Leanne Skrevet 19. desember 2006 #1 Skrevet 19. desember 2006 Jeg har tidligere laget sjokolademousse av denne oppskriften, men de siste gangene jeg har gjort det har moussen skilt seg.. Kaffe og sjokolade blandingen synker ned mot bunnen i bollen, og kremlaget blir liggende øverst..... Hva gjør jeg galt????? Oppskriften 4 egg 1 dl melis 150 g kokesjokolade eller hvit sjokolade 1/2 dl sterk kaffe 2 dl kremfløte Pisk eggedosis av egg og melis. Brekk sjokoladen i biter og smelt den i kaffe over svak varme. La sjokoladen bli helt myk før den røres sammen, ellers vil den klumpe seg. Rør sjokoladen lett inn i eggedosisen. Rør forsiktig inn pisket kremfløte. Avkjøl minst 2 timer før servering.
Gjest bada Skrevet 19. desember 2006 #2 Skrevet 19. desember 2006 Min erfaring er at sjokolademousse etter oppskrifter med hele egg har en tendens til å skille seg. Jeg tror det er eggehvitene som ofte synker ned til bunnen. Jeg foretrekker derfor oppskrifter med flere eggeplommer enn -hviter eller uten eggehviter i det hele tatt. Da er det mye mindre sannsynlighet for at noe skjærer seg.
Leanne Skrevet 19. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. desember 2006 Min erfaring er at sjokolademousse etter oppskrifter med hele egg har en tendens til å skille seg. Jeg tror det er eggehvitene som ofte synker ned til bunnen. Jeg foretrekker derfor oppskrifter med flere eggeplommer enn -hviter eller uten eggehviter i det hele tatt. Da er det mye mindre sannsynlighet for at noe skjærer seg. ← har du en oppskrift uten eggehviter da???
Gjest bada Skrevet 20. desember 2006 #4 Skrevet 20. desember 2006 Jepp, denne har jeg gode erfaringer med. Det er Sverre Sætre, en av Norges beste konditorer som har komponert den. Den blir best om du bruker sjokolade med 70% kakao. Hvis du ikke får tak i det, og må bruke en med lavere kakaoinnhold, bør sukkermengden reduseres litt. Antall porsjoner: 5 60 g eggeplommer (ca 3 stk) 40 g sukker 0,4 dl fløte 125 g mørk sjokolade 2,3 dl fløte Tilberedning: Finhakk sjokoladen og smelt den i vannbad. Tilsett sukkeret i eggeplommene mens du pisker lett med en visp. Kok opp 0,4 dl fløte og tøm den over eggeplommene mens du visper lett. Tøm den smeltede sjokoladen over eggeblandingen mens du rører med en visp.La den avkjøle seg på kjøkkenbenken i ca 15 min. Pisk 2,3 dl fløte til en lett krem. Vend inn fløtekremen med en slikkepott. Fylles i en bolle og settes i kjøleskap til den stivner. Dette tar ca 3 timer.
Leanne Skrevet 20. desember 2006 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2006 Tusen takk Da prøver vi denne til jul
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå