Gjest verpehøne?? Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Kjenner ikke lovene i Norge rundt dette så godt men ettersom jeg har forstått er det ikke lov til å fryse befruktede eller ubrefuktede egg her? Har hørt om at noen kvinner drar til Dannmark og fryse egg der. Noen som vet om sider med mer info? F.eks. hvor lenge kan egg obevares? Tusen takk for svar/linker.
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. desember 2006 #2 Skrevet 17. desember 2006 Det er visst flere som gjør det, spesielt kvinner som er karrierekvinner, eller/og som har en sykdom som svekker sjansene for å få barn i 30-årene. For oss som er i begynnelsen av 30-årene er dette en aktuell problemstilling, spesielt hvis vi er single og satser mye energi på jobb og "karriere" som det så populært heter. Mange kunne tenke seg barn når de blir nærmere 40 og da er det kjekt å vite at man faktisk kan få barn så sent.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #3 Skrevet 17. desember 2006 Lurer på hva som er argumentasjonen at f.eks mannlige kreftpasienter kan fryse sperm, mens kvinnelige pasienter ikke får fryse egg? Vet at kvinner kan få tilbud om å fryse en eggstokk men at dette gir mindre sjans for senere graviditet og er langt mer komplisert enn å kun høste egg. Eggene lagres jo også dersom man fryser en eggstokk. Noen som kjenner til reglene?
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. desember 2006 #4 Skrevet 17. desember 2006 Lurer på hva som er argumentasjonen at f.eks mannlige kreftpasienter kan fryse sperm, mens kvinnelige pasienter ikke får fryse egg? ← Godt spørsmål. Noen her som vet svaret?
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #5 Skrevet 17. desember 2006 http://www.lovdata.no/all/tl-20031205-100-002.html#2-1 Bioteknologiloven over, forklarer loven men ikke argumentasjonen. I følge loven over så virker det jo som egg kan bevares?, eller har jeg misforstått? Snakket med noen om det på St.Olav i dag og der er det ikke praksis at egg bevares, kun sperm. Så nå er jeg bare forvirret
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. desember 2006 #6 Skrevet 17. desember 2006 http://www.lovdata.no/all/tl-20031205-100-002.html#2-1 Snakket med noen om det på St.Olav i dag og der er det ikke praksis at egg bevares, kun sperm. Så nå er jeg bare forvirret ← Det hadde jo vært fint om de kunne si hvorfor.
Chiquita Skrevet 17. desember 2006 #7 Skrevet 17. desember 2006 I følge loven over så virker det jo som egg kan bevares? ← Jeg vet ikke hvordan det er i dette spesielle tilfellet, men for oss som har vært igjennom et prøverørsforsøk, så har vi 4 befruktede egg liggende nedfryst på St.Olavs. Så i følge loven kan det ikke være ulovlig å fryse ned befruktede egg i allefall. "Problemet" er vel bare at de bare kan være fryst i 5 år
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #8 Skrevet 17. desember 2006 Kom opp til diskusjoni forbinnelse med leukemi i dag. Var ingen leger der som jeg kunne rådføre meg med, får spørre neste gang de trenger en ekstravakt på sykehuset. Jeg trodde også at en kunne fryse ned befruktede egg men ikke ubefruktede. De sa også at sprem kun kunne lagres i 6år. Skal jammen spørre og grave til høyre og venstre til jeg får et tilfredsstillende svar, blir så irritert av å ikke vite eller skjønne!
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. desember 2006 #10 Skrevet 17. desember 2006 (endret) Skal jammen spørre og grave til høyre og venstre til jeg får et tilfredsstillende svar, blir så irritert av å ikke vite eller skjønne! ← Ja, er ikke det fint at man faktisk kan spørre og grave helt til man får et ordentlig svar. Det er alt for mange som gir seg tidlig og sier seg fornøyd med det første svaret de får. Og får man ikke et bra svar fra en eller to, må man spørre tre. Som regel er det få som vet noe. Endret 17. desember 2006 av Gjest 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå