Gå til innhold

Klump i livmoren!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat oppdaget en stor klump i livmoren. Har fått time hos legen, men ikke før om halvannen uke. Er engstelig, og lurer på hva d kan være og om noen har lignende erfaring?

Har spiral, men finner ikke trådene. (Den skulle forøvrig vært bytta ut nå. Klumpen er flere cm, og virker større enn spiralen) Har tatt en graviditetstest og den va negativ.

Hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner du denne klumpen utenpå magen, eller kjenner du liksom en klump innerst i skjeden. I sistnevnte tilfelle er det kanskje bare livmorhalsen du kjenner? For at du skal kjenne noe utenpå magen, skal livmoren ha vokst svært mye - det tar jo f.eks. flere uker av et svangerskap før du kan kjenne livmorkanten over skambenet.

Gjest Trådstartern I.i.
Skrevet
Kjenner du denne klumpen utenpå magen, eller kjenner du liksom en klump innerst i skjeden. I sistnevnte tilfelle er det kanskje bare livmorhalsen du kjenner?  For at du skal kjenne noe utenpå magen, skal livmoren ha vokst svært mye - det tar jo f.eks. flere uker av et svangerskap før du kan kjenne livmorkanten over skambenet.

Hehe! Nei, det er ikke livmorhalsen. Jeg er i begynnelsen av 30-åra og vet godt hvor den er. Ja, kjenner klumpen litt utenpå magen (litt opp til venstre), men også inni. Har ingen smerter. Det er bare en stor, hard klump. Den ligger helt nederst i livmoren. Har tatt graviditetstest og den var negativ.

Skrevet

Muskelknute? Har nettopp fjernet en stor en og hele livmoren.

Skrevet
Muskelknute? Har nettopp fjernet en stor en og hele livmoren.

Muskelknute inni livmoren?? Hmmm.... Hvordan oppstår den?

Skrevet (endret)

En muskelknute eller et myom er en godartet tumor i livmormuskulaturen. Muskelknuter er ikke uvanlig, mange vet ikke at de har det, og blir de oppdaget er det ofte tilfeldig. Mange plages ikke av muskeknutene, andre kan ha blødningsforstyrrelser, smerter, vansker med å bli gravide e.l. Er plagene og/eller muskelknutene store, og man har fått de barna man skal ha, kan livmoren fjernes. I noen tilfeller fjerner de bare knuten (e), gjerne gjennom kikkhullsoperasjon og med en slags slynge som de "skjærer" den/dem ut med, men ifølge en gynekolog jeg snakket med om dette, har knutene en tendens til å komme igjen.

Muskeknuter kan altså være plagsomme, men behøver ikke å være det - og de er ikke farlige i seg selv.

Endret av hera
Skrevet

Jeg blødde hele tiden. Gikk på tabletter for å stoppe blødningene. Muskelknuten ble oppdaget på UL hos gyn. Han henviste meg til KK. Muskleknuten var 6x4 cm.

Skrevet
Ja, kjenner klumpen litt utenpå magen (litt opp til venstre), men også inni.

Den ligger helt nederst i livmoren.

Hvorfor tror du at det er livmoren?

Uten at du er gravid så kan du ikke kjenne livmoren utenpå magen. Og i allefall ikke helt nederst i livmoren.

Livmoren kan ikke kjennes når du kjenner på magen, siden den ligger under skambeinet...

Så jeg vil neppe tro at det er livmoren du kjenner en klump på, altså...

Skrevet

Enig med Chiquita, livmoren kjenner man ikke med mindre man er gravid. Og selv da tar det en stund før den blir kjennbar, flere uker!

Uansett; du skal til lege, så da finner de nok ut av det! Lykke til!

Skrevet

Min livmor kjente en godt, men den var dobbel så stor som normalt. :tristbla:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...