Gå til innhold

Barn som er oppe kl 0600

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg synes at å kalle seg b-menneske blir en litt billig unnskyldning for å sove lenge. Jeg foretrekker også å sitte oppe til langt på natt, og sove lenge, men har ingen problemer med å stå opp tidlig når jeg må. Og fra naturens side står vi opp med sola, det å sitte oppe til langt på natt er en mulighet som kom med det elektriske lyset. Og spedbarn følger en naturlig døgnrytme, som er å stå opp tidlig, og sove når det er mørkt.

Endret av Eir
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For å trøste litt......

Våre er nå 11 og 12 år nå, og de sover til kl. 09 - 11 i helgene og til de blir vekket i ukedagene. Men de må relativt tidlig opp da, ca. kl. 07, for å rekke frokost med favorittmamman sin før hun (jeg) går på jobb.... (og favorittmamman var "en drittmamma" i kveld, men det går over).....prepubertet.... :forvirret:

Da de var små, våknet de gjerne mellom 05 og 06 på morningen....

:)

Endret av gjest1
Skrevet
Blant barna, ja. Det er vel ganske normalt at barna våkner tidlig. Men det behøver slett ikke bety at foreldrene til flesteparten av disse barna er ihuga a-mennesker. Det er mange av oss som er b-mennesker fra naturens side, men som må lære oss å stå opp tidlig. I hvert fall jeg... :rodme:

Litt enig i dette, av samme grunn som jeg skrev over. "Jeg er b-menneske, så jeg bare MÅ sove lenge" er en påstand jeg ikke tror på lenger, etter egen erfaring. Før jeg fikk barn elsket jeg å sove lenge- så lenge som mulig på hverdager og til ti-elleve (tolv-ett...)-tiden i helgene. Men må man så må man, har du barn er det ikke noe som heter at "det går ikke, for jeg må sove lenge." Ikke gyldig argument lenger, dessverre. Det ER møkkakjedelig å legge seg i titiden hver eneste kveld, men i de verste periodene så må man vel bare ta konsekvensen av det med å bo med en liten morgenfugl...

Jens, så fint at morgenen ble litt lettere med litt mer søvn! Igjen, jeg vet hvor vanskelig det er å måtte endre sin egen døgnrytme, men det kan hende det er det beste når barnet er så lite. Og når han blir litt større, kan han aktivisere seg mer selv, ihvertfall i helgene. Stå på :)

Problemet mitt er att ikveld f.eks skal jeg ha kveldsskiftet på joben og er ikke hjemme før 2130. Skal jeg da gå rett å legge meg da??Er jo hyggelig å kunne sitte litt oppe med mannen når jeg kommer hjem.

Skrevet
Problemet mitt er att ikveld f.eks skal jeg ha kveldsskiftet på joben og er ikke hjemme før 2130. Skal jeg da gå rett å legge meg da??Er jo hyggelig å kunne sitte litt oppe med mannen når jeg kommer hjem.

Det er jo du som har valgt å ha en kveldsjobb og små barn, så det er jo noe du må sy sammen selv. Men du trenger i utgangspuntket ikke mer enn 7 timer søvn for å være utvilt, så er du hjemme 21:30 kan du sitte oppe med mannen i halvannen time til 23:00 og legge deg da. Halvannen time er ikke allverdens med tid, men det må man jo uansett leve med når man har valgt å jobbe skift.

Skrevet
Det er jo du som har valgt å ha en kveldsjobb og små barn, så det er jo noe du må sy sammen selv. Men du trenger i utgangspuntket ikke mer enn 7 timer søvn for å være utvilt, så er du hjemme 21:30 kan du sitte oppe med mannen i halvannen time til 23:00 og legge deg da. Halvannen time er ikke allverdens med tid, men det må man jo uansett leve med når man har valgt å jobbe skift.

valgt og valgt fru blom

hadde i utgangspunktet dagvakter, men har blitt omrokkeringer.

Skrevet
valgt og valgt fru blom

hadde i utgangspunktet dagvakter, men har blitt omrokkeringer.

Problemet er arbeidstid og ikke ungen :ler:

Skrevet

Jeg lurer på en ting. Spretter dere opp av senga fordi barnet gir lyd om morgenen? Min yngste hadde en tendens til å våkne i seks-tida ei stund, og for å få sove litt lenger gikk jeg inn og forklarte at det fremdeles var natt :sjenert:

H*n lå en liten stund og småpratet før h*n sovnet igjen, enten i egen seng eller min... Det hører med til historien at min jobb begynner ganske sent på dag, så vi hadde tid til sene morgener... Man kan jo faktisk prøve å si til barna at det går an å sove lenger? Men er de skikkelig våkne så er de det, det skjønner jo jeg også. Nå skal det sies at barnet mitt alltid har sovet mye. Har vel litt med medfødt sovehjerte å gjøre også.

Turnusarbeid og små barn er utrolig slitsomt, du har min fulle sympati :klem:

Skrevet
Men du trenger i utgangspuntket ikke mer enn 7 timer søvn for å være utvilt,

Det var da veldig bombastisk. Jeg trenger ideelt sett 9-10 timer, men det får jeg sjelden (fordi ejg ikke vil legge med i 21-tiden til daglig, og langt mindre får sove da, for da er jeg jo våken) så derfor er jeg mye trett.

Skrevet

Veldig individuelt med søvnbehov. Jeg kan holde på i lang tid med lite søvn, men jeg kjenner det på kroppen etterhvert.

Gro Harlem Brundtland fortalte en gang i et intervju at hun førsøkte alltid å få 5 timers søvn :overrasket:

Skrevet
Det var da veldig bombastisk. Jeg trenger ideelt sett 9-10 timer, men det får jeg sjelden (fordi ejg ikke vil legge med i 21-tiden til daglig, og langt mindre får sove da, for da er jeg jo våken) så derfor er jeg mye trett.

Friske, voksne mennesker skal ikke trenge mer enn 7-8 timers søvn. Men søvn avler søvn, så dersom man først kommer inn i ett dårlig spor med å sove for mye, så vil man føle seg trøtt hele tiden.

Skrevet
Friske, voksne mennesker skal ikke trenge mer enn 7-8 timers søvn. Men søvn avler søvn, så dersom man først kommer inn i ett dårlig spor med å sove for mye, så vil man føle seg trøtt hele tiden.

Jeg merker stor forskjell paa 7 og 8 timers soevn. 8 er fint, 7 er litt lite, hvertfall over tid.

Skrevet

Det der blir litt for A4. Det kan da være at noen mennesker trenger litt mer en 7 timer.

Det kommer jo ogspå helt annpå hvor hektisk hverdag man har og hvor sliten kroppen er , slev om man er frisk og rask

Skrevet
Jeg merker stor forskjell paa 7 og 8 timers soevn. 8 er fint, 7 er litt lite, hvertfall over tid.

Jeg merker også helt klart forskjell på 7 og 8 timer, og 7 er litt for lite over tid. (alt går jo for en natt, kan fungere relativt greit med ned mot 4 timers søvn EN dag, men da trenger jeg mer den neste (tideig kveld...), så det må jo være et unntak da)

Men så er jeg av denne sære typen som derfor ikke anser det som noe unormalt at jeg skal legge meg rundt klokka ti jeg da. Jeg har vekking på klokka seks, mandag-fredag, og da må jeg i seng så nært ti som mulig, for blir den 11 så blir jeg TRØTT.

Alt går i perioder, må man så må man.

Men om barnet sover til klokken seks, og da er klar for å starte dagen vil jo det si at barnet våkner omtrent samtidig med at vekkerklokkene begynner å pipe rundomkring i landet, og således er det ikke et søvnproblem akkurat, barnet har en ganske normal døgnrytme da, og våkner fordi det blir morgen.

Skrevet

For meg går hverdagen rundt med 7-8 timer søvn, men jeg føler meg slettes ikke uthvilt. Uten vekkerklokke sover jeg 10-11 timer, uten unntak.

Skrevet
Jeg synes at å kalle seg b-menneske blir en litt billig unnskyldning for å sove lenge. Jeg foretrekker også å sitte oppe til langt på natt, og sove lenge, men har ingen problemer med å stå opp tidlig når jeg må.

Er man ekte B-menneske så får man ikke sove når man legger seg tidlig og/eller er like bein trøtt om morgenen uansett hvor tidlig man har lagt seg. Så at du ikke har problemer med å stå opp tidlig, betyr kanskje ikke annet enn at du ikke er et B-menneske?

Skulle egentlig bare trøste litt, jeg: min datter våknet også seks, men nå sover hun i det minste til halv åtte. Endret seg vel rundt 2,5 - 3 år? Husker ikke nøyaktig. Minstemann våkner fem på seks, men vi håper han får en litt mer fornuftig innstilling etter hvert han også :ler:

Skrevet
Er man ekte B-menneske så får man ikke sove når man legger seg tidlig og/eller er like bein trøtt om morgenen uansett hvor tidlig man har lagt seg.

Nettopp. Selv står jeg opp litt over 6 hver dag, men får rett og slett ikke sove før 23-2330, uanset når jeg legger meg (med mindre jeg er veldig syk). Og tro meg, jeg har forsøkt å legge med tidligere plenty av ganger, men å vri seg i sengen søvnløs er lite fruktbart. I går jobbet jeg 11 timer, var kjempesliten og ikke hjemme før 2130. Men trett? Nix.

Skrevet
Er man ekte B-menneske så får man ikke sove når man legger seg tidlig og/eller er like bein trøtt om morgenen uansett hvor tidlig man har lagt seg. Så at du ikke har problemer med å stå opp tidlig, betyr kanskje ikke annet enn at du ikke er et B-menneske?

Jeg var også sånn før, og har man først lagt seg til en slik dårlig døgnrytme kan det ta opptil 3-4 uker å snu den igjen. Det betyr at man må stå opp i feks sekstida, hver eneste morgen, hverdag og helg, samme hvor mye det svir, og når man la seg. Men da vil man også begynne å bli trett på kvelden etter en stund.

Fra naturens side har vi en døgnrytme som følger sola, med små individuelle variasjoner. Men siden vi bor såpass langt nord som vi gjør, så blir denne litt forstyrret, og vi må jobbe hardere for å opprettholde den.

Skrevet
Jeg var også sånn før, og har man først lagt seg til en slik dårlig døgnrytme kan det ta opptil 3-4 uker å snu den igjen. Det betyr at man må stå opp i feks sekstida, hver eneste morgen, hverdag og helg, samme hvor mye det svir, og når man la seg. Men da vil man også begynne å bli trett på kvelden etter en stund.

Dette har jeg prøvd, ikke bare i 3-4 uker, men i over et halvt år, og det går bare ikke. Klart man greier seg, men det er som å gå rundt med en konstant søvnmangel og man føler seg ikke på topp.

Forøvrig er det helt feil at det er få variasjoner i døgnrytme, flere undersøkelser viser at døgnrytmen i aller høyeste grad er svært varierende (jeg har dessverre ingen kilder å vise til akkurat nå, men dette er noe vi lærer i psykologi), noen mennesker har døgnrytme ned i 18 timer, mens andre har helt opp i 54. A-mennesker har generelt en døgnrytme kortere enn 24 timer, mens B-mennesker har lengre. B-mennesker klarer som oftest lettere å tilpasse seg andre døgnrytmer enn A-mennesker gjør, men det betyr ikke at alle klarer det eller at de trives med det. Jeg er som sagt B-menneske selv, og det er komplett umulig å få sove før tidligst midnatt uansett hvor trøtt eller sliten jeg måtte være. Og jeg er aldri uthvilt før etter minst 10 timers søvn (det er stort sett så lenge jeg sover når jeg får våkne av meg selv), selv om jeg til daglig må leve på mindre enn det. Folk er forskjellige.

Skrevet
Men du trenger i utgangspuntket ikke mer enn 7 timer søvn for å være utvilt.

I følge en søvnforsker ved HiB som har forsket på søvn i godt over ti år, så er sønvbehovet forskjellig fra person til person. Alt mellom 5 og 10 timer er innen normalen. Storparten trenger rundt 8 timers søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...