momo Skrevet 16. desember 2006 #1 Skrevet 16. desember 2006 Jeg er 28 år og gravid med mitt andre barn. Dette svangerskapet har vært jævlig. Jeg har fra dag 1 vært så dårlig at jeg ikke har fungert, og det blir ikke bedre. Er 22 uker på vei nå. Så for meg så blir det ikke aktuelt og gå gravid igjen. Det er alt for tøft for både meg og familien. Og vi er veldig fornøyd med 2 barn. Problemet er det at jeg er veldig fruktbar. Jeg har blitt gravid på p-pillen 2 ganger, ene gangen var jeg hysterisk nøye. Jeg har blitt lett gravid ellers og, selv om mannen min har så dårlig sperm at alle leger mener vi trenger hjelp til og bli gravide. Jeg har tatt en abort og ellers hatt mange spontanaborter. Og jeg vil ikke ta en abort til. Hormonell prevansjon reagerer jeg på ved og gå opp i vekt og miste sex lyst. Så jeg vil sterilisere meg. Føler at det er like greit og gjøre når jeg vet at jeg aldri skal gå gravid igjen. Men er det vanskelig for en på 28 og skulle bli sterilisert? Søsteren min ble det når hun var 30, men det var veldig vanskelig for henne og få det, fikk det til slutt pgav. sykdom.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2006 #2 Skrevet 16. desember 2006 Etter loven så kan man sterilisere seg når man har fylt 25 år. Før en steriliseres så gjør legene en psykiatrisk vurdering av pasienten for å forsikre seg om at dette er virkelig det pasienten ønsker. Utifra det du skriver så ville jeg ikke tro at det skulle være vanskelig å overbevise legen. Snakk med fastlegen din.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. desember 2006 #3 Skrevet 16. desember 2006 Det de legger til grunn i vurderingen er helsespørsmål og muligheten til å få egne barn i fremtiden. Du har allerede fått 2 barn og det er jo nettopp av helsemessige årsaker du ønsker dette så jeg tror ikke det skal være noe vanskelig å få det til.
momo Skrevet 16. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 16. desember 2006 Tusen takk for svar!! Skal prate med fastlegen min da. Så håper jeg at det går bra. Er det 6000 kr det koster, og noen som vet hvor lang ventetid det er?
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2006 #5 Skrevet 16. desember 2006 Hei Min historie er mye lik din. Jeg hadde to trøblete svangerskap, der det også gikk utover barna. Hyperfruktbar, og en del prevensjonsmidler tålte jeg ikke. Jeg ble henvist til sterilisering i november et år. Oktober året etter ble steriliseringen gjennomført. Dessverre hadde jeg klart å bli gravid i mellomtiden, men pga historien foretok jeg abort. Ca. 6 000 kroner er prisen for inngrepet ja. Men du kan søke om fritak. Her finner du ventetider for sterilisering
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2006 #6 Skrevet 16. desember 2006 Litt utenfor det du spør om, men.. Ikke glem at sterilisering ikker er en helt sikker form for prevensjon. Selv kjenner jeg ei som ble gravid (da utenfor livmoren) etter at hun ble sterilisert. Kommer nok ann på hvordan operasjonen utføres, har selv assistert på operasjoner som ikke ble utført slik rettningslinjene i den andre steriliseringstråden beskriver.
Donpedro Skrevet 16. desember 2006 #7 Skrevet 16. desember 2006 Er man over 25 og frisk i hodet, har man krav på å bli sterilisert.
Gjest Gjest Skrevet 16. desember 2006 #8 Skrevet 16. desember 2006 Be om å bli sterilisert i forbindelse med fødselen. Enkelt og greitt, når du først er innlagt på sykehuset. Ellers er det så vanskelig å finne passende tidapunkt...
SunLi Skrevet 16. desember 2006 #9 Skrevet 16. desember 2006 Hei! Jeg lurer litt på selve inngrepet. Hvordan går de inn, hvor lang tid tar det og hvordan er det m fare for komplikasjoner? Liggetid på sykehuset? Noen som kan gi meg svar? :klø:
Mini_me Skrevet 16. desember 2006 #10 Skrevet 16. desember 2006 Jeg tenker litt på om ikke din mann kunne sterilisere seg istedenfor....? Det er jo et litt lettere inngrep for menn...
momo Skrevet 16. desember 2006 Forfatter #11 Skrevet 16. desember 2006 Jeg tenker litt på om ikke din mann kunne sterilisere seg istedenfor....? Det er jo et litt lettere inngrep for menn... ← Min mann er yngre enn meg. Jeg vet at jeg aldri under noen omstendigheter vil gå gravid igjen. Og jeg vet jo aldri hva framtiden bringer. Hvis vi skulle gå fra hverandre kan det jo hende han treffer en annen som han vil ha barn med. Og jeg ønsker ikke og ta fra han den muligheten. Derfor synes jeg det er best at jeg steriliserer meg.
Mini_me Skrevet 16. desember 2006 #12 Skrevet 16. desember 2006 Jeg er enig med deg at det er ditt liv, og dine valg det gjelder...og da er det selvfølgelig du som bør gjøre det... ...min mann var veldig klar på at han uansett ikke skulle ha flere barn, selv om vi skulle gå fra hverandre, og da var det greit at han tok inngrepet...
Gjest Dallandra Skrevet 16. desember 2006 #13 Skrevet 16. desember 2006 Min mann er yngre enn meg. Jeg vet at jeg aldri under noen omstendigheter vil gå gravid igjen. Og jeg vet jo aldri hva framtiden bringer. Hvis vi skulle gå fra hverandre kan det jo hende han treffer en annen som han vil ha barn med. Og jeg ønsker ikke og ta fra han den muligheten. Derfor synes jeg det er best at jeg steriliserer meg. ← Flott tenkning! Og hvis hvis hvis... så går det fortsatt an å hente ut egg og forsøke seg på prøverørsmetoden.
momo Skrevet 17. desember 2006 Forfatter #14 Skrevet 17. desember 2006 Jeg er enig med deg at det er ditt liv, og dine valg det gjelder...og da er det selvfølgelig du som bør gjøre det... ...min mann var veldig klar på at han uansett ikke skulle ha flere barn, selv om vi skulle gå fra hverandre, og da var det greit at han tok inngrepet... ← Da er det jo greit hvis han er helt sikker. Da er det jo enklere for mannen og ta det. Her er mannen sikker på at vi ikke skal ha flere barn sammen. Men skulle det gå galt og vi går fra hverandre så vet han ikke om det kunne bli aktuelt med barn med en annen. Siden han er så ung og ting kan endre seg. Er jo aldri lett og spå framtiden. Jeg orker ikke flere svangerskap, ser jo bare nå hvordan det går utover jenta mi. Takk og pris så er hun 5,5. Så hun er jo ganske selvstendig og klarer mye selv. Hadde ikke gått hadde vi hatt en liten unge.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #15 Skrevet 18. desember 2006 Jeg tenker litt på om ikke din mann kunne sterilisere seg istedenfor....? Det er jo et litt lettere inngrep for menn... ← Jeg tenker litt på om ikke din mann kunne sterilisere seg istedenfor....? Det er jo et litt lettere inngrep for menn... ← Må bare kommentere denne. Legen som underviste oss (jeg er tidligere sykepleierstudent) var meget skeptisk til at menn skulle steriliseres. Dette fordi menn produserer sæd hele livet, og når man er sterilisert så får man ikke "tømt" seg. Noe som er helt naturlig for menn. Testiklene kan bli kjempefulle til slutt...Han mente det var blitt forsket altfor lite på dette området. Tvilte på at det var sunt for mannen. Så lettere ja... Men heldig? Tvilsomt.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #16 Skrevet 18. desember 2006 Må bare kommentere denne. Legen som underviste oss (jeg er tidligere sykepleierstudent) var meget skeptisk til at menn skulle steriliseres. Dette fordi menn produserer sæd hele livet, og når man er sterilisert så får man ikke "tømt" seg. Noe som er helt naturlig for menn. Testiklene kan bli kjempefulle til slutt...Han mente det var blitt forsket altfor lite på dette området. Tvilte på at det var sunt for mannen. Så lettere ja... Men heldig? Tvilsomt. ← Slik jeg har forstått det vil det samme skje for steriliserte menn som menn som har blokkeringer av sædlederne av andre årsaker (sykdom, skade, medfødte feil osv). Sæden tas hånd om av imunforsvaret, og borte er den. Men klart, om det finnes noen seriøs dokumentasjon på at det kan by på problemer så vil det være interessant å se det.
Gjest ii Skrevet 18. desember 2006 #17 Skrevet 18. desember 2006 Må bare kommentere denne. Legen som underviste oss (jeg er tidligere sykepleierstudent) var meget skeptisk til at menn skulle steriliseres. Dette fordi menn produserer sæd hele livet, og når man er sterilisert så får man ikke "tømt" seg. Noe som er helt naturlig for menn. Testiklene kan bli kjempefulle til slutt...Han mente det var blitt forsket altfor lite på dette området. Tvilte på at det var sunt for mannen. Så lettere ja... Men heldig? Tvilsomt. ← Er det mulig... Det er ikke sant! Skremmende at slike myter fortsatt sirkulerer.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2006 #18 Skrevet 18. desember 2006 Vet at det er viktig å få tømt i forhold til forstørret prostata osv, men på skolen (medisin) har jeg ikke hørt annet enn at det anbefales at mannen gjør det pga mindre komplikasjoner. Men ble interessert i temaet så skal søke litt på medline og uptodate og se hva de anbefaler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå