Sniglå Skrevet 16. desember 2006 #1 Skrevet 16. desember 2006 Fikk beskjed på forrige linsekontroll nå at han kunne se at jeg brukte linsene litt for mye. Han sa at øyet fikk så lite oksygen at blodårene vokste inn i iris... Men vil dette gå tilbake om jeg bruker linsene litt mindre? (Har ønsket meg nye briller til jul, såh ) Og blodårene sånn generelt på det hvite i øyet, vil det også gå tilbake om jeg kutter ned, eller vil jeg alltid de blodårene der? Det er forbaska stygt, egentlig
Gjest Gjesten Skrevet 16. desember 2006 #2 Skrevet 16. desember 2006 Bare lurer på hva slags linser du bruker? Jeg hadde problemer med tørre øyne (og dermed at jeg ble rød på øyet) når jeg brukte to-ukers linser. Nå bruker jeg dagslinser (1-day acuvue) og etter jeg skiftet har jeg nesten aldri hatt trøbbel med tørre øyne. Nå fins det jo linser som man kan ha på hele tiden (men man trenger jo ikke å ha de på hele tiden ) og disse skal slippe igjennom mye oksygen til øynene.
Gjest -eline- Skrevet 16. desember 2006 #3 Skrevet 16. desember 2006 Det første vet jeg ikke, men det siste kan jeg med trygghet si at det vil ikke skje... Optikeren min ser fremdeles at jeg mellom jeg var 13 og 19 brukte i hovedsak linser (kanskje 1 dag pr uke som var linsefri)... I dag bruker jeg stort sett briller, bare linser en gang i blant.
Gjest Kermit Skrevet 16. desember 2006 #4 Skrevet 16. desember 2006 Blodårene vil alltid være der i flg min optiker, men når du tar av linsene slik at øyet får oksygen, så vil disse blodårene tømmes og dermed vil man ikke se dem. De vil imidlertid fylles med blod igjen dersom øyet blir oksygenfattig. Kanskje det kan være en ide å se på andre typer linser slik som gjest foreslår?
Arkana Skrevet 16. desember 2006 #5 Skrevet 16. desember 2006 Jeg tror også det kan være lurt å se på hva slags linser du bruker, og evt bytte. Jeg vet ikke om dette er forskjellig fra person til person, men jeg har brukt linser i 15 år (hver dag, bruker briller bare når jeg leser på senga før jeg sovner) og har aldri hatt dette problemet. Vet ikke om det er fordi jeg bruker bra linser eller om jeg bare er heldig da.
Sniglå Skrevet 16. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. desember 2006 Okei, så jeg vil alltid ha disse støgge blodårene på øyet? () Bruker dagslinser, daylies eller noe i den duren. Men jeg bruker de alt for lenge om gangen, jeg vet det. En normal dag tar jeg de på halv syv om morgenen, og de går ikke av før elleve-halv tolv om kvelden. Tar jeg meg en ettermiddagshvil har jeg de også på... Har vurdert å kanskje gå over til døgnlinser, men bruke de som vanlige mnd-linser. Altså at jeg tar de av om kvelden...De må vel ha mye bedre "lufting" enn dagslinser? Skal høre med optikeren neste gang, om det kanskje kan være lurt
Sniglå Skrevet 16. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 16. desember 2006 Det første vet jeg ikke, men det siste kan jeg med trygghet si at det vil ikke skje... Optikeren min ser fremdeles at jeg mellom jeg var 13 og 19 brukte i hovedsak linser (kanskje 1 dag pr uke som var linsefri)... I dag bruker jeg stort sett briller, bare linser en gang i blant. ← Så du har synlige røde blodårer på det hvite i øyet fremdeles, selv om du nesten bare bruker briller?
Claire Skrevet 17. desember 2006 #8 Skrevet 17. desember 2006 Prøv å ha iallefall en linsefridag i uka. Det tror jeg vil hjelpe mye,
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #9 Skrevet 17. desember 2006 Fikk beskjed på forrige linsekontroll nå at han kunne se at jeg brukte linsene litt for mye. Han sa at øyet fikk så lite oksygen at blodårene vokste inn i iris... Men vil dette gå tilbake om jeg bruker linsene litt mindre? (Har ønsket meg nye briller til jul, såh ) Og blodårene sånn generelt på det hvite i øyet, vil det også gå tilbake om jeg kutter ned, eller vil jeg alltid de blodårene der? Det er forbaska stygt, egentlig ← Blodårene som har vokst inn i iris vil aldri forsvinne. Hvis man ikke tar hensyn til det i fremtidig linsebruk, vil de fortsette å vokse inn i mot pupillen og til slutt inn i pupillen, da vil du få mer og mer uklart syn og andre problemer. Endrer du litt på linsebruken din nå, så vil karrinnveksten (som det kalles) stoppe opp - nesten som blodårene slår en liten krøll på seg innerst. Blodårene på det hvite i øyet vil bli mindre synlige hvis du trapper ned på linsebruker, men kan nok lettere bli irritert igjen nå når de allerede har blitt overbelastet. Linser hver dag er for tøft for øynene, men problemene synes først om noen år. Kjøp deg noen tøffe briller, og bruk dem minst like mye som du bruker linsene. Husk at det ennå er litt vanskelig å få nye øyne. Det er mye mer fornuftig å bruke både linser og briller hver dag, fremfor å ha fulle dager med linser og en linsefri dag pr uke. Ta vare på øynene deres - dere har bare to.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #10 Skrevet 17. desember 2006 Prøv å ha iallefall en linsefridag i uka. Det tror jeg vil hjelpe mye, ← Tro er ikke alltid godt nok når det kommer til helsesaker. En linsefri dag pr uke er selvfølgelig bedre enn ingen linsefri dag pr uke, men vil ikke være bra nok. Øynene har ikke godt av å bruke linser fra man står opp til man legger seg. Bruk derfor linser bare noen timer hver dag, og briller de andre timene.
Sniglå Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 17. desember 2006 Takk for bra svar gjest, virker som du virkelig har peiling :smile: Nå har jeg gått uten briller hele fredagen, og i går hadde jeg linser på i ca 4-5 timer. Planlegger å gå hele dagen i dag også med briller (leser til eksamen for tiden, så da går jeg nesten ikke ut av hus, hehe) Har som sagt ønsket meg nye briller til jul, for de jeg har nå har jeg hatt siden nittenhundredeogniognitti (1999), og jeg har jevnt gått opp i brillestyrke siden da. Med andre ord, jeg ser heller lite med de glassene der... Nytt år, nye muligheter! Mitt nyttårsforsett er mindre linsebruk!
Gjest Deception Skrevet 17. desember 2006 #12 Skrevet 17. desember 2006 Nytt år, nye muligheter! Mitt nyttårsforsett er mindre linsebruk! ← Jeg skulle ønske jeg klarte å bruke briller...Brillene er jo faktisk bedre tilpasset øynene mine enn det linsene er, men allikevel blir jeg ikke fortrolig med å bruke briller, og synes blant annet avstandsbedømming blir vanskelig, eller det å plassere ting i forhold til hverandre. Det er nok garantert en tilvenningssak, men hittil har jeg ikke klart. Jeg har ikke noe særlig styrke å snakke om, heller, (-1.5 og -1.25), men er blitt psykisk avhengig av linsene.
Gjest Nattblomst Skrevet 17. desember 2006 #13 Skrevet 17. desember 2006 Du liker heller ikke å gå ut av huset uten linser, Sniglå? Jeg har det "problemet", føler meg ikke noe som helst pen med briller på. Neste år skal jeg begynne å spare penger til laseroperasjon en gang i fremtiden...
Sniglå Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2006 Jeg skulle ønske jeg klarte å bruke briller...Brillene er jo faktisk bedre tilpasset øynene mine enn det linsene er, men allikevel blir jeg ikke fortrolig med å bruke briller, og synes blant annet avstandsbedømming blir vanskelig, eller det å plassere ting i forhold til hverandre. ← Ja, jeg synes det er ekkelt å ikke kunne se tydelig i annet enn akkurat gjennom brilleglasset. Hvis jeg ser ned så er ting utydelig, men ser jeg rett frem er det tydelig. Men som du sier det er en vanesak Og jeg har -3,25 og -3,50, så jeg er mer enn psykisk avhenig, desverre... Du liker heller ikke å gå ut av huset uten linser, Sniglå? Jeg har det "problemet", føler meg ikke noe som helst pen med briller på. Neste år skal jeg begynne å spare penger til laseroperasjon en gang i fremtiden... ← Ja, føler meg skikkelig rar, nesten som om jeg ikke har stelt meg skikkelig før jeg går ut, hehe. Håper noen nye briller løset det problemet. Og laser, det skal jeg også ta, hvis bare synet kunne stabilisert seg. Synet blir jevnt og trutt dårligere for hver, eller annenhver, synskontroll jeg tar
Gjest Gjest 1 Skrevet 17. desember 2006 #15 Skrevet 17. desember 2006 Du liker heller ikke å gå ut av huset uten linser, Sniglå? Jeg har det "problemet", føler meg ikke noe som helst pen med briller på. Neste år skal jeg begynne å spare penger til laseroperasjon en gang i fremtiden... ← Jeg tror laseroperasjon er en god løsning. Jeg har selv brukt kontaktlinser i mange år og jeg mener det ikke heldig for øynene å ha fremmedelementer der, selv om optikere og andre sier at det ikke er farlig.
Gjest Kermit Skrevet 17. desember 2006 #16 Skrevet 17. desember 2006 Bruker dagslinser, daylies eller noe i den duren. Men jeg bruker de alt for lenge om gangen, jeg vet det. En normal dag tar jeg de på halv syv om morgenen, og de går ikke av før elleve-halv tolv om kvelden. Tar jeg meg en ettermiddagshvil har jeg de også på... ← Der har du nok grunnen ja. Jeg bruker og dailies og har fått beskjed om at jeg ikke bør gå lenger enn 8-10 timer med linsene og absolutt ikke sove med dem.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #17 Skrevet 17. desember 2006 Blodårene som har vokst inn i iris vil aldri forsvinne. Hvis man ikke tar hensyn til det i fremtidig linsebruk, vil de fortsette å vokse inn i mot pupillen og til slutt inn i pupillen, da vil du få mer og mer uklart syn og andre problemer. ← Regner med at du vet at pupilen er et tomt hull
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #18 Skrevet 17. desember 2006 Takk for bra svar gjest, virker som du virkelig har peiling :smile: Nå har jeg gått uten briller hele fredagen, og i går hadde jeg linser på i ca 4-5 timer. Planlegger å gå hele dagen i dag også med briller (leser til eksamen for tiden, så da går jeg nesten ikke ut av hus, hehe) Har som sagt ønsket meg nye briller til jul, for de jeg har nå har jeg hatt siden nittenhundredeogniognitti (1999), og jeg har jevnt gått opp i brillestyrke siden da. Med andre ord, jeg ser heller lite med de glassene der... Nytt år, nye muligheter! Mitt nyttårsforsett er mindre linsebruk! ← Ja, jeg har både peiling og karrinvekst. Husk nå å enten bruke linser på dagtid eller kveldstid. Kun en sjelden gang hele dagen.
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #19 Skrevet 17. desember 2006 Regner med at du vet at pupilen er et tomt hull ← Sannelig var du konstruktiv For de som bruker linser og lurer: Vær forsiktig med linsebruk. Går det ille, så gror blodårene inn i iris, og blir det veldig ille fortsetter de inn i pupillen (egentlig bare teoretisk fordi de fleste får så store problemer før det skjer at de må slutte med linser).
Gjest Gjest Skrevet 17. desember 2006 #20 Skrevet 17. desember 2006 Bruker dagslinser, daylies eller noe i den duren. Men jeg bruker de alt for lenge om gangen, jeg vet det. En normal dag tar jeg de på halv syv om morgenen, og de går ikke av før elleve-halv tolv om kvelden. Tar jeg meg en ettermiddagshvil har jeg de også på...Fortsetter du sånn, kan du ikke bruke linser etter at du har passert 35. Du må ta linsebruken din seriøst. Dropp heller tannpussen - tenner kan erstattes, det kan ikke øynene dine!! Har vurdert å kanskje gå over til døgnlinser, men bruke de som vanlige mnd-linser. Altså at jeg tar de av om kvelden...De må vel ha mye bedre "lufting" enn dagslinser? Skal høre med optikeren neste gang, om det kanskje kan være lurt ← Hva skal du med døgnlinser hvis du skal ta de av om kvelden? Uansett kan du nå for dine øynes skyld bruke døgnlinser hele døgnet, så derfor vil det bare være tull å kjøpe dem. Fortsett med dagslinser - da har du bakteriefrie linser hver gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå