Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Maksprell
Skrevet

Er EU på vei til å bli en virkelighetgjøring av drømmen til Hitler? Samle alt til ett rike? (altså,sett bort ifra jødeutryddelsen da...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Valiant Thor
Skrevet

Jeg tror ikke du helt kjenner til Hitlers drømmer. Hitler drømte ikke om et stor Europa, Det var det Napoleon som gjorde som skulle styres fra Paris.

Det Hitler drømte om var en verden styrt av Tyskland.

Og du kan ikke sammeligne EU med Nazi Tyskland....Så svaret er Nei.

Og faktisk så var Hitlers drøm og bli Kunstner

Gjest Maksprell
Skrevet

som sagt,sett bort fra nazi opplegget og at det er tyskland som skulle styre...

Han ville jo samle alt til et "rike"..er ikke det litt likt EU?

Jeg bare spør jeg.. :sjenert:

Gjest Valiant Thor
Skrevet

Da har du nok misforstått. Det er ingenting som er likt eller litt likt med EU og Nazi Tyskland

Gjest Maksprell
Skrevet

Jeg vet godt at man ikke kan sammenligne nazi Tyskland og EU.

Bakgrunnen for at jeg spør er fordi jeg overhørte en samtale på en buss endag hvor noen snakket om EU medlemskap osv..Så nevner den ene at dette er nærmest Hitlers drøm som går i oppfyllelse.

Så tenkte jeg at dette var da voldsomt. Men så om man ser bort fra alt dette med nazi Tyskland så vil jo på en måte eu samle alt til "et rike".. Uten at det er snakk om en lignende Hitler person i spissen..

Gjest Valiant Thor
Skrevet

EU har ikke til angenda og gjøre Europa til et land. Men og gjøre landene bedre til og sammarbeide med hverandre. Hadde det ikke vært EU så er det ingen tvil at vi igjen ville fått store kriger som napoleons krigen, 1 og 2 verdneskrig i Europa. Det er takke være EU at det faktisk er fred i alle de Europeiske landene nå i dag for første gang noen sinne.

Og hva så om Europa hadde blitt 1 land det hadde ikke gjort meg noe. Uansett så er ikke dette noe EU ønsker det lar seg heller ikke gjøre

Skrevet

Jeg tror ikke EU ønsker å ekspandere noe særlig utenfor Europa, og i hvert fall ikke med militær makt.

Hvis du tar bort alt som har med nazisme å gjøre så har du jo tatt bort drømmen til Hitler da.

Hitler var også sterkt i mot kommunismen. Hvis man jobber mot kommunisme, prøver man å virkeliggjøre Hitlers drøm da?

Gjest Maksprell
Skrevet
Hvis du tar bort alt som har med nazisme å gjøre så har du jo tatt bort drømmen til Hitler da.

Hitler var også sterkt i mot kommunismen. Hvis man jobber mot kommunisme, prøver man å virkeliggjøre Hitlers drøm da?

Trudde drømmen til Hitler var å få til et rike som skulle bli styrt av nazi tyskland jeg..Men når jeg stilte det spm som jeg stilte så mente jeg sett bort ifra akkurat det punktet med at det nettopp var nazister som skulle styre ellers kunne jeg ikke ha "sammenlignet" det.

Lurte bare på om det var sammenlignbart i det hele tatt og om enkelte kan se på det som en virkelighetgjøring av drømmen til Hitler ( på en mykere måte)..som sagt,overhørte en slik samtale og begynte bare å fundere.

ang kommunismen så er vel ikke jeg den rette personen til å svare siden jeg stilte et lignende spm selv..

Skrevet

Jeg vil si EU minner mer om innvandringstilhengernes drøm (det flerkulturelle fellesskapet). Selv om innvandringstilhengerne på sin side gjerne er motstandere av EU. Men innvandringstilhengere er som kjent ikke spesielt vettuge mennesker. Fra den kanten kommer paradoksene på løpende bånd. Så ingen bør være overrasket over dette paradokset heller.

Skrevet

Jeg klarer ikke å se noen likheter mellom Hitlers Europa og EU. EU startet som et handelssamarbeid mellom Tyskland og Frankrike (stålunion). Hele utviklingen er motivert med utgangspunkt i økonomisk vekst: de fire friheter er begrunnet i økonomisk rasjonalitet. Arbeidsinnvandring har man pga fri flyt av varer og tjenester. Medlemsskap kommer i stand ved hjelp av frivillige forhandlinger.

Og ikke minst: selv om det kommer mange direktiver fra EU sentralt, vil man alltid beholde stor grad av nasjonal frihet. utvilkingen har også vist seg at regionene i de enkelte landene nå står enda sterkere enn før EU. EU vil aldri bli så integrert som USA er, vi har en så lang tradisjon som ulike små nasjonalstater.

Ikke minst vil EU også hjelpe til å hindre konflikter. Bla stilles det krav til Tyrkia før de kan bli medlemmer. Det var jo noe ekstraordinært at de to bitreste fiendene i Europa, nemlig Frankrike og Tysklan begynte å samarbeide. Siden da har de ikke vært i krig med hverandre.

Gjest Kaffomann
Skrevet
Er EU på vei til å bli en virkelighetgjøring av drømmen til Hitler? Samle alt til ett rike? (altså,sett bort ifra jødeutryddelsen da...)

I så måte ligner i hvert fall USA på det tredje riket. De hadde også et rasistisk regimet i mange stater helt til sent 60-tallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...