Gå til innhold

Din beste fiskesuppe?

Fremhevede innlegg

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Kjæresten har vært bortreist i over en uke og kommer hjem i morgen. Har lyst til å overraske ham med middag, og siden jeg har fryseren full av fisk, så tenkte jeg å lage fiskesuppe. Har aldri laget dette fra bunnen av. Gode, velutprøvde oppskrifter mottas med takk :) Både tomatbaserte og "hvite" supper.

Har forøvrig både torsk- og seifilet i fryseren og kjøper gjerne andre ingredienser (blåskjell, reker, kamskjell, etc). Tenkte å servere landbrød med aioli til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her skal jeg følge nøye med!

(min beste fiskesuppe til nå er Findus frossen ferdigsuppe. Er vanligvis ikke så glad i frossenmat, men akkurat den er skikkelig god. Spesielt hvis jeg sper på med reker osv)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Fiskesuppe er rågodt, og det finnes så mange varianter. Ble hektet på fiskesuppe da jeg var prøvesmaker i VM i fiskesuppe for noen år siden :ler:

Skrevet

Denne er nydelig. :)

I tillegg til de nevnte fiskeslagene (jeg synes det blir best med en fast hvit fisk, som steinbit eller breiflabb, i tillegg til laksen) bruker jeg å tilsette litt røkt torsk eller hyse, det setter en utrolig god smak som "gjør" hele retten.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Jeg har en egenkomponert fiskesuppe med thai-vri som er en sikker vinner her i huset. Ettersom jeg lager den veldig på slump, blir oppskriften deretter, men jeg lager den cirka sånn som dette:

1 liter vann

2 fiskebuljongterninger

ca 1 dl nam plah (thai fiskesaus) - har egentlig aldri målt, bare splæsjer i gryta, men sånn ca

saft og revet skall av 2 lime

2-4 friske chilli

1 boks kokosmelk

4-500 gram fiskefilet (sei, torsl, laks, steinbit - ta det du har og liker)

2 finstrimlede paprika i forskjellige farger

en liten håndfull sukkererter

vårløk

frisk babymais

hakket frisk koriander

Kok opp vann og ha i buljong, nam plah, lime (revet skall og juice), kokosmelk og hakket chilli. Hvor mye chilli, og med eller uten frø, avhenger av hvor hot du liker det og hvor sterke chilliene er. Prøvesmak underveis!

Skjær fisk i store terninger, strimle paprika og skjær babymais og sukkererter i biter. Tilsett først fisk og babymais, la trekke i ca 5 minutt før du tilsetter paprika og deretter sukkererter et par minutter etter. Ca 10 minutter trekketid etter at fisken er hatt i. Strø til slutt hakket vårløk og koriander over like før servering.

Strimlet gulrot er også godt i. Hvilke grønnskaer jeg bruker avhenger av hva jeg har i hus, og hvor mye mat jeg vil ha i. Noen ganger ligner suppa mer på ei gryte. Hvis en ønsker selve suppa litt tykkere, kan en jevne med litt maizenajevning før fisk og grønnsaker tilsettes.

Hele suppa er laget på 20 minutter, så den er kjapp og god hverdagsmat. Og ganske sunn :)

Endret av Dalwhinnie
Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Takk for tips, skal snart dra å handle. Skal prøve ut disse etterhvert, men siden vi nærmer oss jul så falt valget på denne :)

Skal prøve ut de andre etterhvert. Den med thai-vri hørtes veldig spennende ut, skal prøve den neste gang tror jeg. Jeg elsker kokosmelk, men kjæresten er ikke så veldig glad i det.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Jeg elsker kokosmelk, men kjæresten er ikke så veldig glad i det.

Samme her, men denne suppa går ned på høykant likevel. Brukte bare en liten boks kokosmelk de første gangene av hensyn til han. Nå reagerer han imidlertid ikke på at jeg har oppi en vanlig boks :)

• 3 år senere...
Skrevet

mamma har verdens beste hvite fiskesuppe og den er lett og lage.

kok opp kveite og mens den koker, lager man en vanlig hvit saus. i stedet for vann bruker du fiskekrafta fra kveiten som koker. hakk oppi purre og del et par gulrøtter i skiver og putt oppi dem og. for mer smak, putt oppi en fiskebujlongterning. avslutt med å helle oppi litt fløte slik at den får den fine hvite fargen. passer godt som forret eller med hvitløksbaguetter ;) bon apetite ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...