi denne til jul :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...