Gå til innhold

Kransekake

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil veldig gjerne lage kransekake pinner, men jeg trenger en enkel og grei forståelig oppskrift..

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en som blir veldig god! NAMNAM..

500 gr mandler

400 gr melis

3 eggehviter

3 strøkne ss hvetemel

Mal mandler (bruk ikke kjøkkenmaskin, men skikkelig kvern)

bland alt sammen og kna (best med hendene er min erfaring).

Rull i pølser med 1,5 cm tykkelse (jo tynnere jo tørrere og mindre seige..)

Stekes på 210 grader midt i ovnen i ca 10 minutter.

Det er lurt å fryse de før de tørker gjennom. Ta de opp rett før servering, og du har seige, myke og gode kransekakepinner.

Lykke til!

Skrevet
Jeg har en som blir veldig god! NAMNAM..

500 gr mandler

400 gr melis

3 eggehviter

3 strøkne ss hvetemel

Mal mandler (bruk ikke kjøkkenmaskin, men skikkelig kvern)

bland alt sammen og kna (best med hendene er min erfaring).

Rull i pølser med 1,5 cm tykkelse (jo tynnere jo tørrere og mindre seige..)

Stekes på 210 grader midt i ovnen i ca 10 minutter.

Det er lurt å fryse de før de tørker gjennom. Ta de opp rett før servering, og du har seige, myke og gode kransekakepinner.

Lykke til!

Dette hørtes lett ut:) Skal jeg ikke piske eggehvittene først?Bare ta de oppi sammen med alt annet og kna til en bra deig?

Tusen takk:)

Skrevet

Vær forsiktig med eggehviten. Størrelsen på egg varierer. Jeg laget i går og hadde 130 g hvite i en deg på 1.4 kg mandler og melis. Etter at hviten er knadd inn, kan man plassere deigen i en gryte som står på laveste styrke på komfyren og kna videre der (til den er så varm at man ikke klarer mer). Da vil deigen etterhvert utfelle mandelolje som brukes til å få en god deig. For mye eggehvite kan medføre at ringene eser for mye i ovnen.

Skrevet
Dette hørtes lett ut:) Skal jeg ikke piske eggehvittene først?Bare ta de oppi sammen med alt annet og kna til en bra deig?

Tusen takk:)

Jeg bruker ikke å piske eggehvitene først. Jeg bare knar.

Lykke til!

Skrevet
Jeg bruker ikke å piske eggehvitene først. Jeg bare knar.

Synes begrepet pisket eggehvite er litt vagt. Det er stor forskjell på hvitt stiv skum og løst pisket. Selv bruker jeg også hviten som den er.

Skrevet

Skal du lage kransekake så må du begynne med å skålde & tørke mandlene. Maler du mandlene med skallet på blir ikke resultatet så pent.

Skrevet

Da var det gjort...

Jeg skåldet halvparten og resultatet ble bra det..

Jeg syns deigen var veldig klissete og vanskelig å rulle ut uten at alt satt seg fast på benken... Så jeg puttet deigen oppi en krem spruter(eller hva det heter) og presset deigen ut i finne passe pølser. Så nå var det gjort, takk for god oppskrift Laban:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...