Gjest gjesta Skrevet 17. desember 2006 #1 Skrevet 17. desember 2006 Ja, da har jeg vært hos GU for noen uker siden. Jeg har begynt på Yasmin p-pillen for litt over 1 mnd siden. Ingen bivirkninger bortsett i fra at sexlysten min har dalt en smule. Jeg spurte GU om dette og han sa at noe måtte man som regel forsake når man begynte på pillen. Spiral fikk jeg ikke pga at han mente det kunne forårsake mange problemer. Det jeg først lurer på er. Hvordan får jeg sexlysten tilbake? GU sa at dette kom jeg til å bli vant til (noe jeg ikke vil bli vant til), så noe må kunne gjøres? Er sjeleglad over at jeg ikke har ømme bryster, vann i kroppen og alt det der, så jeg vil virkelig beholde Yasmin. En annen ting han sa. Han fortalte at når man går på p-piller så legger det seg et slags beskyttende slimlag ved livmortappen. Pga dette kunne man delvis være beskyttet i mot kjønnsykdommer sa han. Dette har jeg hardt for å tro på. Hva tror dere? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #2 Skrevet 17. desember 2006 Det med beskyttelse mot kjønnssykdommer ville jeg ikke gamblet på, har i hvert fall aldri hørt noen si dette før, og synes det høres lite logisk ut. P-piller endrer vel slimhinneoverflaten, i den forstand at befruktede egg ikke kan feste seg der (eller var dette ved minipille :klø: ), men at det betyr beskyttelse mot bakterier, virus og andre sykdomsfremkallende organismer tviler jeg sterkt på. Når det gjelder sexlyst ville jeg sett det an noen måneder. Det kan hende du føler det blir et problem, og det kan hende det jevner seg ut. Trodde ellers ikke det var så umulig med kobberspiral - riktignok har noen endel bivirkninger, men det kan også funke helt knirkefritt.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #3 Skrevet 17. desember 2006 En annen ting han sa. Han fortalte at når man går på p-piller så legger det seg et slags beskyttende slimlag ved livmortappen. Pga dette kunne man delvis være beskyttet i mot kjønnsykdommer sa han. Dette har jeg hardt for å tro på. Hva tror dere? :klø: ← Tviler jeg på, det er jo ikke bare på/ved livmorhalstappen som kjønnsykdommer smitter. Sikker på at du ikke misforsto da?
Gjest *Frida* Skrevet 17. desember 2006 #4 Skrevet 17. desember 2006 En annen ting han sa. Han fortalte at når man går på p-piller så legger det seg et slags beskyttende slimlag ved livmortappen. Pga dette kunne man delvis være beskyttet i mot kjønnsykdommer sa han. Dette har jeg hardt for å tro på. Hva tror dere? :klø: ← Legen meinte nok HPV-viruset som kan gi livmorhalskreft. HPV-viruset er seksuelt overførbart, og regnes som kjønnssjukdom. P-piller kan ikkje beskytte mot andre kjønnssjukdommar.
Gjest Utlogget Skrevet 17. desember 2006 #5 Skrevet 17. desember 2006 Jeg går på Yasmin som "siste p-pille utvei", dersom mitt problem med p-piller fortsatt opprettholdes, skal jeg sette inn spiral, selv om jeg ikke har fått barn enda.. Både fastlegen og GU var overens om dette.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #6 Skrevet 17. desember 2006 Legen meinte nok HPV-viruset som kan gi livmorhalskreft. HPV-viruset er seksuelt overførbart, og regnes som kjønnssjukdom. P-piller kan ikkje beskytte mot andre kjønnssjukdommar. ← P-piller beskytter jo ikke mot HPV-viruset heller. Kvinner som har de typene HPV har ikke bare viruset/vorter på livmorhalsen.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #7 Skrevet 17. desember 2006 Det er mistenkt at p-piller kan gi en SVAK beskyttelse mot enkelte kjønnsykdommer, pga at det hos enkelte endrer skjedesekretet. At det beskytter mot HPV (som ikke krever slimhinnekontakt) tviler jeg sterkt på. Uansett, jeg hadde aldri våget tatt sjansen.
Gjest gjesta Skrevet 18. desember 2006 #8 Skrevet 18. desember 2006 Jeg kommer ikke til å gamble med dette i det hele tatt. Var nysgjerrig på om han hadde (delvis?) rett. Takk for svar. Jeg ble litt klokere i allefall.
Gjest =tentacle= Skrevet 18. desember 2006 #9 Skrevet 18. desember 2006 Ikke så veldig overraskende at det ikke er et stort problem for din gynekolog at du får et dårligere sexliv... Så lenge han er fornøyd, bør du også være det Prøv den i noen måneder, og se om du blir fornøyd. Hvis ikke, så får ikke alle de samme bivirkningene av de samme pillene, og du kan derfor prøve ut alternativer. Yasmin inneholder ikke østrogen, kanskje du har bedre av en som har det? Jeg prøvde først en som heter Microgynon, som jeg ble helt "flat" av seksuelt, mens en senere periode med Trionetta økte lysten til mer enn vanlig. Mange må bytte litt merker før de finner den som passer best. Når han sier at p-pille beskytter litt mot kjønnssykdommer så er det bare et kjøtt-på-flesk-argument. Du har ikke beskyttelse mot kjønnssykdommer, kanskje bare en anelse mindre sannsynlighet i forhold til medsøstre som ikke går på pillen De vanligste smittsomme sykdommene i underlivet er klamydia, herpes, HPV (kjønnsvortevirus) (og sopp, men det er oftest ikke smitte, men oppblussing av at en har små mengder av det selv). Legen din er fullstendig klar over at disse ikke bare fester seg på livmorhalsen, men han har nok uttalt seg litt klossete og ikke tenkt på hvordan du som pasient kom til å oppfatte det. Herpes smitter f.eks på huden, og krever ikke engang penetrasjon. HPV også. Med slimhinnekontakt smitter mange av de andre. Slim og sekreter på livmortappen kan gjøre nytte for seg, fordi det kan gjøre det vanskeligere for klamydia og (og f.eks gonorre) å klatre oppover i systemet til livmor og eggledere. Når klamydia gjør skade, er det oftest fordi den har nådd eggledere og det lille bekkenet, og betennelsesforandringer der mens kroppen bekjemper infeksjonen kan føre til sammenvoksninger og innskrumping av arrvev og betennelsesvev, slik at egget ikke kan passere. Da kan det bli vanskelig å bli gravid senere, noen ganger ikke mulig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå